کنترل استرس کنکور

اضطراب یک واکنش عادی است. اما مقدار زیاد آن مخصوصا در دوران کنکور، ممکن است به عملکرد شما آسیب بزند. اکنون که چیزی به کنکور نمانده، ممکن است بسیاری از شما استرس زیادی را تجربه کنید و تحت فشار روانی زیادی باشید. در این مقاله راهکارهایی کنترل استرس کنکور به شما معرفی می‌کنیم که اگر دچار استرس زیادی هستید، به شما کمک می‌کند.

کنترل استرس

استرس یک واکنش طبیعی به موضوعی است. اما اگر بیش از حد شود، کاکرد انسان را به خطر می‌اندازد. در دوران کنکور باید بتوانید استرس خود را کنترل کنید. مخصوصا در این روزهای پایانی باید جمع‌بندی کنید و به خوبی از خود آزمون آزمایشی بگیرید. به همین علت نباید بگذارید استرس مانع کار شما شود. از روش‌های زیر استفاده کنید تا اگر تحت فشار استرس هستید، بتوانید آن را کنترل کنید.

بنر آوات

  1. هدف واقع‌بینانه داشته باشید

در این مرحله از کنکور دیگر می‌دانید در چه سطحی هستید و چه می‌خواهید. هدف خود را متناسب با سطح خود انتخاب کنید. نگذارید کمال‌گرایی باعث ایجاد استرس در شما شود. متناسب با چیزی که می‌توانید هدف انتخاب کنید. قرار نیست در سال کنکور نابود شوید.

  1. اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

برای کنترل استرس کنکور روی اعتماد به نفس خود کار کنید. در روزهای پایانی آزمون باید بتوانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید تا در جلسه‌‌ی امتحان بهترین عملکرد را داشته باشید. برای افزایش اعتماد به نفس خود جملات انگیزشی به خود بگویید. جملات انگیزشی را روی برگه‌های رنگی بنویسید و آنها را جایی بزنید که هر روز آنها را ببینید. مانند کنار آینه یا روبه‌روی میز مطالعه. مدام هدف خود را مرور کنید و مدام به خودتان بگویید که می‌توانید.

  1. مراقب خودتان باشید

برای روزهای پایانی کنکور باید بیش از قبل مراقب خود باشید. تغذیه‌ی خوبی داشته باشید و از مواد مغذی بسیار استفاده کنید. استراحت کنید و با خانواده و دوستان خود در روزهای استراحت وقت بگذرانید. درست است که در روزهای آخر باید با سرعت و دقت بیشتری مطالعه کنید؛ اما خود را از پا نیندازید. استراحت کنید. در زمان استراحت ورزش کنید یا اگر می‌توانید با یک مشاور درمورد استرس خود صحبت کنید.

  1. ورزش کنید

ورزش در کنترل استرس بسیار کمک‌کننده است. ورزش کنید تا هم بدن شما تقویت شود و هم تخلیه‌ی هیجانی برای شما باشد. حرکات کششی باعث رفع فشار عضلات، افزایش گردش خون و تمرکز مغز شما می‌شود. حرکات کششی زیادی در ورزش خود بگذارید. کشش بدن باعث هشیاری شما می‌شود و به بهتر خوابیدن شما کمک می‌کند.

  1. زمان را مدیریت کنید

مدیریت زمان به شما کمک می‌کند استرس شما کم شود. این کار خیال شما را راحت می‌کند که برنامه‌ای دارید که به همه‌ی کارها خود می‌رسید. با مدیریت زمان شما زمان برای انجام همه‌ی کارهای خود دارید و وقت استراحت نیز دارید.

  1. با دیگران حرف بزنید

با دوست یا یکی از اعضای خانواده‌ی خود صحبت کنید. آنها را در جریان حال روحی خود قرار دهید. اگر کسی در دسترس شما نیست روی یک برگه حال روحی خود را تشریح کنید. اگر بتوانید با یک مشاور فردی صحبت کنید، عالی است.

مشاوره تحصیلی آوات

  1. خوب بخوابید

زمان کافی برای خوابیدن بگذارید. درست است که سرتان شلوغ است؛ اما باید وقت کافی برای خوابیدن بگذارید؛ مگرنه از پا در می‌آیید.

  1. حواس پرتی نداشته باشید

سعی کنید عواملی را که باعث حواس پرتی شما می‌شوند، از خود دور کنید. از گوشی و کامپیوتر کمتر استفاده کنید. سعی کنید روابط عاطفی در دوران کنکور نداشته باشید و آن را کنترل کنید؛ زیرا منجر به حواس پرتی شما می‌شود. از خانواده بخواهید جو خانه را آرام کنند تا کمترین حواس پرتی برای شما ایجاد شود. به کتاب‌خانه بروید که کمترین عوامل محیطی جذاب را برای شما دارد. با این کار تمرکز شما کاملا بر روی کنکور حواهد بود و کمتر استرس می‌گیرید.

کلام آخر

کنترل استرس یکی از کارهای مهمی است که شما باید در سال کنکور بلد باشید. باید بدانید چطور حال روحی خود را کنترل کنید. از همه مهم‌تر باید بدانید چطور استرس خود را مهار کنید. نگذارید استرس مانع شما شود و همه‌ی زحمت‌های شما را به باد دهد. پس روش‌های کنترل استرس را انجام دهید. از راهکارهای بالا استفاده کنید. از یک مشاور خوب کمک بگیرید. مشاورین آوات کار بلد هستند و در کنار مشاور تحصیلی، مشاور فردی بسیار خبره‌ای هستند. پس اگر مشکل استرس دارید، حتما در این روزهای پایانی به مشاورین آوات مراجعه کنید.

مقاله‌ی رهایی از استرس امتحان را مطالعه کنید تا بتوانید استرس خود را سر جلسه‌ی کنکور مهار کنید.

 

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *