زبان و ادبیات فارسی

رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی بهترین بستر برای شناختن فرهنگ، عرفان و حتی دین ما ایرانیان است. فصل‌ها و دروسی کهتدریس می‌شود، هر کدام گریزی به یکی از این سه می‌زنند و دانشجو را وارد دنیای مخصوص خود می‌کند.

معانی و بیان آرایه‌های ادبی موجب ارضاء حس زیبایی‌شناسی در حوزه‌ی ادبیات می‌شود. از سوی دیگر صنایع شعری و فنون بلاغی مانند تلمیح و استعاره و مجاز، کلیدی برای بردن به نکات باریک و اشارات معنایی متون ادبی است.

امروزه دامنه‌ی ادبیات فارسی گسترش یافته است. گمان می‌رود که تعداد گرایش‌های آن در آینده بیشتر هم بشود.

زبان و ادبیات فارسی دارای دو شاخه‌ی اصلی زبان فارسی و ادبیات فارسی می‌باشد. در بخش زبان فارسی مباحث مربوط به زبان‌شناسی، دستور زبان، اصول نگارش و ویرایش است. در بخش ادبیات مباحث سبک‌شناسی، نقد ادبی، انواع ادبی، تاریخ ادبیات، صنایع ادبی و متون نظم و نثر تدریس می‌شود.

بنر تبلیغاتی آوات

دروس پایه‌

دستور زبان، تاریخ زبان فارسی، مرجع شناسی و روش تحقیق، آیین نگارش و ویرایش، بدیع.

دروس اصلی 

رودکی و منوچهری، فرخی و کسایی، رستم و سهراب، رستم و اسفندیار، قصیده‌های ناصرخسرو، خاقانی، مسعود سعد، نظامی، مثنوی معنوی، منطق الطیر، حدیقه سنایی، بوستان سعدی، غزلیات و قصاید سعدی، حافظ، صائب، تاریخ بیهقی، سیاست نامه و قابوسنامه، کشف الاسرار، کلیله و دمنه، گلستان سعدی، مرصادالعباد، قرائت متون عربی، قواعد عربی، زبان خارجه تخصصی، عروض و قافیه، ادبیات معاصر، متون تفسیری، آشنایی با علوم قرآنی، نقد ادبی.

دروس تخصصی 

معانی و بیان، مبانی عرفان و تصوف، تأثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی، تاریخ ادبیات، سبک شناسی.

مشاوره تحصیلی آوات

توانایی‌های لازم

دانشجوی ادبیات باید از خواندن نثر و نظم لذت ببرد. در غیر این صورت رشته‌ی تحصیلی‌اش برایش ملال‌آور و خسته‌کننده می‌شود. دانشجو باید درک مطلب و بیان خوبی داشته باشد تا بتواند منظور خود را به خوبی تفهمیم کند. حافظه‌ی قوی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که دانشجو باید داشته باشد.

زیرا تقریبا تمام درس‌ها حفظی است و دانشجو باید آنها را به خاطر سپارد. داشتن پایه‌ی عربی قوی نیز از ملزومات است. چرا که دروس عربی در رشته‌ی مذکور اهمیت بالایی دارد.

موقعیت شغلی در ایران

مراکزی که فارغ‌التحصیلان می‌توانند در آن مشغول شوند عبارتند از آموزش و پرورش، فرهنگسراها، کتاب‌خانه‌ها و انتشارات‌ها است. یک دانشجوی ادبیات می‌تواند در آموزش و پرورش به تدریس ادبیات مشغول شود. همچنین می‌تواند شغل نویسندگی، ویراستاری، شاعر یا منتقد را برگزیند.

همچنین فارغ‌التحصیلان می‌توانند در انتشارات کار پژوهش ادبی و ناظر ادبی انجام دهند. دانشجوی ادبیات باید از ذوق و توانایی کافی برخوردار باشد تا بتواند در مرکز مورد نظر خود استخدام شود.

برای انتخاب رشته‌ی مورد نظر از مشاورین آوات وقت مشاوره بگیرید. مشاور تحصیلی آوات رشته‌ای متناسب با علاقه‌تان و بازار کار مناسب برای شما انتخاب می‌کنند. مشاورین آوات بهترین راهنما برای شما هستند. 

برای آشنایی با رشته‌ی فلسفه کلیک کنید.

 

 

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *