صفر تا صد انتخاب رشته

صفر تا صد انتخاب رشته یکی از چالش­‌های مهم دانش‌آموزان کنکوری در سراسری کشور است. آشنایی با مراحل انتخاب رشته‌ی نهایی می‌تواند در موفقیت دانش‌آموزان تاثیر بگذارد. انتخاب رشته باید درست و اصولی باشد و تمام معیارها و ملاک‌ها را در نظر بگیرد. در این مقاله صفر تا صد انتخاب رشته را برای شما توضیح می‌دهیم تا در هنگام انتخاب رشته به مشکل برنخورید.

کارنامه‌ی کنکور ۱۴۰۲

در هر کارنامه‌ای مشخصات فردی، معدل، میزان تاثیر سوابق تحصیلی، نمرات خام و نمرات اختصاصی آمده است. بعد از اعلام نتایج اولیه داوطلبان باید به سایت سنجش مراجعه کنند و کارنامه‌ی اولیه‌ی خود را دریافت کنند.

ابتدا باید اطلاعات فردی را با اطلاعات شناسنامه‌ای تطبیق دهید. سپس نمرات را بررسی کنید. مهم‌ترین قسمت کارنامه مختص نمرات خام و نمرات آزمون اختصاصی است. در این قسمت مشخص می‌شود داوطلب چه رتبه‌ای کسب کرده و تراز یا نمره‌ی کلش چقدر است.

توجه داشته باشید که زیر گروهی وجود ندارد. تمامی نمرات خام و اختصاصی را بررسی کنید. همه‌ی آنها به یک اندازه اهمیت دارند.

دقت کنید در کارنامه درج شده که داوطلب مجاز به انتخاب رشته در روزانه و غیر روزانه هست یا نه. اگر مجاز شده‌اید یک کد دسترسی به انتخاب رشته‌ی نهایی در انتهای کارنامه مشاهده می‌کنید.

بنر آوات

انتخاب رشته‌ی نهایی

گزینش بین دانش‌آموزانی است که مجاز به انتخاب رشته‌ی نهایی شده‌اند. تمام افرادی که مجاز هستند می‌توانند به سایت سنجش مراجعه کنند و بدون پرداخت هزینه انتخاب رشته‌ی نهایی خود را انجام دهند. هر داوطلب حداکثر ۱۵۰ کد رشته محل از بین رشته محل­های مربوطه باید انتخاب کند. انتخاب رشته باید برحسب اولویت بندی شما باشد. آن رشته و دانشگاهی که می‌خواهید در اولویت باشد را اول بگذارید و انتخاب کنید.

حق انتخاب ۱۵۰ رشته محل در انتخاب رشته‌ی نهایی سراسری، قدرت مانور زیادی به هر داوطلب می‌دهد تا بتواند با دست باز رشته محل‌های مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کند. بدین صورت، ترتیبی که باید برای انتخاب رشته در نظر گرفته شود صرفا و ترتیب علاقه است و باید صرفا بر مبنای اولویتتان باشد. سازمان سنجش به فرم انتخاب رشته داوطلب می رسد زمانی که تا آخرین انتخاب را نخواند سراغ برگه نفر بعد نمی‌رود؛ مگر اینکه در انتخابی قبول شده که در اینجا اعلام قبولی را صادر می‌کند و انتخاب‌های بعدی بررسی نمی‌شود.

۲۰ تا ۳۰ درصد از انتخاب‌های شما باید مربوط به انتخاب‌هایی باشد که داوطلب شانس کمی در قبول شدن در آنها دارد. به این قسمت از انتخاب رشته، خوشبینانه می‌گویند. ۵۰ تا ۶۰ درصد انتخاب رشته نیز باید انتخاب رشته‌ی منطقی باشد. یعنی رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که شانس قبولی در آنها را دارید.

سهمیه‌های مختلف در انتخاب رشته‌ی نهایی

هر کدام از سهمیه‌های آزادگان رزمندگان، خانواده‌های شهدا و مناطق محروم از امتیازات در انتخاب رشته‌ی نهایی کنکور سراسری ۱۴۰۲ بهره‌مند هستند. در ادامه به تفکیک برای شما آنها را توضیح می‌دهیم.

سهمیه مناطق محروم

حدود ۴۰ درصد از ظرفیت های دانشگاه های روزانه به داوطبان دارای سهمیه مناطق در کنکور سراسری تعلق پیدا خواهد کرد که این دسته از مناطق عبارتند از ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویر احمد، لرستان و هرمزگان.

سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا

به طور کلی ۲۵ درصد از ظرفیت پذیرش رشته محل‌های گفته شده در دفترچه به این دسته از افراد تعلق پیدا می‌کند. همسر و فرزندان این افراد نیز شامل استفاده از این نوع سهمیه خواهند بود. نکته قابل توجهی که باید به آن اشاره نمود این است که بایستی حداقل ۷۰ درصد از نمره گزینه آزاد را در رشته مورد نظر کسب کرده باشند.

عوامل تاثیرگذار در انتخاب رشته‌ی نهایی

عومل متعددی در انتخاب رشته‌ی نهایی فرد تاثیرگذار است. از جمله‌ی این دلایل عبارتند از:

علاقه

علاقه‌ی فرد مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در انتخاب رشته است. برای انتخاب رشته اولویتتان رشته‌ای بگذارید که علاقه‌ی بیشتری به آن دارید. رشته باید براساس شما انتخاب شود. برای شرکت در تست‌های سنجش رقبت از الان اقدام کنید تا موقع انتخاب رشته مشکلی نداشته باشید.

استعداد

بررسی استعدادها و توانمندی‌های شما می‌تواند کمک کند تا رشته‌هایی را انتخاب کنید که با قدرت‌های شما هماهنگی دارند. انتخاب رشته‌ای که با توانمندی‌های شما سازگار باشد، به شما در پیشرفت موثر کمک می‌کند. برای تست استعدادیابی اینجا کلیک کنید. تست استعدادیابی را انجام دهید تا مشکلی در نداشته باشید و بدانید در چه چیزی استعداد دارید.

مشاوره تحصیلی آوات

فرصت‌های شغلی

بررسی وضعیت شغلی در رشته‌های مختلف می‌تواند در انتخاب کمک کند. برخی رشته‌ها نسبت به رشته‌های دیگر فرصت‌های شغلی بیشتری دارند، بنابراین این نکته را در نظر بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر با یک مشاور متخصص مشورت کنید. کلینیک آوات برای پاسخ‌دهی به سوالات شما آماده است.

عوامل مالی

ممکن است وضعیت مالی یا هزینه‌های مربوط به دانشگاه مد نظر شما بر انتخاب شما تأثیر بگذارد. از این رو بررسی هزینه‌ها و مشاوره با خانواده خود در این مورد می‌تواند کمک کننده باشد.

مهارت‌های آینده

اینکه رشته‌ی انتخابی شما در آینده چه مهارت‌هایی را تقویت می‌کند نیز مهم است. بررسی نیازهای بازار کار و مهارت‌هایی که در آینده مورد تقاضا هستند، می‌تواند راهنمایی خوبی باشد. مهارت‌های آینده‌ی خود را در نظر بگیرید تا در بازار کار موفق شوید.

مشاوره

همیشه خوب است با مشاور تحصیلی یا افرادی که تجربه در رشته مد نظر شما دارند، مشورت کنید. آنها می‌توانند نظرات و تجارب خود را در انتخاب رشته‌ی نهایی با شما به اشتراک بگذارند. با توجه به این عوامل، بهتر است تجربه و نیازهای شخصی خود را در نظر بگیرید و تصمیمی بگیرید که باعث رضایت شما در آینده شود.

کلام آخر

انتخاب رشته یکی از مقوله‌های پرچالش زندگی دانش‌آموزان است. داوطلبان در سراسر کشور در تب و تاب انتخاب رشته‌ی نهایی هستند. برای انتخاب رشته‌ی نهایی حتما از یک مشاور خبره کمک بگیرید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. مواظب باشید انتخاب کد اشتباه شما را به خطر نیندازد. در برگزیدن مشاور برای انتخاب رشته‌ی نهایی دقت کنید. بهترین مشاور را انتخاب کنید. کلینیک آوات ارائه‌دهنده‌ی بهترین خدمات انتخاب رشته‌ی نهایی است. برای آشنایی با انواع دانشگاه کلیک کنید تا برای انتخاب رشته‌ی نهایی مشکلی نداشته باشید.

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *