فرش

فرش هنر ایرانی است. تا چندی پیش به فرش فقط به عنوان یک حرفه نگاه می‌شد. اما امروزه یک رشته‌ی دانشگاهی است. رشته‌ای که می‌تواند موجب رشد و اعتلای هنر و صنعت کشورمان شود. در رشته‌ی فرش دانشجو درمورد تاریخچه‌ی آن، جامعه‌شناسی آن، انواع بافت، ابزار بافت، طراحی، رنگ و الیاف اطلاع کسب می‌کند.

رشته‌ی مذکور دارای پنج گرایش مرمت و تکمیل، طراحی، رنگرزی بافت و سایر زیراندازها است.

گرایش مرمت و تکمیل فرش

گرایش مرمت و تکمیل بیشتر به تکنولوژی فرش می‌پردازد. یعنی دانشجو با الیاف، رنگ، رنگرزی سنتی و شیمایی و… آشنا می‌شود.

بنر تبلیغاتی آوات

دروس تخصصی گرایش مرمت و تکمیل

آشنایی با اصول غبارگیری، بررسی طرح‌ها و نقوش قالی، کارگاه بافت گلیم، کارگاه بافت قالی، مرمت و نگه داری از گلیم و سایر زیراندازها، مرمت قالی، شناخت مواد ویژه مرمت، کارگاه رنگرزی سنتی، کارگاه رنگرزی شیمیایی.

گرایش طراحی فرش

در گرایش طراحی دانشجو درباره‌ی انواع مختلف نقش‌های قالی‌های ایرانی اطلاعات گسترده کسب می‌کند. او درباره‌ی طراحی قالی و تا حدودی طراحی گلیم آموزش می‌بیند.

دروس تخصصی گرایش طراحی

گرایش طراحی گلیم و سایر زیراندازها، بررسی طرح‌ها و نقوش قالی ایران، کارگاه طراحی قالی، کارگاه نگارگری، کارگاه رنگ و نقطه، شناخت انواع مختلف نقوش قالی‌های ایرانی.

گرایش رنگرزی

در گرایش رنگرزی دانشجو با نحوه‌ی رنگرزی شیمیایی و سنتی آشنا می‌شود. او در زمینه‌ی شیمی تجزیه، تکنولوژی رنگ و شیمی و تکنولوژی مواد اطلاعاتی به دست می‌آورد.

دروس تخصصی گرایش رنگرزی

کارگاه رنگرزی سنتی، کارگاه رنگرزی شیمیایی، شیمی و تجزیه و آزمایشگاه، شیمی و تکنولوژی مواد رنگرزی سنتی، کارگاه رنگرزی شیمیایی.

گرایش سایر زیراندازها

در گرایش سایر زیراندازها دانشجو بافت گلیم، سوماک، زیلو، گبه و سایر زیراندازها را آموزش می‌بیند. او با نحوه‌ی مرمت و جغرافیا و نقوش نمادهای گلیم و سایر زیراندازهای سنتی ایرانی آشنا می‌شود.

دروس تخصصی گرایش زیراندازها

کارگاه بافت گلیم، کارگاه بافت سوماک، بافت زیلو، بافت گلیم‌های یک رو، بافت گبه و سایر قالی‌های ایالتی، کارگاه بافت طراحی گلیم و سایر زیراندازها

مشاوره تحصیلی آوات

تواناییهای لازم

دانشجو باید فردی خلاق و نوآور باشد. او باید به هنر و صنعت فرش علاقه داشته باشد. دانشجویی که بدون هدف رشته‌ی مذکور را انتخاب کرده باشد، در صنعت فرش موفق نمی‌شود. دانشجو باید از تاریخ هنرهای دستی و بومی اطلاع داشته باشد. او باید با ذوق هنری طرح‌هایی ارائه دهد که هم اصالت بومی داشته باشد و هم از نوآوری برخوردار باشد.

موقعیت شغلی در ایران

فرش مقوله‌ی مهمی در کشور ما است. به همین علت در حال حاضر بسیاری از مراکز خصوصی و دولتی هستند که به دنبال فارغ‌التحصیلان هستند. دانشجویانی که با ذوق و نوآور باشند به راحتی جذب بازار کار می‌شوند. عده‌ای نیز می‌توانند بازرگان شوند و خودشان در زمینه‌ی تولید و سرمایه‌گذاری روی فرش مشغول به کار شوند. در ایران که مهد فرش است، بازار کار خوبی برای فارغ‌التحصیلان فرش وجود دارد.

برای انتخاب رشته‌ی مورد نظر از مشاورین آوات وقت مشاوره بگیرید. مشاورین آوات رشته‌ای متناسب با علاقه‌تان و بازار کار مناسب برای شما انتخاب می‌کنند. مشاورین آوات بهترین راهنما برای شما هستند. 

برای آشنایی با رشته‌ی نقاشی کلیک کنید.

 

 

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *