علم و اطلاعات دانش‌شناسی

رشته‌ی علم و اطلاعات دانش‌شناسی رشته‌ی جدیدی است که به نوعی نام جدید رشته‌ی کتاب‌داری است. اما این تفاوت را با رشته‌ی کتابداری دارد که به جای اینکه تمرکزش فقط بر روی کتابداری و ساماندهی دیجیتالی باشد، بر مدیریت، تجزیه و تحلیل و گسترش اطلاعات از طریق پردازش‌های محاسباتی و فناوری تکیه دارد.

علم و اطلاعات دانش‌شناسی از رشته‌های علوم کامپیوتر، مدیریت، علوم اجتماعی و علوم انسانی سرچشمه می‌گیرد و از تمام این رشته‌ها ایجاد شده است.

تجزیه‌ و تحلیل، گردآوری اطلاعات، طبقه‌بندی، تغییر اطلاعات، ذخیره‌سازی، بازیابی اطلاعات، جابه‌جایی، انتشار، محافظت از اطلاعات از جمله مواردی است که دانشجو آنها را پیاده‌سازی می‌کند.

رشته‌ی علم و اطلاعات دانش‌شناسی یک رشته‌ی جدید و ناشناخته است. به همین علت افراد کمی از آن اطلاع دارند و آن را انتخاب می‌کنند. به همین علت هنوز اشباع نشده است و این یکی از مزیت‌های این رشته محسوب می‌شود.

دروس رشته‌ی در طول تحصیل

مجموعه‌سازی، روش تحقیق و گزارش‌نویسی، سازماندهی منابع اطلاعاتی، مبانی اطلاعات و ارتباطات، کاربرد اینترنت در کتابخانه‌ها، برنامه نویسی کاربردی، مرجع شناسی عمومی، مرجع شناسی تخصصی، زبان تخصصی، واژه‌پردازی، آشنایی با نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای، آشنایی با مدیریت دانش، آشنایی با علم‌سنجی، مقدمات پردازش زبان طبیعی، مبانی و روش‌های آموزش سواد اطلاعاتی، مبانی کامپیوتر و برنامه‌نویسی، آشنایی با بانک‌های اطلاعاتی، طراحی کتابخانه دیجیتال، آئین نگارش و ویراستاری علمی، تاریخ علم، مقدمه‌ای بر روابط عمومی.

توانایی‌های لازم

رشته‌ی مذکور برای کسانی که به کتاب و تحقیق و پژوهش علاقه‌مندند مناسب است. برای وارد شدن به این رشته باید ذهن خلاقی داشته باشید و بتوانید متفاوت بیاندیشید. اگر علاقه‌مند به کار در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا هستید، علم و اطلاعات دانش‌شناسی برای شما مناسب نیست. محیط کار برای افرادی مناسب است که علاقه‌مند هستند در محیطی خلوت کار کنند.

علم و اطلاعات دانش‌شناسی برای افرادی که به دنبال پیدا کردن بهترین و آسان‌ترین راه برای امور مختلف هستند، مناسب است.

موقعیت شغلی در ایران

بازار کار فقط به کتاب‌خانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی محدود نیست. امروزه بازار کار کشور برای فارغ‌التحصیلانی بسترهای شغلی زیادی فراهم کرده است. متخصصان دانش آموخته می‌توانند از سواد خود در حیطه‌های آموزش‌های مختلف سواد اطلاعاتی و تولید محتوای الکترونیک بهره ببرند.

همچنین متخصصین علم و اطلاعات دانش‌شناسی مدیران دانش خوبی در سازمان‌ها می‌شوند. آنها می‌توانند تجربیات و دانش اعضای سازمان را به خوبی دسته‌بندی کنند تا هنگام بازنشستگی یا رفتن نیروها اطلاعات آنها از سازمان خارج نشود.

برای انتخاب رشته‌ی مورد نظر از مشاورین آوات وقت مشاوره بگیرید. مشاور تحصیلی آوات رشته‌ای متناسب با علاقه‌تان و بازار کار مناسب برای شما انتخاب می‌کنند. مشاورین آوات بهترین راهنما برای شما هستند. 

برای آگاهی از رشته ادبیات فارسی کلیک کنید.

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *