شرایط تغییر رشته در دبیرستان

بسیار زیاد پیش می‌آید که دانش‌آموزان نهمی فرایند هدایت شغلی و تحصیلی را به درستی انجام نمی‌دهند و در دبیرستان از رشته‌ی خود ناراضی هستند. برای اینکه دچار این مشکل نشوید باید آگاهانه انتخاب رشته‌ی نهایی را انجام دهید تا دچار نارضایتی نشوید. برای این کار آزمون‌های هدایت شغلی و تحصیلی بهترین گزینه هستند. سپس مصاحبه‌ی حضوری این فرایند را تکمیل می‌کند.

شما می‌توانید به کلینیک مشاوره تحصیلی آوات مراجعه کنید و آزمون هدایت شغلی و تحصیلی را بدهید و بعد از آن مصاحبه‌ی حضوری با دکتر سرای زاده داشته باشید. اینگونه بهترین انتخاب را می‌کنید.

برای اطلاعات بیشتر مقاله‌ی صفر تا صد هدایت شغلی و تحصیلی را مطالعه کنید.

حالا فرض کنید در زمان انتخاب رشته آگاه نبوده‌اید و رشته‌ای را انتخاب کرده‌اید که هیچ علاقه‌ای به آن ندارید. دنیا به آخر نرسیده. می‌توانید رشته‌ی خود را در دبیرستان تغییر دهید. پس نگران نباشید و تا پایان مقاله همراه ما باشید.

بنر تبلیغاتی آوات

شرایط تغییر رشته از سال دهم به یازدهم

اگر در سال دهم پشیمان شدید و خواستید تغییر رشته بدهید، بهتر است حداقل دو هفته قبل از امتحانات خرداد یا قبل از امتحانات شهریور ماه این تصمیم را بگیرید. ابتدا رشته‌ی جدید خود را بگیرید. سپس از سامانه‌ی سناد فرم الف را دریافت کنید. این فرم را باید خود شما و والدینتان امضا کنید. سپس مشاور مدرسه و مدیر مدرسه باید این فرایند را انجام دهند.

پس از اینکه مشاور یا مدیر مدرسه این فرم را تایید کرد باید فرم را به آموزش و پرورش منطقه برسانید تا آنها نیز فرم شما را تایید کنند. حالا باید در امتخانات رشته‌ی جدید شرکت کنید. درصورت قبولی در این رشته می‌توانید وارد رشته‌ی جدید بشوید.

نام درس‌هایی که برای رشته‌های مختلف باید آزمون بدهید، در جدول زیر آورده شده است.

رشته دروس
ریاضی ریاضی ۱، شیمی ۱، هندسه ۱، فیزیک ۱
تجربی ریاضی ۱، شیمی ۱، فیزیک ۱، زیست‌شناسی ۱
ادبیات و علوم انسانی فنون ادبی ۱، جامعه‌شناسی ۱، اقتصاد، منطق
علوم معارف اسلامی تاریخ ۱، عربی ۱، علوم و معارف قرآنی ۱
فنی حرفه‌ای شرکت در آزمون تمام درس‌های تخصصی، دروس شایستگی‌های فنی و غیرفنی رشته‌ی مورد نظر
کارودانش شرکت در تمام درس‌های آزمون‌های اختصاصی (قبولی در درس‌های شایستگی‌های غیرفنی) و گذراندن شایستگی فنی استاندارد مهارت

شرایط تغییر رشته از سال یازدهم به دوازدهم

این کار فقط برای رشته‌های نظری امکان‌پذیر است. اگر دانش‌آموزی قصد داشته باشد به شاخه‌های فنی‌حرفه‌ای و کارودانش تغییر بدهد، باید در مدارس بزرگسالان و شبانه ادامه‌ی تحصیل دهد.

دانش‌آموزانی که قصد تغییر داشته باشند، باید موافقت مدیر مدرسه، کمسیون اداره آموزش و پرورش شهرستان، کمسیون خاص اداره آموزش و پرورش ناحیه را دریافت کنند. شرایط تغییر رشته‌ی یازدهم به دوازدهم دشواری بیشتری دارد. پس  زودتر اقدام کنید.

جدول زیر لیست درس‌هایی که باید برای تغییر رشته امتحان بدهید را آورده است.

رشته دروس
ریاضی حسابان ۱، شیمی ۲، فیزیک ۲، هندسه ۲
تجربی ریاضی ۲، شیمی ۲، فیزیک ۲، زیست‌شناسی ۲
ادبیات و علوم انسانی فنون ادبی ۲، جامعه‌شناسی ۲، عربی تخصصی ۲، فلسفه ۲
علوم و معارف اسلامی علوم و معارف قرآنی ۲، اصول . عقاید ۲، عربی تخصصی ۲، تاریخ تخصصی ۲

 

 

نکات تغییر رشته در دبیرستان

توجه کنید برای قبولی در این امتحانات فقط دو بار فرصت دارید که در امتحانات خرداد یا شهریور ماه نمره‌ی قبولی را کسب کنید.

بعضی از دروس رشته‌ی قبلی با رشته‌ای که قصد تحصیل در آن را دارید، ممکن است مشترک باشد. نیازی به امتحان دادن در این دروس ندارید و لازم است آنها را مطابقت دهید. مثلا اگر دانش‌آموز رشته‌ی تجربی هستید و قصد تحصیل در رشته‌ی ریاضی را دارید، لازم نیست درس شیمی را امتحان دهید.

بعضی دروس با اینکه به شدت به یکدیگر شبیه هستند، یکسان نیستند. در این دروس باید مجدد امتحان بدهید.

مشاوره تحصیلی آوات

کلام آخر

تغییر رشته در دبیرستان دردسرهای زیادی دارد اما نشدنی نیست. برای دوری از دردسر کمک بگیرید و به کلینیک آوات مراجعه کنید. انتخاب رشته‌ی نهایی را آگاهانه انجام دهید. تست‌های هدایت شغلی و تحصیلی را بدهید و سعی کنید در مصاحبه‌های حضوری شرکت کنید. اینگونه از انتخاب خود راضی خواهید بود.

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *