روش‌های تقویت حافظه

همه‌ی ما به دنبال راه‌هایی برای افزایش حافظه مان هستیم. مخصوصا شما دانش‌آموزان و داوطلبین کنکور. ما برای درس خواندن به حافظه‌ی قدرت‌مندی نیاز داریم. اگر حافظه‌ی ضعیفی داشته باشید مدام مطالب از یادتان می‌رود و دچار فرسودگی تحصیلی و افت تحصیلی می‌شوید.

مقاله‌ی (تبدیل افت تحصیلی به پیشرفت تحصیلی) را مطالعه کنید تا درمورد آن اطلاعات داشته باشید.

اگر مدام مطالب از یادتان می‌رود، شاید مشکل از شیوه‌ی درس خواندنتان است. با خواندن مقالات زیر شیوه‌ی مناسب خود را پیدا کنید و روش یادگیری مخصوص خودتان را انتخاب کنید.

روش یادگیری REAP چیست؟

 روش یادگیری PQRST چیست؟

درس خواندن رتبه‌های برتر

روش‌های درس خواندن

در این مقاله لیستی از راه‌های تقویت حافظه تهیه کرده‌ایم. می‌توانید با استفاده از این روش‌ها بیشتر و بهتر از حافظه‌ی خود بهره‌مند شوید.

۱۰ روش برای تقویت حافظه

  1. تغذیه‌ی سالم

تغذیه اولین و مهم‌ترین عامل است که بر حافظه‌ی شما تاثیر می‌گذارد. غذای خوب و سالم بخورید. لیستی از خوراکی‌هایی که بعد از آنها حالتان بهتر می‌شود و انرژی می‌گیرید تهیه کنید. سعی کنید از آنها بیشتر در برنامه‌ی غذایی خود از آنها استفاده کنید.

از مواد غذایی چرب و با طبع سرد استفاده نکنید. حواستان به میزان قند مصرفیتان باشد. زیاد یا کم از قند استفاده نکنید. سعی کنید در همه چیز متعادل باشید. اگر لازم است با یک مشاور تغذیه درمورد رژیم غذایی خود مشورت کنید.

بنر تبلیغاتی آوات

  1. خواب مناسب

بدنتان را بشناسید. بدانید به چقدر خواب نیاز دارد. ممکن است کسی به هشت ساعت خواب و فرد دیگری به ده ساعت خواب نیاز داشته باشد. ساعت خواب و بیداری مشخصی داشته باشید تا مغزتان به آن عادت کند. اینگونه کارآیی مغز بیشتر می‌شود.

خوب بخوابید. یک لیوان شیر گرم قبل از خواب بنوشید یا اگر استرس دارید دم‌نوش گل‌گاوزبان بخورید. خواب شما باید با کیفیت باشد. اگر خوابتان کیفیت لازم را ندارد، با یک روان‌پزشک مشورت کنید.

  1. تکرار

تکرار نیاز به تفکر زیادی ندارد و برای حفظ کردن کمک زیادی به شما می‌کند. روش تکرار یکی از بهترین روش‌های حفظ کردن است. فقط لازم است که مطلبی را از روی کتاب بخوانید و آن را مدام با خودتان تکرار کنید. آنقدر که کامل آن را حفظ شوید.

می‌توانید از خودتان آزمون هم بگیرید تا متوجه شوید چقدر مطلب را حفظ شده‌اید.

  1. نقشه‌ی ذهنی

نقشه‌ی ذهنی روش فوق‌العاده‌ای برای حفظ کردن و یادگیری مطالب است. دایره و شکل و پیکان تشکیل دهنده‌ی یک نقشه‌ی ذهنی است.

شما کلمه‌ی کلیدی متن یا درس را وسط یک برگه می‌نویسید و دور آن دایره می‌کشید. سپس مطالب جزئی‌تر مربوط به آن را در بالای کلمه‌ی کلیدی می‌گذارید و با پیکان آنها را به کلمه‌ی کلیدی وصل می‌کنید.

این گونه ارتباط بین مفاهیم و مطالب را درمی‌یابید. در نقشه‌ی ذهنی از هایلایت یا خودکارهای رنگی استفاده کنید تا شکل دلنشینی پیدا کند. این نقشه در ذهن شما باقی می‌ماند و از یادتان نمی‌رود.

  1. ارتباط ذهنی

سعی کنید بین مطالب وجه اشتراک پیدا کنید و در ذهن خود آنها را به هم ربط دهید تا . این روش یکی دیگر از روش‌های عالی برای حفظ کردن و درک مطالب است. در جملاتی که می‌خوانید سعی کنید ارتباط بین کلمات آن جمله با جمله‌ی بعدی یا آن مورد با مورد بعدی را درک کنید.

مثلا دارید مطلبی درمورد کامپیوتر می‌خوانید. مطلب به شرح زیر است:

کامپیوتر کمک می‌کند که:

سریع‌تر ارتباط بر قرار کنیم؛

بهتر منابع را به اشتراک می‌گذاریم؛

بهتر فایل‌ها را به اشتراک می‌توانیم بگذاریم.

شما بین دو کلمه‌ی ارتباط و اشتراک مثلا می‌توانید ارتباط برقرار کنید. چون هر دو اشتراک چیزی هستند. پس دور آن دو کلمه خط می‌کشید و آنها را با یک پیکان به یکدیگر وصل می‌کنید.

  1. مزاح و شوخی

در حین درس خواندن با خودتان شوخی کنید. سعی کنید جوک‌های بامزه از درس در بیاورید و آن را برای خودتان تعریف کنید. این گونه مطلب هیچ وقت از ذهنتان پاک نمی‌شود. لازم نیست حتما درمورد خود درس شوخی کنید. شما می‌توانید بین شوخی‌های زندگی شخصی و مطلب درسی ارتباط برقرار کنید. اینگونه تا ابد آن مطلب را در ذهن خود دارید.

  1. مرور

مرور یعنی وقتی مطلبی را خواندید، بعد از مدتی دوباره سراغ آن بروید. با آزمون گرفتن از خودتان می‌توانید مرور کنید. مرور کردن حتما باید قبل از شروع یک مطلب جدید انجام شود. هر روز مرور کنید. از خودتان سوال بپرسید یا آزمون بگیرید یا با چشم مطلب را سریع مطالعه کنید. هر چقدر بیشتر مطالب قبلی را مرور کنید، بیشتر در ذهنتان تثبیت می‌شود.

مشاوره تحصیلی آوات

  1. منابع مختلف

از منابع مختلف درس بخوانید. فقط به کتاب درسی خود اکتفا نکنید. از کتاب‌های درسی، اینترنت و خواندن سوال‌ها غافل نشوید. از کتاب‌های غیردرسی و علمی نیز می‌توانید برای اطلاعات بیشتر و بهتر کسب کردن استفاده کنید.

  1. کارت‌های راهنما

کارت‌های راهنما یا فلش کارت‌ها به شما کمک می‌کند که مطلب را خلاصه‌نویسی کنید. باید کلید واژه‌ها یا جمله‌ها و نکات مهم را روی برگه‌های مستطیلی شکل بنوسید. با دیدن هر کارت یاد کل مطلب می‌افتید.

حتی لازم نیست خودتان حتما فلش‌کارت بسازید. بسیاری از برنامه‌های درسی و کتاب‌های کمک درسی این کار را برای شما ساده کرده‌اند. می‌توانید از آنها استفاده کنید.

  1. دوره‌های آموزشی آنلاین

در سطح اینترنت بسیاری از اساتید دوره‌های آموزشی تهیه کرده‌اند و در وب‌سایت خود گذاشته‌اند. شما می‌توانید به راحتی آنها را ببینید تا باری دیگر درس برای شما مرور شود. همچنین این کار کمک می‌کند که از زبان دیگر و از دیدگاه فرد دیگر شما مطلب را فرا بگیرید. حافظه‌ی دیداری شما نیز در این روش درگیر می‌شود. پس حتما از ویدئوهای آموزشی استفاده کنید.

کلام آخر

حافظه غیرقابل انعظاف و تاثیر ناپذیر نیست. به راحتی می‌توانید با تکنیک‌های بالا حافظه‌ی خود را تقویت کنید. فکر نکنید حافظه به یک صورت باقی می‌ماند. حافظه همواره درحال تغییر و تحول است. از روش‌های بالا استفاده کنید و تاثیر آنها را در امتحانات و نمرات خود مشاهده کنید.

 

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *