روش مطالعه شیمی

شیمی یکی از درس‌های پرچالش برای بسیاری از دانش‌آموزان است. شیمی یکی از درس‌هایی است که هم مطالب حفظی، هم مفهومی و هم مسئله‌ای دارد. پس برای گرفتن درصد خوب و کسب نمره‌ی خوب در امتحانات نهایی، باید به هر سه نوع سوالات مسلط باشید.

در این مقاله صفر تا صد روش مطالعه شیمی را برای شما توضیح می‌دهیم تا بتوانید از این درس لذت ببرید و بهترین نتیجه را بگیرید.

بنر آوات

روش مطالعه‌ی درس شیمی

مباحث پایه‌ای که پیش نیاز هر درسی هستند را باید ابتدای مباحث بخوانید. مباحث پایه‌ای عبارتند از اتم، ساختار اتم، آرایش الکترونی، جدول تناوبی، آشنایی با یون‌ها و ترکیبات یونی. موازنه و استوکیومتری از جمله مباحثی هستند که اولویت دوم را دارند.

برای شروع مطالعه‌ی شیمی باید مراحل زیر را به ترتیب پیش بروید.

  1. برای آشنایی اولیه، کتاب درسی را به صورت روزنامه‌وار مطالعه کنید.
  2. تست‌های کنکور را بررسی کنید تا بدانید طراح سوال از چه الگویی استفاده می‌کند. با این کار آمادگی برای مطالعه پیدا می‌کنید و می‌فهمید باید به چه صورت مطالعه کنید و چه چیزی مد نظر طراح است.
  3. درسنامه‌ی کتاب آموزشی خود را مطالعه کنید. در ادامه بهترین منبع برای درسنامه را به شما معرفی می‌کنیم. درسنامه یا جزوه‌ی دبیر را به خوبی مطالعه کنید و نکته برداری کنید. نکات را در دفترچه‌ی جداگانه بنویسید.
  4. پس از خواندن درسنامه، تست‌های آموزشی حل کنید. تست‌های آموزشی مطالب را در ذهن شما منسجم می‌کند و به شما کمک می‌کند نکات ریز مبحث را متوجه شوید.
  5. تمام نکاتی را که از تست‌های آموزشی یاد گرفته‌اید، در دفترچه‌ی خود یادداشت کنید. نکات را باید استخراج کنید و کاملا درک کنید.
  6. قبل از رفتن به مبحث بعدی، مبحث قبلی را مطالعه کنید تا ارتباط بین مفاهیم را درک کنید.
  7. مدام مرور کنید. از خواندن کتاب درسی غافل نشوید. نکات دفترچه‌ی خود را مرور کنید. بین مطالعه‌ی خود فاصله‌ی زیادی نیندازید و سعی کنید مطالعه‌ای مرتب داشته باشید.
  8. در دور اول خلاصه‌نویسی نکنید. این کار را به دور سوم و چهارم مطالعه‌ی خود اختصاص دهید. مطالب را دسته‌بندی کنید و از آنها یادداشت برداری کنید.
  9. زیاد تمرین کنید. هر روز مسائل شیمی را حل کنید و سعی کنید سرعت خود را در حل مسائل بالا ببرید. حل مسائل زیاد، سرعت شما را بالا می‌برد.

مشاوره تحصیلی آوات

منابع شیمی

انتخاب منبع مناسب در درس شیمی بسیار حیاتی است. حتما باید از منبع مناسب با سطح خودتان استفاده کنید. پس در انتخاب منبع بسیار دقت کنید. برای تعیین سطح، از خودتان تست زمان‌دار بگیرید. با توجه به درصدی که کسب کرده‌اید، تعیین سطح کنید.

اگر سطح شما بالا است و در شیمی قوی هستید، کتاب جامع آی‌کیو انتشارات گاج برای شما بهترین است. این کتاب تست‌های قوی و مناسبی دارد. درسنامه‌ی این کتاب پیشرفته و مناسب است و برای شما بهترین گزینه است.

اگر در شیمی سطح متوسطی دارید، کتاب شیمی مبتکران را تهیه کنید. این کتاب درسنامه‌ی کاملی دارد و با زبان ساده‌ای مطالب را به شما آموزش می‌دهد. این کتاب در پایه‌ی دهم و یازدهم تک جلدی است و در پایه‌ی دوازدهم دو جلد دارد.

اگر سطح شما پایین است، کتاب جامع خیلی سبز را تهیه کنید. این کتاب درسنامه‌ی کاملی دارد و به خوبی مطالب را برای شما توضیح می‌دهد. با این کتاب شما می‌توانید سطح خود را بالا ببرید و در شیمی پیشرفت کنید.

کلام آخر

درس شیمی درس پرچالش اما شیرینی است. اگر روش صحیح مطالعه شیمی را بلد باشید، این درس برای شما راحت و شیرین خواهد بود. نکات بالا را رعایت کنید و سعی کنید از خواندن این درس لذت ببرید. شیمی می‌تواند برای شما سرنوشت‌ساز باشد. پس آن را با زجر نخوانید. از خواندن آن لذت ببرید. با روش‌های بالا، شیمی درسی روان برای شما خواهد بود.

برای آگاهی از روش مطالعه فیزیک کلیک کنید.

 

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *