حس درس خوندن ندارم. چیکار کنم؟

همه‌ی شما دانش‌آموزان عزیز حس بی‌حوصلگی و بی‌انگیزگی را می‌شناسید. می‌دانید که اگر درس بخوانید نمره‌ی بهتر و بالاتری می‌گیرید اما باز هم حس درس خواندن ندارید.گاهی درس خواندن کاری پوچ و بیهوده به نظر می‌رسد. زیرا در برابر درسی که می‌خوانید نه پولی دریافت می‌کنید، نه هدیه‌ای می‌گیرید و نه همان وقت رضایت از خودتان یا درستان دارید.

در این مقاله می‌خواهیم روش‌هایی را به شما معرفی کنیم که وقت‌هایی که حس درس خواندن ندارید از آنها استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر برای مبارزه با بی‌انگیزگی مقاله‌ی (با ناامیدی بجنگ) را مطالعه کنید.

بنر تبلیغاتی آوات

اهمیت درس خواندن در زمان بی‌حوصلگی

اصلا چرا باید وقتی حوصله نداریم درس بخوانیم؟ این سوالی است که بسیاری از شماها می‌پرسید. یا حداقل در سرتان هست و بیان نمی‌کنید.

       ۱. بعدا نتیجه‌ی آن را می‌بینید

باید بدانید که اگر الان که بی‌حوصله‌اید درس بخوانید، بعدا ممنون خودتان می‌شوید. وقت برای درس خواندن زیاد نیست. مثلا اگر یک داوطلب کنکور سراسری بخواهد سه روز در هفته حس درس خواندن نداشته باشد، فقط در آینده خودش را سرزنش می‌کند.

       ۲. شغل شما درس خواندن است

دلیل دوم اینکه تنها کاری که در این سن دارید درس خواندن است. به چشم یک شغل به آن نگاه کنید. باید انجامش دهید؛ وظیفه‌تان است. پس درس بخوانید که شغلتان است.

        ۳. با درس خواندن آینده‌تان را می‌سازید

با درس خواندن به آینده‌تان کمک خواهید کرد. چه بخواهید چه نخواهید درس خواندن شما آینده‌ی شما را می‌سازد. شغل، دانشگاه، دوستان و همکاران آینده‌ی شما به درسی که اکنون می‌خوانید وابسته است.

چگونه درس بخوانم وقتی حس درس خواندن نیست؟

  • اهداف کوچک برای خود مشخص کنید

بهترین کار وقتی حس و حال درس خواندن ندارید و بی‌انگیزه شده‌اید این است که برای خودتان اهداف کوچکی قرار دهید. یعنی از خودتان انتظار حداقل داشته باشید. بهتر از هیچ کاری نکردن است. مثلا برای خودتان مقرر کنید امروز که حال درس خواندن ندارم، فقط لغت زبان حفظ می‌کنم.

  • درس خواندن را جذاب کنید

درس خسته‌کننده است. اما شما می‌توانید با استفاده از روش‌هایی، مخصوصا وقت‌هایی که حس مطالعه ندارید، آن را جذاب کنید. با استفاده از ماژیک‌های هایلایت، خودکار و مدادهای رنگی و کشیدن شکل‌های کاریکاتوری یا نقاشی‌های ابتدایی می‌توانید مطارا برای خودتان جذاب کنید.

  • کمی استراحت کنید

مطالعه پشت سر هم بسیار خسته‌کننده و عذاب‌آور است. استراحت کنید. دراز بکشید و کمی چشمان خود را محکم ببندید. حرکات کششی انجام دهید تا عضلاتتان از خستگی درآیند. در بین برنامه‌ی درسی خود استراحت‌های یک ربع تا بیست دقیقه‌ای قرار دهید.

  • برای خودتان مکان مطالعه درست کنید

در خانه فضایی برای مطالعه‌ی خودتان درست کنید. تمام کتاب‌ها و وسایل مطالعه‌ی خود را به آنجا ببرید. به دیوار روبه‌رویتان جمله‌های انگیزشی بچسبانید. در آن مکان فقط مطالعه کنید نه کار دیگری.

  • به هدف خود فکر کنید

اگر داوطلب کنکور هستید، خودتان را سال دیگر در دانشگاه مورد نظرتان تصور کنید. استادهای رشته‌ی مورد علاقه‌تان را ببینید. نگاه کنید چه قدر شاد و خوشحال هستید که رشته و دانشگاه مورد نظرتان را قبول شده‌اید. در صورتی که مطالعه نکنید چنین تصویری واقعی نمی‌شود. پس درس بخوانید. به اهدافتان فکر کنید و آنها را تصور کنید. سپس برای رسیدن به آنها تلاش کنید.

  • افکار و احساسات خود را بنویسید

یک دفتر بردارید. افکار و احساسات خود را مکتوب کنید. سپس آرزوها و رویاهایتان را بنویسید و راه رسیدن به آنها را مشخص کنید. از خودتان بنویسید. نوشتن یک نوع روان‌درمانی به شمار می‌رود. نوشتن خستگی و بی‌انگیزگی را از شما می‌گیرد. اگر می‌توانید هر شب برای خودتان چند خط بنویسید و به خود انگیزه بدهید.

  • مدیتیشن کنید

برای کنترل آرامش و تمرکز حواستان مدیتیشن کنید. روی زمین دراز بکشید یا صاف بنشینید و به بدن خود فکر کنید. دم و بازدم خود را دنبال کنید. به صدای درونتان گوش دهید. ده دقیقه به دم و بازدم خود توجه کنید. سپس چشمانتان را باز کنید. کمی حرکات کششی انجام دهید. به خودتان جملات انگیزشی بگویید. سپس به فضای مطالعه‌ی خود برگردید.

مشاوره تحصیلی آوات

کلام آخر

در هر صورت اگر آینده‌ی موفقی می‌خواهید باید درس بخوانید. درس آینده‌ی شما را تضمین می‌کند. پس از جایتان بلند شوید. آب بخورید و اگر گرسنه هستید چیزی برای خودتان درست کنید. سپس از روش‌های بالا استفاده کنید و سراغ درستان بروید. بدانید که با درس نخواندن حس درس خواندن نمی‌آید.

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *