افت تحصیلی را به پیشرفت تحصیلی تبدیل کنید.

جزئیات برگزاری کنکور

افت تحصیلی موردی است که تمام شما دانش‌آموزان عزیز حداقل یک بار آن را تجربه کرده‌اید. اگر دچار افت تحصیلی شده‌اید، ناامید و نگران نشوید.در این مقاله به شما کمک می‌کنیم که دلیل آسیب تحصیلیتان را بفهمید تا بدانید چرا دچار افت تحصیلی شده‌اید. بعد از اینکه افت تحصیلی خود را شناختید، راه‌حل‌هایی پایین هر علت گفته شده است. از آنها استفاده کنید و آنها را به کار گیرید.

دلایل افت تحصیلی

۱. بی‌انگیزگی

یکی از دلایل رایج افت تحصیلی بین شما دانش‌آموزان بی‌هدفی و بی‌انگیزگیتان است. طبق بررسی‌های انجام شده داشتن هدف در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان تاثیر زیادی دارد. در سن نوجوانی بیشتر انگیزه‌های درونی مشوق مطالعه و انجام دادن وظایف هستند. انگیزه‌ی درونی اگر نباشد، میلی به درس خواندن ندارید و روز به روز به افت تحصیلی شدیدتری گرفتار می‌شوید.

اگر دچار این مشکل شده‌اید مقاله‌ی (با ناامیدی بجنگ) برای شما مفید است.

چه کار کنم؟

تمام رشته‌های تحصیلی در دانشگاه را مطالعه کنید. شغل آینده‌ی خود را انتخاب کنید. به دنبال شغل مورد علاقه‌تان، برای رشته‌ی تحصیلی مورد نیاز آن شغل مطالعه‌ی درسی خود را شروع کنید. برای خودتان مشخص کنید برای چه رشته و چه شغلی درحال تلاش کردن هستید. در کنار هدف بلند مدت خود، برای خودتان هدف‌های کوتاه مدت هم قرار دهید. مثل کسب نمره‌ی بالای ۱۸ در درس زیست شناسی. اینگونه بی‌انگیزگی خود را از بین ببرید و در مسیر پیشرفت قرار گیرید.

۲. مطالعه‌ی بدون برنامه

نداشتن برنامه یکی دیگر از دلایل افت تحصیلی است. داشتن برنامه و مدیریت زمان یکی از عوامل مهم موفقیت در شما دانش‌آموزان می‌شود. نبود برنامه استرس و بی‌نظمی را در شما افزایش می‌دهد و باعث افت تحصیلی می‌شود.

چه کار کنم؟

اگر تا حالا برنامه نداشته‌اید، از یک مشاور تحصیلی بخواهید برای شما یک برنامه‌ بنویسد. خود برنامه‌ی تحصیلی به شما انگیزه می‌دهد که مطالعه کنید و به آن عمل کنید. یک برنامه‌ی صحیح مناسب تیپ شخصیتیتان در رفع افت تحصیلی به شما کمک می‌کند. برنامه تحصیلی باعث می‌شود شما زمان‌های آزاد بیشتری داشته باشید و بتوانید در کنار مطالعه‌ی صحیح و اصولی، وقت برای تفریح و استراحت هم داشته باشید. در سایت مقاله‌ی (چطور برای کنکور برنامه‌ریزی کنم؟) را مطالعه کنید تا اصول صحیح را بدانید و آنها را در برنامه‌ی خود اعمال کنید.

بنر تبلیغاتی آوات

 

۳. کمال‌گرایی

یکی دیگر از مشکلات تحصیلی رایج بین شما دانش‌آموزان، کمال‌گرایی است. معمولا دانش‌آموزان یک برنامه‌ی سختگیرانه و بدون انعطاف برای خودتان اتخاذ می‌کنید، یا معیارهای سختی برای خود می‌گذارید که عمل کردن به آنها برایتان بسیار دشوار است. اگر جزو این دسته از دانش‌آموزان هستید، خیلی زود ناامید می‌شوید. کمال‌گرایی باعث می‌شود شما موفقیت‌های خود را نبینید و فقط خواهان چیزی بیشتر از چیزی که دارید بشوید. مثل دانش‌آموزی که با کسب نمره‌ی نوزده در درس ادبیات گریه سر می‌دهد که چرا نمره‌ی کامل کسب نکرده. دانش‌آموزان کمال‌گرا در اثر ناامیدی همه چیز را رها می‌کنند و خیلی زود خسته و فرسوده می‌شوند. به همین علت به افت تحصیلی شدیدی دچار می‌شوند.

چه کار کنم؟

آشنایی با روش‌های برنامه‌ریزی صحیح و برنامه‌ریزی بر اساس تیپ شخصیتی به شما کمک زیادی می‌کند. به نقاط قوت خود اهمیت بیشتری بدهید. خودتان را از زیر معیارهای سخت‌گیرانه بیرون بیاورید و از یک مشاور بخواهید یک برنامه‌ی واقع‌بینانه و انعطاف‌پذیر برای شما بنویسد.

۴. فرسودگی

فرسودگی تحصیلی یکی از مشکلات رایج بین شما دانش‌آموزان و داوطلبان آزمون سراسری است. این آسیب تحصیلی به حالتی گفته می‌شود که نوعی خستگی روانی و عاطفی ناشی از الزامات و وظایف سنگین، گریبان‌گیر شما می‌شود. فرسودگی تحصیلی باعث افسردگی و افت تحصیلی در شما می‌شود. اگر دچار فرسودگی تحصیلی شده‌اید درحال تجربه کردن احساساتی چون اضطراب، افسردگی، ناامیدی و عذاب وجدان هستید. اگر به داد خودتان نرسید بی‌میلی شدید به درس خواندن باعث می‌شود قید درس و دانشگاه را بزنید و در افسردگی خود غوطه‌ور شوید.

چه کار کنم؟

برنامه‌ی درسی خود را سبک کنید. یک روز کامل بدون احساس عذاب وجدان استراحت کنید و به فعالیت‌هایی که به آن علاقه‌مند هستید بپردازید. سعی کنید به درس و امتحان و کنکور فکر نکنید. در آن روز یک برنامه‌ی درسی سبک‌تر از برنامه‌ی قبلی خود، ولی نه خیلی سبک که به درستان آسیب بزند، بنویسید. به خود انگیزه بدهید. جملات انگیزشی و نقاط قوت خود را بنویسید و جایی جلوی چشمتان بگذارید که هر روز آنها را ببینید. اصولی برنامه‌ریزی کنید. شاید دچار کمال‌گرایی شده‌اید و برنامه‌تان اشکال ندارد. مثلا استراحت از آن حذف شده و بیش از حد توان شما سنگین است. کمک حرفه‌ای بگیرید. نگذارید در فرسودگی فرو بروید. یک مشاور تحصیلی خبره، هم انگیزه‌ی لازم را به شما می‌دهد و هم برنامه‌ای متناسب برای شما تهیه می‌کند.

۵. ناامیدی

یکی از دلایلی که باعث کاهش انگیزه و افت تحصیلی شما دانش‌آموزان است، ناامیدی است. اگر دچار ناامیدی شده‌اید، با بی‌انگیزگی و افسردگی درگیر هستید. احتمالا می‌خواهید دیگر درس نخوانید و به این نتیجه رسیده‌اید برای دانشگاه رفتن و درس خواندن ساخته نشده‌اید. احتمالا به جای درس خواندن فقط وقت تلف می‌کنید و احساس عذاب وجدان از این کار دارید. در مواقع ناامیدی شدید ممکن است افکار خودکشی نیز سراغ شما بیاید.

چه کار کنم؟

خودتان را از چنگ ناامیدی رها کنید. تمام تلاشتان را بکنید که این افکار را از خود دور کنید. نقاط قوت و ضعف خود را بنویسید. ببینید که آنقدر که فکر می‌کنید دچار ضعف نیستید و نقاط قوت نیز دارید. مقاله‌ی (با ناامیدی بجنگ) در سایت را مطالعه کنید. حتما با یک مشاور با تجربه و ماهر صحبت کنید. افکار ناامیدانه را جدی بگیرید و کمک حرفه‌ای بگیرید. مشاور انگیزه‌ی شما را برمی‌گرداند و با یک برنامه‌ریزی و شرایط مناسب، شما را به مطالعه برمی‌گرداند.

۶. اضطراب

یکی دیگر از دلایل افت تحصیلی شما دانش‌آموزان، اضطراب شدید است. دو نوع اضطراب مفید و مضر در علم روان‌شناسی وجود دارد. برای آگاهی از آنها مقاله‌ی (رهایی از استرس امتحان) را مطالعه کنید. ابتدا نوع اضطراب خود را شناسایی کنید. اضطراب مفید باعث افت تحصیلی نمی‌شود و برای انگیزه دادن به شما مفید هم هست. اما اضطراب منفی اگر در شما رخنه کرده است، باید به فکر کنترل آن باشید.

چه کار کنم؟

با چند روش ساده می‌توانید استرس را در خود کنترل کنید. ابتدا افکار استرس‌زای خود را بشناسید و هر موقع به سراغتان آمد، آنها را از خود دور کنید. از روش‌های مدیتیشن و تمرین‌های ذهنی نیز استفاده کنید. از راهکار‌های مقاله‌ی (رهایی از استرس امتحان) برای کنترل استرس خود استفاده کنید. اگر همچنان از اضطراب شدید رنج می‌بردید، از مشاورین حرفه‌ای کمک حرفه‌ای بگیرید.

۷. نداشتن اعتدال در ساعات مطالعه

ممکن است شما جزو کسانی باشید که ساعات کمی از روز را به درس خواندن اختصاص می‌دهند. ممکن است هم آنقدر ساعات زیادی درس بخوانید که از پا بربیایید. باید بدانید که هر دوی این کارها اشتباه است. هم درس خواندن زیاد و هم درس خواندن کم آسیب تحصیلی است. شما لازم است برای تسلط بر دروس وقت کافی برای مطالعه و یادگیری بگذارید. از طرفی شما با مطالعه کردن زیاد از حد یاعث ایجاد فرسودگی و کاهش کیفیت درسی خود می‌شوید.

چه کار کنم؟

بررسی ویژگی‌های شخصیتی شما و آموزش صحیح مطالعه می‌تواند به شنا کمک کند که بتوانید به درستی زمان خود را مدیریت کنید. پس از یک مشاور تحصیلی کمک حرفه‌ای بخواهید. مشاور به شما مهارت برنامه‌ریزی و خود نظارتی می‌دهد و خود از بیرون شما را نظارت می‌کند. در مقاله‌ی (برای کنکور روزی چند ساعت درس بخونم؟) به صورت کامل برای شما داوطلبین کنکور توضیح داده‌ایم که چند ساعت مطالعه در روز لازم است و چه شرایطی دارد.

 

مشاوره تحصیلی آوات

کلام آخر

چند مورد از رایج‌ترین دلایل افت تحصیلی برای شما گفته شد. موارد بالا از مهم‌ترین دلایلی است که باعث کاهش عملکرد تحصیلی شما می‌شود. ابتدا دلیل افت تحصیلی خود را بشناسید، سپس در صدد برطرف کردن آن باشید. برای رهایی از افت تحصیلی و تبدیل آن به پیشرفت تحصیلی با مشاورین حرفه‌ای و باتجربه‌ی کلینیک دکتر سرای‌زاده تماس بگیرید. یک مشاور خوب می‌تواند مسیر زندگی شما را تغییر دهد.

روزمه‌ی مشاورین را می‌توانید در اینجا مطالعه کنید.

 

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *