روش مطالعه ادبیات فارسی

ادبیات فارسی یکی از درس‌هایی است که سنجش آن از طریق سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد. پس مطالعه‌ی تشریحی آن اهمیت زیادی برای دانش‌آموزان دارد. برای مطالعه‌ی ادبیات فارسی دو روش وجود دارد. یکی مطالعه‌ی درس به درس و یکی مطالعه به صورت مبحثی. اگر در درس ادبیات فارسی قوی هستید، می‌توانید به صورت مبحثی این درس را بخوانید. اما اگر سطح خوبی در این درس ندارید، به صورت درس به درس مطالعه کنید. در این مقاله دو روش مطالعه‌ی ادبیات فارسی را به شما یاد می‌دهیم تا بتوانید نمره‌ی خوبی در امتحانات نهایی کسب کنید.

روش مبحثی

ادبیات فارسی پنج بخش اصلی دارد. بخش‌های آن عبارت است از قرابت معنایی، آرایه‌های ادبی، تاریخ ادبیات و زبان فارسی. در این روش کتاب‌های هر مبحث را به صورت جداگانه خریداری کنید. پیشنهاد ما کتاب‌های فارسی انتشارات الگو است. هر درسی را از منبع جداگانه مطالعه کنید. هر مبحثی را که می‌خوانید، سوالات تشریحی امتحانات نهایی سال‌های گذشته را نیز حل کنید.

در ادامه به صورت تک تک روش مطالعه‌ی هر مبحث ادبیات فارسی را برای شما توضیح داده‌ایم.

بنر آوات

قرابت معنایی

برای مطالعه‌ی قرابت معنایی باید شعرهای کتاب را به خوبی بررسی کنید و برای هر بیتی سوالات تشریحی حل کنید. قدم اول برای یادگیری قرابت معنایی این است که بیت‌های خود کتاب را به خوبی بلد باشید. مفهومی را که از هر بیت می‌فهمید کنار آن یادداشت کنید. بیت‌هایی را که برای شما سخت هستند، در دفتری جداگانه یادداشت کنید و مدام آنها را مرور کنید. وقتی معنی بیت‌ها و شعرها را درک کنید، به راحتی می‌توانید سوالات قرابت معنایی را حل کنید و نمره‌ی خوبی از این مبحث بگیرید.

آرایه‌های ادبی

برای حل سوالات آرایه‌های ادبی باید تمام آرایه‌ها را به صورت تک تک بلد باشید و آنها را به خوبی بلد باشید. برای یادگیری آرایه‌های ادبی باید به صورت جداگانه برای هر کدام از آرایه‌ها سوالات تشریحی حل کنید. اگر دانش‌آموز انسانی هستید نیز تست ترکیبی و مخلوط بزنید.

واژگان

واژگان ادبیات را می‌توان با روش تصویرسازی یاد گرفت. اگر به صورت روزانه واژگان را مرور کرده باشید، شب امتحان کارتان راحت است. اگر مطالعه‌ی روزانه نداشته‌اید، نگران نباشید. تمام واژگان را در یک دفتر جداگانه یادداشت کنید و بیشتر از سه دور آن را مرور کنید. اگر حفظیاتتان خوب نیست، از خودتان مدام امتحان بگیرید و بیشتر مرور کنید. روی لغاتی که انتهای کتاب آمده تمرکز زیادی داشته باشید. لغات آخر کتاب اهمیت زیادی برای طراحان دارد.

تاریخ ادبیات

چاره‌ای جز حفظ کردن تاریخ ادبیات ندارید. اگر حفظیات ضعیفی دارید، از روش رمزگردانی و تصویرسازی استفاده کنید. مرور کردن تاریخ ادبیات اهمیت زیادی دارد.

زبان فارسی

زبان فارسی کاملا مبحثی تمرینی و مفهومی است. شما باید هر مبحث را به صورت جداگانه به خوبی بفهمید و تمرین زیادی داشته باشید. سوالات سال‌های گذشته تمرین بسیار خوبی برای زبان فارسی هستند. مرور زیادی داشته باشید و مدام تمرین کنید. رمز موقیت زبان فارسی تمرین زیاد است.

مشاوره تحصیلی آوات

روش درس به درس

روش دوم مطالعه برای ادبیات فارسی، روش درس به درس است. طبق ترتیب کتاب درسی یا درسنامه پیش بروید. پیشنهاد ما کتاب خیلی سبز و انتشارات الگو است. در این کتاب‌ها تمام مباحث به صورت درس به درس بررسی می‌شود و تست‌های خوبی دارد. برای مطالعه‌ی تشریحی از سوالات سال‌های گذشته استفاده کنید.

کلام آخر

برای مطالعه‌ی ادبیات فارسی باید وقت و انرژی زیادی صرف کنید. باید آگاه باشید که این درس، درس راحتی نیست و باید بسیار تمرین کنید. فراموش نکنید که چهل درصد کنکور مربوط به سوابق تحصیلی است. پس به خوبی دروس عمومی را بخوانید تا چهل درصد را کسب کنید.

برای اطلاع از روش مطالعه‌ی زبان انگلیسی اینجا کلیک کنید.

 

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *