فراموشی مطالب درسی در سال کنکور

فراموشی مطالب درسی یکی از مشکلات بزرگ تمام داوطلبان کنکور است. اگر تمام مطالب درسی مدام از ذهن شما می‌پرد، ممکن است دچار بی‌انگیزگی بشوید.

مقاله‌ی بی‌انگیزگی سایت ما را برای اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

فراموش کردن مطالب درسی به مرور زمان باعث می‌شود مطالعه کردن کاری بیهوده به نظر برسد. تفکر اینکه «هرچه درس بخوانم فراموش می‌کنم» باعث می‌شوند ناامید بشوید و دیگر مطالعه نکنید. در این مقاله راه حل فراموشی را به شما می‌گوییم و علت‌های آن را نیز با یکدیگر مرور می‌کنیم.

بنر تبلیغاتی آوات

علت فراموشی

چرا فراموش می‌کنیم؟ مغز ما از دو حافظه‌ی کوتاه مدت و بلند مدت تشکیل شده است. مطالبی که شما مطالعه می‌کنید وارد حافظه‌ی کوتاه مدت می‌شود. حافظه‌ی کوتاه مدت هم طول عمر محدودی دارد و بعد از گذراندن آن طول عمر، مطالب را در ذهن شما پاک می‌کند. به همین علت است که باید تلاش کنید مطالب را از حافظه‌ی کوتاه مدت به حافظه‌ی بلند مدت ببرید. حافظه‌ی بلند مدت مادام العمر مطالب را در ذهنتان نگه می‌دارد؛ صرفا باید بازیابی شوند.

مطالب حافظه‌ی کوتاه مدت با تکرار و تمرین وارد حافظه‌ی بلند مدت می‌شوند. پس هرچه بیشتر مرور کنید و آن مطالب را در طول روز برای خود تکرار کنید، احتمال وارد شدن مطالب به حافظه‌ی بلند مدت شما بیشتر است. اگر مطالب را تمرین و تکرار نکنید به دست فراموشی سپرده می‌شود. مرور و تکرار در سال کنکور به صورت تست‌های آموزشی و تست‌های آزمایشی است.

دو راهکار برای فراموش نکردن دارید:

  1. تست‌زنی

مدام در سال کنکور تست بزنید. از تمام مطالب درسی تست‌زنی را انجام ندهید. فقط تست آموزشی نزنید. تست آموزشی را جهت مرور و آزمایش حافظه‌ی خود نیز بزنید. تست باعث می‌شود مطالب در ذهن شما بازیابی شود و تکرار انجام می‌شود. وقتی زیاد تست بزنید مطالب بیشتر و بیشتر مرور می‌شود و بالاخره وارد حافظه‌ی بلند مدت شما می‌شود. وقتی بیشتر مرور کنید مطالب در حافظه‌ی بلند مدت شما هم مدام بازیابی می‌شود. اینگونه در جلسه‌ی کنکور به هیچ عنوان مشکل فراموشی نخواهید داشت. چون مطالب مدام مرور شده‌اند و فراموش نشده‌اند. پس زیاد تست بزنید. در برنامه‌ی مطالعاتی خود حتما ساعاتی برای تست‌زنی اختصاص دهید.

برای اطلاعات بیشتر مقاله‌ی برنامه‌ریزی در سال کنکور را مطالعه کنید.

مشاوره تحصیلی آوات

  1. مرور یادداشت‌ها

خلاصه‌نویسی‌ها و یادداشت‌برداری‌های خود را هرچند روز یک بار مطالعه کنید. مرور یادداشت‌هایی که به زبان خودتان کرده‌اید بسیار به شما برای بازیابی مطالب کمک می‌کند. مطالب با تکرار وارد حافظه بلند مدت می‌شود و به هیچ عنوان از ذهن شما پاک نمی‌شود. پس در کنار تست مطالب یادداشت برداری شده را نیز می‌توانید مطالعه کنید تا درس‌هایی که خوانده‌اید از ذهن شما پاک نشود.

برای اطلاعات بیشتر مقاله‌ی خلاصه‌نویسی برای کنکور را مطالعه کنید.

کلام آخر

مشاوره تحصیلی آوات به شما راهکارها و روش‌هایی ارائه می‌کند که مطالب را با کیفیت و خوب بخوانید تا هرگز فراموش نکنید. همچنین برنامه‌ریزی دقیقی برای شما انجام می‌دهد تا وقت برای مرور، مطالعه و تمرین و تست داشته باشید. مشاورین آوات بسیار باتجربه هستند. با برنامه‌های مطالعاتی آوات نگران فراموشی نباشید.

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *