ضرورت همکاری دانشگاه‌ها در برگزاری آزمون سراسری

معاون آموزشی و پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز پنجشنبه ۴ خرداد ماه در نشست تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، بر ضرورت همکاری و مشارکت فعال دانشگاه‌ها در برگزاری کنکور سراسری تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، دکتر قاسم عموعابدینی با اشاره به اهمیت کنکور سراسری، گفت:

فرایند برگزاری آزمون سراسری دشوار و همراه با اقدامات مشترک زیادی است. نکته‌ی مهم این است که ما زحمات پشت پرده این کار بزرگ را نمی‌بینیم. اینکه عده‌ی زیادی درگیر تدارک آن هستند و حتی برای مدت طولانی از قرنطینه خارج نمی‌شوند؛ اما تنها یک روز برگزاری آزمون دیده می‌شود.

معاون آموزشی و پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد:

برگزاری آزمون سراسری دو هدف برای کشور به همراه داشته است. اینکه آزمونی را در استانداردهای جهانی به منظور غربالگری داشته باشیم و هدف دیگر اعتبارسنجی و ایجاد اعتماد به سنجش داوطلبان بوده. تلاش‌های بسیاری شده است که این اعتماد به گونه‌ای خدشه‌دار شود که نمونه‌ای از آن را در هم جرائم سایبری می‌توان مشاهده کرد.

عموعابدینی با اشاره به فعالیت‌های مشترک آموزشی میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش آموزش کشور گفت:

از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به میزان ظرفیت پذیرش دانشجو و غربالگری منصفانه برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها اشاره کرد.

او با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها در زمان برگزاری آزمون‌ها باید مراقبت کنند که فعالیت‌های دانشگاه‌ها کمترین تداخل را با آزمون‌ها داشته باشد، افزود:

دانشگاه‌ها باید در زمینه اعتمادسازی و برگزاری آزمون مشارکت فعال داشته باشند. امیدواریم که همه‌ی دانشگاه‌ها دست به دست هم دهند تا یک آزمون باکیفیت را برگزار کنند و میان مردم اعتمادسازی صورت گیرد.

معاون آموزشی و پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تغییرات دفترچه انتخاب رشته‌ی آزمون سراسری، گفت:

 از سال جاری تعدادی از کدرشته های جدید در زمان انتخاب رشته‌ی نهایی با عناوین شغلی اعلام می‌شود. در واقع به داوطلب اعلام می‌شود که این کدرشته شغل دارد. تعدادی از دانشگاه‌ها با صنعت و جامعه قراردادهایی بسته‌اند که صورت‌بندی این کدرشته‌ها در دفترچه‌ی انتخاب رشته‌ی نهایی اعلام می‌شود.

عموعابدینی اضافه کرد:

 این کار سال گذشته به صورت نمونه در یزد انجام شد و تعدادی از داوطلبان با رتبه‌های خوب پذیرفته شدندو اکنون هم با صنعت و جامعه کار می‌کنند. برخی از آنها استعداد درخشان بودند و با کمک بنیاد ملی نخبگان بورسیه شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد:

از امسال رتبه‌های زیر ۲۰۰ کنکور سراسری اگر وارد رشته‌های خاص علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی شوند، تا دوره دکتری مستقیم تحصیل می‌کنند. آنها از سال اول  بورسیه می‌شوند و اگر کیفیت آموزشی خود را حفظ کنند شغل شأن تضمین می‌شود.

معاون آموزشی و پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از آغاز آمایش اشتغال برای کدرشته‌های مختلف در مقاطع کاردانی و کارشناسی خبر داد و گفت:

تعدادی از کدرشته محل هایی که شغل ندارند، امسال محدود شده‌اند. البته حذف نشده‌اند چون ممکن است در جای دیگری این کدرشته ها بکارگرفته شوند. اما امسال پذیرش دانشجو نخواهند داشت. اگر لازم شد و صنعت و جامعه نیاز خود را به آن کدرشته محل اعلام کرد پذیرش دوباره برقرار می‌شود. پذیرش در کدرشته محل‌های بدون شغل محدود می‌شود و منظور یک کدرشته در یک دانشگاه است و منظور رشته‌ای به طور کلی نیست.

عموعابدینی خاطرنشان کرد:

 این تغییرات به منظور بهره‌وری بهتر رشته‌های تحصیلی انجام گرفت تا داوطلبان بتوانند رشته‌هایی را انتخاب کنند که در فضای اشتغال قرار گیرد.

برای اینکه از اخبار جا نمونی خبر (آگاه سازی داوطلبان درمورد جرائم سایبری) رو مطالعه کن.

 

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *