مدیریت آزمون‌های چند دفترچه‌ای

نحوه‌ی برگزاری کنکور سراسری و تعداد سوالات این آزمون در سال ۱۴۰۲ تغییرات زیادی کرده است. مدیریت زمان و تقسیم سوالات در زمان به شیوه‌ی سابق دیگر موثر نیست. روش دیگری باید اتخاذ کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. در این مقاله کامل و جامع درمورد تقسیم زمان و مدیریت کنکور برای سر جلسه‌ی امتحان، به شما توضیح داده‌ایم. هر رشته‌ی تحصیلی به صورت جداگانه آورده شده است. پس اگر داوطلب کنکور سراسری ۱۴۰۲ هستید، حتما این مقاله را مطالعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر مقاله‌ی تغییرات دفترچه کنکور ۱۴۰۲ را مطالعه کنید تا بدانید با چه تغییراتی روبه‌رو هستید.

مدیریت زمان در کنکور ریاضی

کنکور ریاضی در سال ۱۴۰۲ حدود پانزده سوال کمتر از سال پیش سوال دارد؛ اما زمان همان ۷۰ دقیقه است. دفترچه‌ی اول مربوط به سوالات ریاضی است. شما نمی‌توانید زمان در هم ادغام کنید و همه‌ی سوالات را با هم پاسخ دهید. اینگونه زمان کم می‌آورید و ممکن است بسیاری از سوالاتی که مسلط هستید را نتوانید پاسخ دهید.

برای پاسخ‌دهی به دفترچه‌ی ریاضی، ابتدا باید تمام سوالاتی که به آن مسلط هستید را ظرف سی تا چهل دقیقه جواب دهید. از تکنیک ضربدر و منها استفاده کنید تا سریع‌تر کار را پیش ببرید.

اگر تکنیک ضربدر و منها را بلد نیستید، مقاله‌ی تکنیک‌های تست‌زنی را مطالعه کنید.

گذاشتن زمان کم نیز برای پاسخ دادن به سوالات اشتباه است. مثلا شما در ده دقیقه تمام سوالاتی که مسلط هستید را پاسخ می‌دهید و شصت دقیقه باقی مانده را به پاسخ‌دهی به سوالاتی که برای شما سخت هستند اختصاص می‌دهید. با این کار بسیار خسته می‌شوید و انرژی زیادی از شما گرفته می‌شود؛ در نتیجه برای دفترچه‌های دیگر انرژی کافی ندارید.

برای اطلاعات بیشتر مقاله‌ی مقابله با خستگی در حین آزمون را مطالعه کنید تا انرژی خود را در آزمون مدیریت کنید.

دفترچه‌ی دوم کنکور ریاضی درس شیمی و فیزیک را در خود جای داده است. درس فیزیک نسبت به سال گذشته ۱۰ سوال کاهش داشته و ۳۵ سوال است. شیمی نیز در دفترچه‌ی دوم ۳۰ سوال دارد. افزایش تعداد دفترچه‌ها ممکن است به شما استرس بدهد؛ اما در واقع باعث پاسخ‌دهی سوالات کمتر در وقت بیشتر شد. پس از افزایش دفترچه‌ها نترسید. در نهایت این تغییر کنکور به نفع دانش‌آموز است.

دفترچه‌ی دوم ۶۵ سوال و ۷۵ دقیقه زمان دارد. سعی کنید اول تست‌هایی که در آنها مسلط هستید را بزنید. از مسئله‌ها آغاز کنید که زمان بیشتری برای آنها بگذارید. اگر در تست‌های مفهومی تسلط بیشتری دارید؛ ابتدا آنها را پاسخ دهید. در درس شیمی اسید و باز الکترولیت سخت‌تر از سایر مباحث هستند؛ پس اگر در این مبحث مشکل دارید آن را برای آخر آزمون بگذارید.

بنر آوات

مدیریت زمان در کنکور تجربی

دفترچه‌ی اول در کنکور تجربی ۴۵ دقیقه زمان دارد. شما باید در سری اول پاسخ‌دهی به آزمون‌ها ۲۰ تا ۲۷ سوال را پاسخ دهید. در سری دوم پاسخ‌دهی سوالاتی که علامت ضربدر کنار آنها زدید و در سری سوم سوالات با علامت منها را پاسخ دهید و روی آنها وقت بگذارید.

دفترچه‌ی دوم کمی مشکل‌تر از دفترچه‌ی اول است. پس انرژی خود را برای دفترچه‌ی دوم ذخیره کنید. درس فیزیک ۳۰ سوال، درس شیمی ۳۵ سوال و ۷۵ دقیقه وجود دارد. مانند آنچه در رشته‌ی ریاضی گفتیک، ابتدا مسائل را حل کنید. سپس سراغ سوالات مفهومی و تئوری بروید.

دفترچه‌ی سوم شامل درس ریاضی و زمین‌شناسی است. درس ریاضی مشابه سال گذشته ۳۰ سوال و درس زمین‌شناسی ۱۵ سوال دارد که ۵ سوال از سال قبل کمتر است. ۶۰ دقیقه برای ۴۵ سوال وقت مناسبی برای پاسخ‌گویی است.

از سوالات زمین‌شناسی غافل نشوید. ممکن است درگیر درس ریاضی شوید و فرصت نکنید به سوالات زمین‌شناسی پاسخ دهید. این کار اشتباه است. زمان را تقسیم کنید تا سوالات زمین‌شناسی را هم پاسخ دهید تا درصد شما صفر نباشد. اگر زمانی اضافه آمد، دوباره سراغ درس ریاضی بروید.

در ریاضی حدود ۱۰ سوال در دور اول پاسخ دهید. ۲۰ الی ۳۰ دقیقه زمان برای دور اول کافی است و مابقی برای دور دوم بماند. در ریاضی دنباله، لگاریتم، معادله نامعادله ساده‌تر است و حد و پیوستگی حتی می‌تواند خوب باشد که در دور اول به آنها پاسخ دهید.

مدیریت زمان در کنکور انسانی

در کنکور انسانی تنوع دروس بسیار بالا است؛ پس باید ابتدا سریع سراغ سوالاتی که مسلط هستید و به آن مطمئنید بروید. حتی اگر سوالات کمی پاسخ دادید نگران نباشید؛ در دور دوم جبران می‌کنید. در دور اول پاسخ‌دهی فقط سوالاتی که مسلط هستید را پاسخ دهید و تا حد امکان سرعت خود را بالا ببرید؛ اما نه آنقدر که دقت شما کم شود. ریاضی در دفترچه‌ی اول ۲۰ سوال و ۳۰ دقیقه، علوم فنون ۳۰ سؤال ۳۰ دقیقه و علوم اجتماعی ۱۵ سؤال ۱۳ دقیقه و روانشناسی ۱۵ سؤال ۱۲ دقیقه است. در سری دوم پاسخ‌دهی سراغ سوالات با علامت ضربدر بروید و سپس منها. در سری دوم می‌توانید در درس روان‌شناسی و علوم اجتماعی وقت بیشتری بگذارید؛ چون معمولا در این دروس داوطلبان درصد بالایی کسب می‌کنند. بیشتر از ۳۰ دقیقه برای درس ریاضی وقت نگذارید؛ زیرا درچار استرس می‌شوید.

دفترچه‌ی دوم درس عربی، تاریخ، فلسفه، منطق، اقتصاد و جغرافی را در خود جا داده است. مانند دفترچه‌ی قبلی، ابتدا سوالات مسلط را بزنید. در درس عربی و اقتصاد به خوبی وقت بگذارید تا درصد خوبی کسب کنید. اولویت با تست‌ها حفظی اقتصاد است. سپس سراغ مسئله‌ها بروید. از پاسخ‌دهی به هیچ درسی غافل نشوید. هر کدام وقت مشخصی دارد. طبق وقت تعیین شده به سوالات پاسخ دهید.

مشاوره تحصیلی آوات

وقت اضافه

اگر وقت اضافه آوردید، سراغ سوالاتی بروید که بین دو گزینه شک دارید. سپس سراغ سوالاتی بروید که آنها را بلد نیستید یا در جواب آنها شک دارید. اولویت را با سوالاتی که مسلط هستید بگذارید. سپس در وقت اضافه برای سوالاتی که شک دارید و یا بلد نیستید، سراغ آنها بروید.

 

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *