رفع خستگی در شب امتحان

فصل امتحانات است و بسیاری از شما دانش‌آموزان مطالب زیاد برای مطالعه و وقت کمی دارید. شب امتحان وقت یادگیری مطالب نیست، بلکه وقت مرور کردن مطالب است. حالا فرض کنید مطالب به این زیادی را در یک شب باید بخوانید و جمع‌بندی کنید. قطعا اولین معضلی که با آن روبه‌رو می‌شوید، خستگی است. اگه راه‌های اصولی رفع خستگی را ندانید بیشتر خودتان را خسته‌تر می‌کنید و تمرکزتان کمتر و کمتر می‌شود؛ مثل دانش‌آموزی که برای رفع خستگی پشت سر هم قهوه می‌خورد و بعد از چند قهوه دیگر تمرکز برای ادامه‌ی مطالعه را ندارد.در این مقاله روش‌های اصولی رفع خستگی را به شما آموزش می‌دهیم تا شب امتحان بتوانید بیشتر و بهتر درس بخوانید.

مقاله‌ی (کلید موفقیت در کنکور) را نیز مطالعه کنید تا در کنکور ۱۴۰۲ بهترین باشید.

بنر تبلیغاتی آوات

 علت احساس خستگی

خستگی علت‌های مختلف دارد. اگر ریشه‌ی خستگی خود را بفهمید و آن را درمان کنید بهتر نتیجه می‌گیرید و مشکل خود را اساسی حل کرده‌اید.اگر خیلی زود خسته می‌شوید یا همیشه احساس خستگی می‌کنید بدانید که این حالت عادی نیست و باید به دنبال دلیل آن باشید. برای فهمیدن دلیل آن می‌توانید به دکتر مراجعه کنید یا آزمایش خون بدهید.مقاله‌ی (با ناامیدی بجنگ) برای شب‌های امتحان و کنکور شما بسیار مناسب است.

دلایل زیادی برای خستگی وجود دارد. از جمله‌ی این دلایل عادت‌های غذایی و سبک زندگی شما است. ممکن است عوامل زیر یکی از عوامل خستگی شما باشد:

روان‌شناختی: استرس، اضطراب و افسردگی؛

جسمانی: کم خونی، دیابت، تب غدد و سرطان؛

فیزیولوژیکی: بارداری، شیردهی، خواب کم و ورزش زیاد؛

سبک زندگی: کافئین بیش از حد، نوشیدن الکل زیاد، خوردن غذاهای ناسالم.

روش‌های رفع خستگی

بعد از پیدا کردن علت خستگی خود در صدد رفع آن باشید. اگر علت خستگی شما مثلا استرس امتحان است، از روش‌های کم کردن استرس و کنترل آن استفاده کنید.حالا که ریشه‌ی خستگی خود را شناختید، از موارد زیر برای رفع خستگی استفاده کنید تا بتوانید بهتر و بیشتر مطالعه کنید.

آب زیاد بنوشید

اگر بدنتان کم آب باشد، هوشیاری و تمرکزتان کم می‌شود. کم آبی انرژی شما را کم می‌کند و احساس خستگی می‌کنید. نشانه‌ی کم آب بودن بدن ادرار است که باید زرد کم‌رنگ باشد.توجه کنید که چای، قهوه، شربت و نوشابه جای آب را نمی‌گیرد. وقتی احساس خستگی می‌کنید از جای خود بلند شوید و یک لیوان آب خنک بنوشید تا اگر بدنتان کم آب شده جبران شود.

کمتر کافئین مصرف کنید

یکی از راه‌های رفع خستگی بین دانش‌آموزان مصرف کافئین است. قهوه و چای کافئین دارند و ممکن است مدتی خستگی شما را از بین ببرند. اما مصرف زیاد و بیش از حد کافئین شما را بیشتر خسته و خواب‌آلود می‌کند.اگر مصرف کافئین خود را کنترل نکنید، به مرور به آن معتاد می‌شوید و برای رفع خواب‌آلودگی باید کافئین بیشتری بخورید و هرچه بیشتر می‌‌خورید بیشتر خواب‌آلوده می‌شوید. پس حواستان را به میزان قهوه و چای خود جمع کنید و در مصرف آن متعادل باشید.

 ورزش کنید

حتما ورزش را در دوران امتحانات در برنامه‌ی خود جای دهید؛ حتی شده پنج دقیقه.ورزش انرژی و تمرکز شما را بیشتر می‌کند و به شما کمک می‌کند مدت زمان بیشتری به مطالعه بپردازید. سعی کنید این ورزش شما منظم باشد تا نتیجه‌ی بهتری ببینید. فکر نکنید بعد از ورزش خسته می‌شوید و دیگر نمی‌توانید مطالعه کنید. برعکس بعد از ورزش انرژی بیشتری دارید و بهتر می‌توانید تمرکز کنید.پس حتما ورزش را در برنامه‌ی خود قرار دهید. لازم نیست در فصل امتحانات به باشگاه بروید یا کلاس ثبت‌نام کنید که وقتتان را بگیرد. انجام چند حرکت نرمشی در خانه هم به رفع خستگی و افزایش انرژی شما کمک می‌کند.

هوای اتاق را عوض کنید

وقتی خیلی خسته و خواب‌آلود شده‌اید، پنجره‌ی اتاقتان را باز کنید تا هوای اتاقتان عوض شود. اگر هوای اتاق کمی سرد باشد دیرتر خسته می‌شود.

نور اتاق را تنظیم کنید

به هیچ عنوان در اتاق کم نور و تاریک درس نخوانید. نور اتاق را زیاد کنید و سعی کنید از دو نور زرد و سفید با هم استفاده کنید تا دیرتر خسته شوید.

دوش بگیرید

اگر خیلی احساس خستگی می‌کنید یک دوش سریع کمکتان می‌کنید. آب را خیلی گرم نکنید و سعی کنید از آب ولرم یا سرد استفاده کنید. البته حواستان باشد سرما نخورید.

رژیم غذایی مناسبی داشته باشید

اگر رژیم غذایی مناسب و درستی داشته باشید، انرژی بیشتری به شما می‌دهد. از گروه‌های مختلف غذا بخورید تا مواد مغذی به بدن شما برسد. کربوهیدرات و پروتئین مصرف کنید تا سطح انرژی زیادی داشته باشید. میوه و سبزیجات زیاد مصرف کنید تا فیبر زیادی به شما برسد.سعی کنید غذاهای سرد در فصا امتحانات کمتر بخورید و از خوردن تنقلات ناسالم و فست‌فود تا حد ممکن اجتناب کنید.

زود بخوابید

در فصل امتحانات زود بخوابید و زود بیدار شوید.بیدار ماندن تا نصف شب برای مطالعه کار درستی نیست. بیشترین تمرکز شما صبح‌ها است. پس حتما از این فرصت روز استفاده کنید و بیشترین میزان مطالعه‌ی خود را صبح‌ها انجام دهید. سعی کنید چیزی برای نصف شب نماند که هیچ چیز در آن ساعت در سرتان نمی‌رود.پس شب‌های امتحان زود بخوابید تا در طول روز احساس خستگی نکنید و بهترین وقت روز، یعنی صبح‌ها را از دست ندهید.

مشاوره تحصیلی آوات

کلام آخر

وقتی خسته شده‌اید و دیگر تمرکز ندارید، به درس خواندن ادامه ندهید. مدام برنگردید یک صفحه را چند بار بخوانید. از جایتان بلند شوید. چند حرکت نرمشی انجام دهید و جند بار بالا پایین بپرید. به صورتتان آب سرد بزنید یا دوش بگیرید. یک لیوان آب بخورید و یک تغذیه‌ی مناسب کنار دست خود بگذارید. بعد از اینکه احساس کردید خستگیتان کمتر شده دوباره برگردید و مطالعه کنید.می‌توانید حتی هوای اتاق را کمی سرد کنید تا از گرما خواب‌آلود نشوید. از روش‌های بالا برای رفع خستگی استفاده کنید تا بتوانید باکیفیت بالایی درس بخوانید. مقاله‌ی (رهایی از استرس امتحان) برای شب‌های امتحان و رفع استرس شما مفید است؛ حتما آن را مطالعه کنید.

 

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *