شرایط انصراف از دانشگاه

فرض کنید در رشته‌­ای قبول شده‌­اید. بعد از گذراندن یک ترم متوجه می‌شوید هیچ علاقه‌ای به آن رشته ندارید. دو راه در پیش و رو دارید. یا باید تغییر رشته بدهید یا باید از دانشگاه انصراف دهید. ممکن است دلیلی دائمی برای انصراف از دانشگاه داشته باشید. شاید هم به قصد کنکور مجدد و شرکت در رشته‌ی دیگری می­‌خواهید از دانشگاه انصراف بدهید. در هر صورت دلیل شما هر چه باشد، باید از شرایط انصراف از دانشگاه باخبر باشید. در این مقاله شرایط انصراف از دانشگاه را به صورت کامل برای شما توضیح می‌دهیم تا موقع انصراف از دانشگاه از همه چیز آگاه باشید.

دلایل انصراف از دانشگاه

  • دلیل شخصی و دائمی
  • دلیل شخصی موقت
  • تغییر رشته‌ی خود
  • علاقه نداشتن به رشته‌ی مورد نظر
  • کنکور مجدد

 

بنر تبلیغاتی آوات

پیشگیری از انصراف از دانشگاه

همانطور که دلایل انصراف رایج را می­‌بینید متوجه می­شوید که یک انتخاب رشته‌ی مناسب و دقیق از به وجود آمدن این دلایل پیش‌گیری می‌کند. پس دقیق انتخاب رشته‌نهایی را انجام دهید که پس فردا در دانشگاه پشیمان نشوید تا اصلا نخواهید انصراف دهید.

برای انتخاب رشته بهترین مرکز مشاوره و بهترین مشاوره تحصیلی را انتخاب کنید. مشاوره تحصیلی آوات با آزمون­‌های مختلف هدایت تحصیلی و شغلی، بهترین رشته‌ی نهایی را برای شما مشخص می‌کند. سپس با انجام مصاحبه و مشاوره‌ی حضوری، نتیجه‌ی تست به شما اعلام می‌شود. در این صورت شما بهترین انتخاب رشته‌ی نهایی را انجام می‌‎دهید و هیچ گاه مجبور به انصراف از دانشگاه نمی‌شوید و به دردسر نمی‌افتید.

شرایط و قوانین انصراف از دانشگاه

اگر تصمیم ترک تحصیل دارید باید به صورت کامل حسابتان را با دانشگاه تسویه کنید و مراحل انصراف را کامل طی کنید. یعنی باید به صورت کامل و رسمی از دانشگاه انصراف دهید. قوانین و شرایط به این که دانشجوی چه رشته‌ای باشید و در چه نوع دانشگاهی تحصیل می‌کنید، متفاوت است.

برای ترک تحصیل یا انصراف به قصد کنکور مجدد حتما قبل از اقدام با مشاورین مشاوره تحصیلی آوات صحبت کنید و بدون آگاهی دست به اقدام نزنید.

انصراف از دانشگاه روزانه

اگر در دانشگاه روزانه قبول شوید، سال بعد نمی‌توانید در یک دانشگاه روزانه‌ی دیگر و در رشته‌ای دیگر ثبت نام کنید. اگر در دانشگاه روزانه قبول شدید و به هر دلیلی ناچار به انصراف شدید، دو راه دارید:

  1. انصراف دهید و به یک دانشگاه غیر روزانه بروید.
  2. انصراف دهید و یک سال بعد کنکور بدهید و به دانشگاه روزانه در رشته‌ی دیگری بروید.

ثبت نام نکردن در دانشگاه روزانه به معنی دور زدن قانون انصراف از دانشگاه روزانه نیست. شما در صورت قبولی در دانشگاه روزانه با این قانون مواجه هستید که سال بعد امکان تحصیل در دانشگاه روزانه وجود ندارد. پس بهتر است ترم یک و دو را در همان دانشگاه و رشته مطالعه کنید، سپس انصراف دهید و سال کنکور مجدد بدهید. البته می‌توانید دست روی دانشگاه غیر روزانه بگذارید تا یک سال از تحصیل عقب نیفتید.

انصراف از دانشگاه غیر روزانه

منظور از دانشگاه‌­های غیر روزانه، پیام نور، دانشگاه آزاد، پردیس خودگردان، شبانه، علمی کاربردی و غیرانتفاعی است.

اگر هدف شما کنکور مجدد است، برای انصراف از این نوع دانشگاه دست نگه دارید. ابتدا کنکور دهید و در صورت قبولی در رشته و دانشگاه دلخواه، از دانشگاه قبلی خود انصراف دهید. در دانشگاه‌های غیر روزانه این امکان وجود دارد.

خبر خوب اینکه اگر دانشجوی آزاد باشید و می­‌خواهید در رشته‌ی دیگری نیز درس بخوانید، امکان تحصیل در دو دانشگاه و دو رشته به صورت هم‌زمان برای شما وجود دارد و نیاز به انصراف از دانشگاه نیست.

مشاوره تحصیلی آوات

جریمهی انصراف از دانشگاه

هزینه‌ی انصراف از دانشگاه پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد بسیار زیاد است. اما در دانشگاه‌های روزانه این جریمه کمتر است. جریمه‌ی دانشگاه‌های مختلف به شرح زیر است:

دانشگاه روزانه: در رشته‌ی مورد نظر و مقطع تحصیلی متفاوت است.

پردیس خودگردان: مجموع شهریه‌ی ثابت نرم‌های باقی مانده.

دانشگاه آزاد: نصف شهریه‌ی ترم‌های باقی مانده. (در رشته‌های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی مجموع شهریه ترم‌های باقی مانده.)

دانشگاههای شبانه: یک و نیم برابر شهریه‌ی ثابت یک ترم

پیام نور:  یک و نیم برابر شهریه‌ی ثابت یک ترم

دانشگاه علمی کاربردی: شهریه‌ی ثابت یک ترم

کلام آخر

برای انصراف از تحصیل حتما با آگاهی و اطلاعات کامل اقدام کنید. مشاوره تحصیلی آوات در خدمت شماست تا اطلاعات کامل از انصراف از دانشگاه را در اختیار شما بگذارد. مشاوره تحصیلی آوات شما را در کنکور مجدد همراهی می‌کند و به شما کمک می‌کند که در کنکور مجدد اشتباه سال گذشته را تکرار نکنید و دوباره مجبور به انصراف از تحصیل نشوید.

حتما قبل از انتخاب رشته‌ی نهایی با مشاورین آوات صحبت کنید تا اصلا مجبور به انصراف از تحصیل نشوید. پس با آوات تماس بگیرید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *