روش یادگیری PQRST چیست؟

روش یادگیری PQRST از ۵ مرحل تشکیل شده است. اگر دچار بی‌انگیزگی شده‌اید و امتحان دارید از این روش استفاده کنید. این روش مطالعاتی یک روش تایید شده است و بسیاری از دانش‌آموزان از این روش استفاده می‌کنند.

مطمئن باشید که در استفاده از این روش مطالب به خوبی در ذهنتان باقی می‌ماند و سر امتحان به راحتی مطالب را به یاد می‌آورید.

بنر تبلیغاتی آوات

روش یادگیری PQRST چیست؟

هر کدام از حروف این روش بر مفهوم جداگانه‌ای دلالت دارد:

P: پیش‌خوانی (PREVIEW)

Q: پرسش (QUESTION)

R: خواندن (READ)

S: خلاصه‌نویسی (SUMMARY)

T: آزمون (TEST)

فراموش نکنید که هر ۵ مرحله به زمان کافی نیاز دارد. از روی یک مرحله رد نشوید یا زیاد از حد در یک مرحله نمانید که برای مراحل بعدی انرژی کمی داشته باشید.

روش درس خواندن با تکنیک یادگیری PQRST

در این روش هر مرحله باید دقیقا سر وقت خودش انجام شود. برای هر مرحله وقت و انرژی کافی صرف کنید. اگر از این روش استفاده کردید، مطمئن باشید تمام چیزهایی که می‌خوانید کامل در ذهنتان می‌ماند و برای امتحانات خود آمادگی کامل خواهید داشت. اکنون مراحل را به دقت مطالعه کنید تا بتوانید از آن استفاده کنید.

  1. پیش‌خوانی

وقتی می‌خواهید درسی را مطالعه کنید باید اول پیش‌خوانی کنید. با پیش‌خوانی ذهن شما برای مطلب گرم می‌شود و زودتر مطلب را فرا خواهید گرفت.

پیش‌خوانی به اسکن سریع مطالب جهت آشنایی با موضوع می‌گویند. در پیش‌خوانی حتما به عنوان مطالب، تیترها، مطالب مهم و پررنگ شده توجه کنید.

برخی افراد گمان می‌برند که پیش‌خوانی کار بیهوده‌ای است و در روند درس خواندن بی‌تاثیر است. البته که پیش‌خوانی برای مطالعه حیاتی است. اگر تا حالا پیش‌خوانی نکرده‌اید امتحان کنید. یک بار از این روش استفاده کنید تا نتیجه‌ی آن را ببینید.

  1. پرسش

از آن چیزی که درمورد آن خواندید سوال طرح کنید. سوالات خود را در یک برگه‌ی سفید تمیز بنویسید. پاسخ سوالات را در مرحله‌ی بعد به خودتان بدهید. پرسش از ابزارهای بسیار موثر برای یادگیری است. با طرح سوال مغز شما بین مفاهیم ارتباط برقرار می‌کند.

سوال طرح کردن و جواب دادن به آنها از آسان‌ترین و موثرترین روش‌های مطالعه و یادگیری است. پاسخ دادن به آزمون‌ها سوالات قدیمی یکی دیگر از روش‌های یادگیری و مرتبط کردن مفاهیم برای ذهن شما است.

این روش آنقدر موثر است که اگر شما فقط کتاب تست که پرسش و پاسخ در آن وجود دارد را مطالعه کنید، احتمال ۷۰ درصد در امتحان موفقیت خواهید شد.

بعد از پیش‌خوانی از مطلب سوال طرح کنید. با این کار مطلب بهتر در ذهن شما باقی می‌ماند.

  1. مطالعه

در این مرحله دنبال جواب پرسش‌هایی که طرح کرده‌اید باشید و مطلب را کامل بخوانید. در حین مطالعه زیر مطالب مهم و زیر پاسخ‌های سوالاتتان خط بکشید یا هایلایت کنید. قسمت‌های مهم متن را مشخص کنید تا بعدا سریع بتوانید آنها را پیدا کنید.

در مرحله‌ی اول پیش‌خوانی کرده‌اید؛ پس سریع‌تر نکات و قسمت‌های مهم را زود پیدا می‌کنید. سوالاتی که از مطلب طراحی کرده‌اید، ذهن شما را آماده کرده است. بعد از طرح سوال، ذهن شما برای فرا گیری مطلب تشنه می‌شود. به همین علت سریع مطالب جدید را فرا می‌گیرید.

  1. خلاصه‌نویسی

خلاصه‌نویسی چیست؟ خلاصه‌نویسی یعنی مطالب را به زبان خود بنویسید و بگویید. در این مرحله مطالب را به زبان خودتان بنویسید. در این مرحله می‌توانید نقشه‌ی ذهنی برای خودتان بکشید. لازم نیست کلمه به کلمه‌ی مطلب را حفظ باشید تا بتوانید خلاصه‌نویسی کنید. باید بتوانید کلیات مطلب و قسمت‌های مهم را به یاد آورید.

به زبان و نوع نوشتار خودتان خلاصه‌نویسی کنید تا زمان مرور از آنها استفاده کنید.

می‌توانید در خلاصه‌نویسی از ادبیات طنز استفاده کنید تا بهتر در ذهنتان بیماند. می‌توانید برای خودتان شکل بکشید یا نقشه‌ی ذهنی بکشید تا بهتر مطالب در ذهنتان بماند.

  1. آزمون

در این مرحله وقت این است که خودتان را بسنجید. آزمون گرفتن از خود استرس سر جلسه‌ی امتحان را کاهش می‌دهد. برگه‌ی سوالاتی که در مرحله‌ی دوم طرح کرده‌اید را بیاورید و سعی کنید به سوالات پاسخ دهید.

شما در مراحل قبلی پیش‌خوانی کرده‌اید، درس را خوانده‌اید و سوال طرح کرده‌اید؛ پس به راحتی باید در آزمون نمره‌ی کامل را بگیرید. این مرحله در این روش یادگیری بیشترین میزان اهمیت را دارد و نباید حذف شود.

آزمون، بین مطالبی در مغز که خوانده‌اید ارتباط برقرار می‌کند. هر چقدر بیشتر آزمون دهید و ذهنتان را به آزمون عادت دهید، بهتر می‌توانید این ارتباط را در مغز خود برقرار کنید.

مشاوره تحصیلی آوات

کلام آخر

همانطور که مشاهده کردید این روش دارای ۵ مرحله است. در این ۵ مرحله ذهن شما بیشتر و بیشتر به مطلب مسلط می‌شود. شما می‌توانید از این روش استفاده کنید و تاثیر آن را در نمراتتان مشاهده کنید.

مقالات زیر را برای آگاهی بیشتر به روش‌های یادگیری مطالعه کنید.

روش یادگیری REAP چیست؟

۱۰ روش تقویت حافظه در مطالعه

روش درس خواندن رتبه های برتر

روش های درس خواندن

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *