معرفی رشته موسیقی

موسیقی هنر اندیشیدن با نغمه‌هاست. هنری که همگام با کلام و حتی فراتر از کلام بیانگر احساسات انسانی است. به همین دلیل موسیقی را راهی برای همدلی و هم‌زبانی قاره‌ها می‌دانند. در این مقاله رشته موسیقی را معرفی می‌کنیم. هدف رشته‌ی موسیقی تا پیش از سال ۷۹ تربیت کارشناسان موسیقی ایران به خصوص موسیقی‌دان‌ها بوده. اما از سال ۷۹ رشته‌ی موسیقی در گرایش‌های نوازندگی سازهای ایرانی و نوازندگی سازهای جهانی دانشجو می‌پذیرد. زیرا درحال حاضر هدف رشته‌ی موسیقی تربیت نوازندگان متخصص در سازهای ایرانی و جهانی است.

دروس تخصصی رشته موسیقی

تحلیل مبانی نظری موسیقی، سرایش، تاریخ موسیقی ایران، پیانو عمومی، تربیت شنوایی، تاریخ موسیقی جهان، سازشناسی موسیقی جهانی، شناسایی سازهای ایرانی، هارمونی،

بنر تبلیغاتی آوات

گرایش‌های نوازندگی سازهای ایرانی و جهانی

رشته موسیقی دارای دو بعد فن و تکنیک و درک هنر موسیقی است. در بعد فن و تکنیک برنامه‌ی رشته‌ی موسیقی بر این اساس تدوین شده است. که دانشجویان به صورت تخصصی در یک زمینه‌ی مشخص یعنی نوازندگی آموزش ببینند. در این میان سازهای ایرانی شامل سازهای تار، سه تار، قانون، نی، کمانچه، قیچک، عود، سنتور و رباب می‌شود. سازهای جهانی شامل پیانو، ویالون، گیتار، کلارینت، آبوا و فلوت است.

دروس تخصصی گرایش نوازندگی موسیقی جهانی

سازهای جهانی، مبانی صداشناسی، ارکستر جهانی، آواز جمعی، فرم موسیقی، اجرای صحنه‌ای آواز جمعی، اجرای صحنه‌ای ساز جهانی، همنوازی، دشیفراژ، اجرای پایانی

گرایش موسیقی نظامی

موسیقی نظامی یکی از گرایش‌های رشته موسیقی است. موسیقی نظامی با الهام از فرهنگ و هنر و سنت‌های جامعه و با بهره‌جویی از علم موسیقی به تقویت روحیه‌ی سلحشوری در جسم و جان مبارزان و مدافعان کشور می‌پردازد. همچنین این موسیقی در مراسم استقبال یا بدرقه‌ی میهمانان رسمی یک کشور در اجرای سرود و سلام ملل کاربرد دارد. همچنین در مراسم‌های عزاداری و جشن‌های گوناگون حضور فعال و چشم‌گیری دارد.

دروس تخصصی گرایش موسیقی نظامی

پیانو اختصاصی، هامونی، اصول آهنگسازی، تربیت شنوایی، گروه نوازی، آشنایی با دستگاه‌های موسیقی ایران، پیوند شعر و موسیقی، ساز بادی و باندهای نظامی، ارکستراسیون سمفونیک، رهبری ارکستر سمفونیک و نظامی، تاریخ موسیقی نظامی، اجرای پایانی

توانایی‌های لازم

دانشجوی رشته‌ی موسیقی باید از کودکی و نوجوانی موسیقی کار کرده باشد. او باید حداقل در یکی از سازهای ایرانی یا جهانی مهارت داشته باشد. علاوه بر قبولی در کنکور سراسری، دانشجوی داوطلب باید در آزمون تخصصی و عملی موسیقی شرکت کند.

هنرجو باید کار و تلاش مستمر، دانش و معرفت داشته باشد و آنها را مدام در خود تقویت کند. او باید مانند یک کودک دنیایی زلال و آرام داشته باشد تا بتواند با موسیقی ارتباط بگیرد.

مشاوره تحصیلی آوات

موقعیت شغلی در ایران

در جامعه‌ی ما هنوز عامه‌ی مردم با هنر موسیقی و کاربرد آن آشنایی ندارند. به همین علت موسیقی از بازار کار خوبی برخورد دار نیست. فارغ‌التحصیلان می‌توانند در سازمان‌های مختلفی از جمله صدا سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول به کار شوند.

فارغ‌التحصیل درصورت داشتن توان‌مندی لازم می‌تواند به آهنگسازی برای فیلم و تئاتر و رهبری ارکستر بپرداز. دانشجویان موسیقی نظامی نیز از ابتدای تحصیل بورسیه ارتش جمهوری اسلامی هستند و در نهایت جذب این نهاد می‌شوند.

برای انتخاب رشته‌ی مورد نظر از مشاورین آوات وقت مشاوره بگیرید. مشاورین آوات رشته‌ای متناسب با علاقه‌تان و بازار کار مناسب برای شما انتخاب می‌کنند. مشاورین آوات بهترین راهنما برای شما هستند. 

برای آشنایی با رشته‌ی ارتباط تصویری کلیک کنید.

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

نظرات(02)

  1. سلام وقت شما بخیر باشه من دو تا سوال دارم یکی اینکه آیا برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد در گرایش موسیقی شناسی باید مدرک کارشناسی مرتبط داشت یا خیر و یه سوال دیگه هم اینکه برای ورود به این مقطع در این گرایش باید حتما ساز بلد بود ممنون میشم پاسخگو باشید

    Reply
    • با درود و احترام .
      بله، برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد در گرایش موسیقی شناسی، معمولاً باید مدرک کارشناسی مرتبط با موسیقی شناسی را داشته باشید. اما این موضوع به دانشگاه و شرایط آموزشی آن بستگی دارد و برخی دانشگاه‌ها ممکن است شرایط دیگری را برای ورود مشخص کنند. در مورد سوال دومتان، برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد در گرایش موسیقی شناسی، لازم نیست حتماً یک ساز خاص را بلد باشید. اما داشتن آشنایی و تجربه در نوازندگی یک ساز می تواند در تسهیل درک و بررسی موسیقی به شما کمک کند.

      Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *