کنترل استرس کنکور

کنترل استرس کنکور

روز کنکور نزدیک است و چیزی که همه‌ی شما داوطلبین با آن درگیر هستید، استرس و هیجان کنکور است.اینکه بدانید چگونه کنترل بر استرس کنکور داشته باشید بسیارمهم است.اول از همه بدانید که استرس یک واکنش طبیعی به کنکور که امر مهمی است، به شما می‌رود. استرس به شما کمک می‌کند که بیخیال نباشید و وقت تلف نکنید.

اما همانطور که در مقاله‌ی (رهایی از استرس امتحان) گفتیم، استرس منفی عملکرد فرد را مختل می‌کند و سر کنکور شما را در دام نمره‌ی منفی می‌اندازد.

استرس سر جلسه‌ی کنکور

فرض کنید سر جلسه نشسته‌اید. همه چیز برای آزمون آماده است. شما دفترچه‌ی سوالات را باز می‌کنید و با جواب ندادن به ده تست ناامید می‌شوید و استرس شدیدی تمام وجودتان را فرا می‌گیرد. داوطلبی که کنترل استرس بلد نباشد، تمام تست‌های بعدی را می‌زند تا ده تست نزده‌اش جبران شود.

اما داوطلبی که کنترل استرس بلد است، می‌داند که این کار فقط باعث افزایش نمره‌ی منفی می‌شود.

بنر تبلیغاتی آوات

تکنیک‌های کنترل استرس

۱. نفس عمیق بکشید.

تنفس دیافراگمی انجام دهید. با ده ثانیه از شکم خود نفس بکشید و ده ثانیه‌ی بعدی با دهن بازدم خود را بیرون دهید. چند بار این کار را انجام دهید تا ضربان قلب شما به حالت عادی برگردد.

۲. از تکنیک تن آرامی استفاده کنید.

این روش مربوط به مواقعی است که وقت کافی ندارید و باید در زمان کم خودتان را آرام کنید. پس ریلکسیشن سریع بهترین روش مدیتیشن است. ماهیچه‌های انگشت پا را منقبض کنید و تا ۱۰ بشمارید. احساس درد و فشار در انگشتان پا می‌کنید؛ سپس رها کنید. احساس آسودگی انگشتان پای خود را حس کنید. سپس ماهیچه‌ی پا را منقبض کنید تا ۱۰ بشمارید سپس رها کنید. به همین ترتیب ران‌ها، شکم، کمر، گردن و صورت را منقبض کرده و بعد از اینکه تا ۱۰شمردید رها کنید. مدتی که این کار را انجام می‌دهید آرام نفس بکشید. تنفس به شما آرامش بیشتری می‌دهد. از بینی دم و با دهان بازدم انجام دهید.

۳. هر سوال را آرام و بادقت بخوانید.

سوال‌ها را با دقت زیادی مطالعه کنید. مفهوم سوال را به خوبی بفهمید. نفهمیدن مفهوم سوال فقط شما را گیج و پریشان می‌کند. پس تند و با عجله سوال‌ها را نخوانید.

۴. از تکنیک ضربدر و منها استفاده کنید.

در مقاله‌ی (تکنیک صحیح تست‌زنی) این تکنیک را کامل توضیح داده‌ایم. این تکنیک اعتماد به نفس شما را زیاد می‌کند و استرستان را کم می‌کند.

۵. به کنکور فکر کنید نه نتیجه‌ی کنکور

وقت برای فکر کردن به نتیجه‌ی کنکور وجود دارد. پس فقط و فقط به خود آزمون فکر کنید. تمرکزتان را فقط بر سوالی بیاورید که در برابرتان است. نه سوال قبلی و نه سوال بعدی. فکر کنید فقط شما هستید و سوال و آزمون.

مشاوره تحصیلی آوات

کلام آخر

استرس یک واکنش طبیعی بدن به عوامل مهم و چالش‌برانگیز زندگی است.اینکه بدانید چگونه کنترل بر استرس کنکور داشته باشید بسیارمهم است.استرس منفی باید کنترل شود.به هیچ عنوان دارویی که قبلا نخورده‌اید را شب قبل کنکور نخورید. شب کنکور زود بخوابید و شام سبکی بخورید. اینها عواملی هستند که به کاهش استرس شما کمک می‌کنند. مقاله‌ی ( آخرین توصیه‌های کنکور ) را مطالعه کنید تا از آخرین توصیه‌های کنکور بهره‌مند شوید.

 

 

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *