روش مطالعه جغرافیا

جغرافیا یکی از درس‌های شیرین ولی دشوار برای بسیاری از دانش‌آموزان است. خواندن جغرافیا برای بسیاری از دانش‌آموزان سخت است. چراکه نکته‌های بسیاری دارد و درسی پر جزئیات است. در این مقاله روش مطالعه جغرافیا را برای شما توضیح می‌دهیم تا هدف‌مند بخوانید و در امتحانات نهایی و کنکور خود موفق شوید.

روش مطالعه‌ی درس جغرافیا

در درس جغرافیا باید پنج نکته را رعایت کنید تا بهتر بتوانید مطالعه کنید.

  1. درک روابط علت و معلولی
  2. حفظ کردن اعداد با روشی خاص
  3. خلاصه‌نویسی و جدول‌بندی
  4. توجه به تصاویر و نقشه‌ها
  5. طرح سوال
  6. مرور

در ادامه به صورت تک تک موارد بالا را برای شما توضیح می‌دهیم تا دقیقا بدانید چگونه باید جغرافیا را مطالعه کنید. بهترین راه در ابتدای کار انتخاب منبع خوب است. پیشنهاد ما به شما کتاب خیلی سبز و مشاوران است. این دو کتاب درسنامه‌ی قوی‌ای دارند و تست‌های خوبی برای بررسی و سنجش در بر گرفته‌اند.

بنر آوات

درک روابط علت و معلولی

به جای حفظ کردن این درس، روابط علت معلولی را پیدا کنید و رابطه‌ی همبستگی ایجاد کنید. بین عوامل و پدیده‌های طبیعی، انسانی، اقتصادی و فرهنگی روابط علت و معلولی ایجاد کنید. با این کار به راحتی مطالب را به ذهن می‌سپارید و مطالب به راحتی در ذهن شما می‌ماند. جغرافی بر پایه‌ی روابط علت و معلولی است. پس یاد بگیرید بتوانید این روابط را پیدا کنید. اول باید مفهوم را به خوبی درک کنید. سپس آن را به خاطر بسپارید تا در ذهن شما بماند. سپس رابطه‌ی همبستگی ایجاد کنید.

حفظ کردن اعداد

برای بسیاری از دانش‌آموزان این سخت‌ترین مرحله است. برای این کار باید تفاوت‌ها و تشابه‌های بین مختصات جغرافیا را درک کنید. سپس آنها را به خوبی به ذهن بسپارید. به صورت طوطی‌وار اعداد را حفظ نکنید. از رمزگذاری و کدگذاری استفاده کنید تا بهتر آنها را به خاطر بسپارید.

خلاصه‌نویسی و جدول‌بندی

درس‌های حفظی را باید خلاصه‌نویسی کنید. برای این کار مقاله‌ی خلاصه‌نویسی را مطالعه کنید.

یک دفتر برای درس جغرافیا بردارید. یک صفحه برای صحراها، یک صفحه برای رشته کوه‌ها و به همین ترتیب برای هر کدام از مباحث کتاب یک صفحه خلاصه‌نویسی کنید. مطالب را طبقه‌بندی کنید و آنها را به خاطر بسپارید. شباهت‌ها و تفاوت‌های هر کدام را بررسی کنید. خلاصه‌نویسی را به زبان خودتان انجام دهید و از کتاب کمک نگیرید. مدام خلاصه‌های خود را مرور کنید.

توجه به تصاویر و نقشه‌ها

به تصاویر و نقشه‌های کتاب توجه کنید. نکات کتاب را در نقشه یادداشت کنید و سعی کنید بین آنها ارتباط برقرار کنید. نقشه و تصاویر به یادگیری شما کمک می‌کنند. پس حتما آنها را بررسی کنید. نکات نقشه و تصویر را پیدا کنید و آنها را دسته‌بندی کنید. این قسمت جغرافیا در امتحانات نهایی و کنکور بسیار اهمیت دارد.

طرح سوال

پس از مطالعه برای خود سوال طرح کنید. سوال‌ها را ریز و پر جزئیات طرح کنید تا سطح خود را بسنجید. همه نوع سوالی برای خود طرح کنید. سپس جواب آنها را بدهید و در کتاب درسی صحیح بودن آن را چک کنید. این‌گونه برای هر دو امتحانات نهایی و کنکور آمادگی کامل دارید.

مشاوره تحصیلی آوات

مرور

دروس حفظی بسیار فرّار هستند. باید آنها را مرتب مرور کنید. فراموش نکنید که نباید بین مرور و مطالعه‌ی دروس فاصله‌ی زیادی بیفتد. هر هفته مرور کنید. خلاصه‌نویسی‌ها و جدول‌بندی‌های خود را بخوانید. از مرور نقشه‌ها و تصاویر غافل نشوید.

کلام آخر

یکی از درس‌هایی که دانش‌آموزان انسانی از خواندن آن غافل می‌شوند، جغرافیا است. جغرافیا می‌تواند برگ برنده‌ی شما باشد. پس حتما آن را مطالعه کنید و سعی کنید درصد بالایی کسب کنید. برای مطالعه‌ی جغرافیا باید برنامه‌ریزی داشته باشید تا مرتب آنها را بخوانید و از آن غافل نشوید. از روش مطالعه جغرافیا در این مقاله کمک بگیرید تا بتوانید در کنکور و امتحان نهایی موفق شوید.

برای آگاهی از روش مطالعه اقتصاد اینجا کلیک کنید.

 

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *