کمال ­گرایی در سال کنکور

کمال ­گرایی مسئله‌­­ای است که بسیاری از دانش ­آموزان کنکوری درگیر آن می­شوند که ویژگی مثبتی به حساب نمی­‌آید. پس فکر نکنید اگر کمال گرا باشید لزوما بهترین خواهید شد.

کمال گرایی از نوع افراطی فرد را دچار فرسودگی می­کند و او را ناامید می­کند.

برای رهایی از ناامیدی مقاله­‌ی (با ناامیدی بجنگ) را مطالعه کنید.

در این مقاله کامل درمورد کمال گرایی توضیح می­دهیم و راه رهایی از آن را به شما معرفی می­کنیم.

ذهن فرد کمال گرا

وقتی وارد ذهن فرد کمال­ گرا می­شویم می­بینیم که قوانین سفت و سختی وجود دارد که باید به آنها عمل شود. قوانینی مانند اینکه باید بهترین باشم، باید موفق­‌ترین باشم، باید بهترین دانشگاه کشور قبول شوم.

اگر چرخی در دنیای آنها بزنید می­بینید که دنیای افراد کمال گرا سیاه یا سفید است و رنگ­‌های متنوع دیگری وجود ندارد.

افراد کمال گرا ارزشی برای خودشان قائل نیستند. این را شما از بیرون هم می­توانید قضاوت کنید که این افراد اگر به بهترین چیز دست پیدا نکنند خودشان را دوست ندارند. آنها هیچ وقت احساس رضایت از خودشان نمی­کنند.

بنر تبلیغاتی آوات

آفت‌­های کمال ­گرایی

افراد کمال گرا فرصت­‌های زیادی را از دست می­دهند. چون برای تصمیم گیری دست دست می­کنند و مدام آن را به تعویق می اندازند. به همین علت فرصت­‌های زیادی می­‌آیند و می­روند.

آفت دوم کمالگرایی افسردگی است. حساسیت بیش از اندازه به اشتباهات و فشار روانی بهترین شدن، فرد را به افسردگی دچار می­کند.

اضطراب عضو جدا نشدنی از کمال گرایی است. فرد کمال گرا همیشه اضطراب دارد که نکند بهترین نشود.

این افراد مشکلات روانی زیادی به مرور زمان پیدا می­کنند. پس باید هرچه زودتر راهی برای غلبه بر آن پیدا کنند.

غلبه بر کمال ­گرایی تحصیلی

افراد کمال گرا باید به دنبال راهی برای نجات خود باشند. اگر شما هم به کمال گرایی تحصیلی دچار شده‌­اید باید دنبال راه رهایی از آن باشید. چون کمالگرایی برای شما موفقیت نمی­آورد.

در ادامه پنج گام برای غلبه بر کمال‌گرایی برای شما آورده شده است.

  1. افکار اصلی کمال ­گرایی را بررسی کنید

سوخت اصلی به کمال ­گرایی شما را تشدید می­کند را شناسایی کنید. افکار خود را بنویسید. ببینید افکار کمال گرایانه‌­ی شما از چه چیزی سرچشمه می­گیرد. برای این کار می­توانید از یک مشاور باتجربه کمک بگیرید.

مشاورین آوات می­توانند این کار را برای شما انجام دهند و سرچشمه­‌ی کمال‌گرایی شما را پیدا کنند و شر آن را از سرتان کم کنند.

  1. خود را به چالش بکشید

افکار خود را بنویسید و خود را به چالش بکشید. بنویسید که اگر دانشگاه تهران قبول نشوم چه اتفاقی می­‌افتد. تمام افکار خود را بنویسید و آنها را روی کاغذ به چالش بکشید.

سپس به یک چالش عملی بروید. مثلا اگر همیشه مطلبی را ده بار می­خواندید تا خیالتان راحت شود که یادگرفته‌­اید، این بار هشت بار بخوانید. یا اگر همیشه بعد از تست زدن خود را سرزنش می­کردید، این بار برای خودتان یک جایزه در نظر بگیرید.

  1. بایدها را کنار بگذارید

بایدها باید در زندگی شما کم­رنگ­‌تر شوند. بایدهای زندگی شما، شما را به موفقیت نمی­رساند و فقط شما را فرسوده می­کند.

بایدهای خود را بنویسید. سپس آرزوهای خود را در لیستی کنار آن بنویسید. در مسیر رسیدن به آرزوهایتان تلاش کنید نه بایدها. وقتی باید­ها در زندگی سراغتان می­‌آید مچشان را بگیرید و به خود بگویید: «بایدی وجود ندارد. من در مسیر آرزوهایم هستم.»

به مرور یاد می­گیرید که بر اضطراب ناشی از عمل نکردن به بایدها غلبه کنید. مشاورین کلنیک تحصیلی آوات می­توانند روش‌­هایی برای غلبه بر اضطراب به شما یاد دهند تا بهتر بتوانید از این مرحله عبور کنید.

مشاوره تحصیلی آوات

  1. اولویت­‌هایتان را مشخص کنید

قرار نیست غلبه بر کمال‌گرایی به تحصیل شما ضربه بزند. اولویت‌­های خود را مشخص کنید و جایی جلوی چشمتان بگذارید. اولویت بندی کردن شما را از سردرگمی نجات می­دهد.

در مسیر رسیدن به اولویت‌­ها تلاش کنید. اما اجازه ندهید بایدها سراغ شما بیایند و شما را از پا در بیاورند.

  1. از مسیر لذت ببرید

اگر بلد باشید اضطراب خود را کنترل کنید درس خواندن و تلاش کردن برای هدفی، لذت بخش است. شما دارید برای بزرگ­ترین و سرنوشت­ سازترین هدف زندگیتان تلاش می­کنید. شما دارید زندگی خود را میسازید. پس چرا لذت بخش نباشد.

همه چیز در دستان شما است. شما هستید که آینده­تان را رغم می­زنید. پس از مسیر هدف به آن لذت ببرید. کنکور اولین مرحله برای رسیدن به آرزوهاست. از مسیر رسیدن به دانشگاه لذت ببرید.

کلام آخر

در نهایت غلبه به کمال ­گرایی به این سادگی نیست. کمال گرایی ریشه در کودکی دارد. به همین علت باید اصولی ریشه­‌یابی شود تا از دستش خلاص شوید. دکتر سرای زاده در چنین شرایطی به داد شما می­رسد. با کلینیک تحصیلی آوات تماس بگیرید و از دکتر سرای زاده وقت مشاوره بگیرید.

دکتر سرای زاده به شما کمک می­کند بر کمال گرایی خود غلبه کنید و از زیبایی­‌های مسیر هدف لذت ببرید. پس با آوات تماس بگیرید و خود را از آفت کمال گرایی رها کنید.

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *