نکات مهم انتخاب رشته نهم

انتخاب رشته در پایه‌ی نهم یکی از تصمیماتی است که در زندگی افراد تاثیر مهمی می‌گذارد. به همین علت بسیاری از دانش‌آموزان با دل‌نگرانی و استرس انتخابشان را انجام می‌دهند.

برای اطلاعات بیشتر مقاله‌ی صفر تا صد هدایت شغلی تحصیلی را مطالعه کنید.

در این مقاله مشاوره تحصیلی آوات در کنار شماست تا نکات مهم در انتخاب رشته‌ی نهایی را به شما گوش‌زد کند تا از نگرانی و استرس شما کاسته شود. اگر این نکات را رعایت کنید انتخاب رشته‌ای موفق خواهید داشت.

اهمیت انتخاب رشته‌ی موفق

واقعیت جامعه‌ی ما این است که اکثر دانش‌آموزان آگاهی از سلیقه و محیط کار در جامعه ندارند. به همین علت کورکورانه انتخاب می‌کنند و در نهایت از انتخاب خود راضی نیستند و به دردسر می‌افتند. بیشتر دانش‌آموزان پایه‌ی نهم به یک روان‌شناس و مشاور تحصیلی نیاز دارند تا سلیقه و استعداد خود بشناسند و با محیط کار در جامعه آشنا شوند.

گاهی دوستان و خانواده الگوهای بدی برای دانش‌آموزان می‌شوند. ممکن است دانش‌آموز تحت تاثیر دوستان یا خانواده رشته‌ای را انتخاب کند و بعد در حین تحصیل متوجه شوند که هیچ علاقه و استعدادی در آن ندارند. تغییر رشته در دبیرستان نیز مشکلات خاص خود را دارد که بهتر است از ابتدا رشته‌ی درستی انتخاب کنید تا دچار دردسر نشوید.

برای اطلاعات بیشتر مقاله‌ی تغییر رشته در دبیرستان را مطالعه کنید.

بنر تبلیغاتی آوات

انتخاب رشته‌ی موفق

هدایت تحصیلی فقط استعدادیابی نیست. علایق و استعدادهای شما نیز باید کشف شوند و با مصاحبه و انجام تست‌های مختلف مشخص شود که دانش‌آموز چه رشته‌ای باید انتخاب کند. دانش‌آموز برای انتخاب رشته‌ی خود باید شرایط محیطی و خانوادگی خود را نیز در نظر بگیرد. پس می‌بینید که موارد زیادی برای توجه وجود دارد. ممکن است دانش‌آموز نتواند به تنهایی این کار را انجام دهد؛ در چنین مواقعی مشاور تحصیلی به کمک شما می‌آید. پس اگر دانش‌آموز نهمی هستید حتما به یک مشاور مطمئن و مشاوره تحصیلی دکتر سرای زاده مراجعه کنید.

نکات انتخاب رشته‌ی موفق

نکاتی در این کار وجود دارد که به دانش‌آموز کمک می‌کند انتخاب رشته‌ی موفقی داشته باشد. نکات زیر را رعایت کنید تا بتوانید به خوبی تصمیم بگیرید.

خودتان را بشناسید

اولین کاری که لازم است انجام دهید، تست‌های روان‌شناسی است. با تست‌های روان‌شناسی می‌توانید خودتان را بشناسید. تست‌های mbti، نئو، هارتمن، mmpi می‌توانند به شما کمک کنند تا خودتان را بهتر بشناسید. در کنار آنها تست خوش ریون و وکسلر نیز به شما کمک می‌کند سطح هوش و استعداد خود را بسنجید. در نهایت تست هالند برای مشاوره شغلی و تحصیلی الزامی است. شما می‌توانید با مراجعه به مشاوره تحصیلی آوات این تست‌ها را انجام دهید تا تفسیر تخصصی برای شما انجام شود. بعد از تفسیر تخصصی تست شما، مصاحبه‌ی حضوری نیز با شما انجام می‌شود تا خود را بهتر بشناسید.

به آینده‌ی خود فکر کنید

فکر کنید ببینید می‌خواهید در ده سال آینده در چه موقعیتی باشید. خود را در آینده در چه موقعیت شغلی و تحصیلی می‌بینید. بدانید که انتخاب رشته‌ی نهم روی انتخاب رشته‌ی دانشگاه و کل زندگی شما تاثیر می‌گذارد. پس با کمک یک مشاور تحصیلی در پیش‌بینی شما از آینده‌تان کمک می‌کند.

به بازار کار جامعه توجه کنید

در هر صورت باید در جامعه کار کنید. به همین علت باید به رشته‌هایی که متقاضی بیشتری دارند توجه کنید. با کمک یک مشاور یا یک فرد آگاه به بازار و نیازهای جامعه رشته‌های دانشگاهی که خواهان زیادی دارد و بازار کار خوبی دارد را مشخص کنید. از طریق رشته‌های دانشگاهی، انتخاب رشته‌ی نهم را انجام دهید. مثلا می‌فهمید رشته‌ی مشاوره و روان‌شناسی بازار کار خوبی دارد؛ به همین علت باید رشته‌ی انسانی را برای پایه‌ی نهم انتخاب کنید. یا می‌فهمید بازار کار گرافیک خوب است؛ پس یک رشته‌ی مرتبط با گرافیک را انتخاب می‌کنید؛ مثل رشته‌ی ارتباط تصویری و گرافیک.

مشاوره تحصیلی آوات

شرایط خانوادگی را در نظر بگیرید

بعضی از خانواده‌ها شغل‌های خانوادگی دارند یا در حوزه‌ی مشخصی کار می‌کنند. یا ممکن است خانواده‌ی شما با بعضی از رشته‌ها موافقت نکنند و برخی از رشته‌ها را بیشتر متمایل باشند که شما تحصیل کنید. تمام این شرایط را باید در نظر بگیرید. مثلا بررسی کنید خانواده از نظر مالی می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای رشته‌ی گرافیک باشد، خانواده با رشته‌ی انسانی موافق هست یا نه و…

باید موافقت خانواده را به دست آورید. شاید با کمک یک مشاور و روان‌شناس بتوانید این بررسی را انجام دهید و در صورت مخالفت خانواده با رشته‌ی مورد نظر خود، با کمک مشاور آنها را راضی کنید. پس یادتان نرود که مشاور باید در تمام مراحل انتخاب رشته‌ی نهایی در کنار شما باشد.

کلام آخر

همانطور که دیدید وجود یک مشاور آگاه در روند انتخاب رشته‌ی نهایی چقدر مهم و حیاتی است. مشاوره تحصیلی آوات این کار را برای شما انجام می‌دهد. دکتر سرای زاده در کنار شماست تا انتخاب رشته‌ی پایه‌ی نهم را به خوبی انجام دهید و با موفقیت وارد دانشگاه شوید. دکتر سرای زاده در تمام مراحل در کنار شماست. پس در تست‌های استعدادیابی و مشاوره شغلی و تحصیلی شرکت کنید تا دکتر سرای زاده آن را برای شما تفسیر کند و با شما مصاحبه کند. سپس با توجه به بازار کار و شرایط محیطی با تعامل هم، انتخاب رشته‌ی نهایی را انجام دهید. پس وقت را تلف نکنید و با مشاوره تحصیلی آوات تماس بگیرید.

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *