روش مطالعه زیست‌شناسی

زیست‌شناسی یکی از درس‌های بسیار مهم در رشته‌ی تجربی است. سوال بسیار از داوطلبان کنکور تجربی درمورد زیست‌شناسی است و دغدغه‌ی بسیاری از آنها نیز همین درس است. زیست‌شناسی درس بسیار مهمی است؛ زیرا ضریب ۱۲ دارد و یکی از مهم‌ترین درس‌ها برای قبولی در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی است. بسیاری از داوطلبان نمی‌دانند این درس را چگونه باید مطالعه کنند. آنها فکر می‌کنند حفظ کردن و خرید کتاب‌های تستی برای آنها کافی است. درحالی که اینطور نیست. شما باید روش مطالعه زیست‌شناسی را بلد باشید تا بتوانید در این درس موفق شوید. در این مقاله روش مطالعه زیست‌شناسی را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید در این درس درصد بالایی کسب کنید و در امتحانات نهایی موفق شوید.

بنر آوات

درس زیست‌شناسی

درس زیست‌شناسی نکات و مفاهیم بسیار زیادی دارد. این درس بسیار مفهومی است؛ به همین علت شما با حفظ کردن صرف نمی‌توانید در این درس موفق شوید. شما باید بتوانید بین مفاهیم ارتباط برقرار کنید و روابط همبستگی را پیدا کنید. دانش‌آموز باید آنقدر به این درس مسلط شود که بتواند زیست‌شناسی را تجزیه و تحلیل کند و به مفهوم مطالب پی ببرد. البته این به این معنا نیست که لازم نیست این درس را حفظ کنید. شما باید ابتدا حفظ کنید تا بتوانید مفاهیم را متوجه شوید.

روش مطالعه‌ی درس زیست‌شناسی

روش مطالعه درس زیست‌شناسی بسیار ساده است. لازم است تمام مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید تا بتوانید به موفقیت برسید. این روش هم برای امتحانات نهایی و هم برای کنکور سراسری کاربردی است.

  1. در مرحله‌ی اول یک مطالعه‌ی سطحی و اجمالی داشته باشید تا مفهوم کلی مبحث را متوجه شوید. با این کار اصطلاحات، موضوع و کلیات درس را متوجه می‌شوید.
  2. در این مرحله باید تست‌های سال‌های گذشته را تحلیل کنید تا با الگویی که طراحان مد نظر دارند آشنا شوید. برای امتحانات نهایی، سوالات سال‌های قبل از بررسی کنید. الگو را که متوجه شوید، درس خواندن برای شما هدف‌مندتر می‌شود.
  3. در قدم سوم هر پاراگراف را به صورت جزئی و دقیق بخوانید و حفظ کنید.
  4. پس از مطالعه‌ی دقیق، سراغ حل سوالات بروید. هر سوالی را به دقت بررسی کنید و نکات آن را در کنار کتابتان حاشیه‌نویسی کنید یا در دفترچه‌ای جداگانه نکات ریز تست‌ها و سوالات را خلاصه‌نویسی کنید.

برای آشنایی با روش‌های خلاصه‌نویسی مقاله‌ی (چطور برای کنکور خلاصه‌نویسی کنم؟) را مطالعه کنید.

  1. فصل که تمام شد، با حل کردن تست‌های آموزشی و تحلیلی کل مبحث را مرور کنید. برای امتحانات نهایی، سوالات سال‌های گذشته مربوط به آن مبحث را مطالعه کنید.
  2. مدام مرور کنید. مخصوصا نکاتی که حاشیه‌نویسی یا خلاصه‌نویسی کرده‌اید را مدام مرور کنید. برای این درس برنامه‌ای روزانه بچینید تا هر روز مرور داشته باشید. این مرحله بسیار مهم است. مرور شما می‌تواند به صورت حل تست و سوالات نهایی مربوط به آن مبحث باشد.
  3. پس از مطالعه‌ی چند فصل، از خودتان تست‌های زمان‌دار بگیرید. در تست‌های زمان‌دار درصد‌گیری کنید و مدام درصدهای خود را با یکدیگر مقایسه کنید.

مشاوره تحصیلی آوات

منابع زیست‌شناسی

برای زیست‌شناسی ابتدا متن کتاب درسی برای آشنایی با مفاهیم اهمیت دارد. برای دانش‌آموزان قوی کتاب تست آی‌کیو گاج منبع خوبی است. این کتاب تست‌های زیادی دارد که چالش‌برانگیز نیز است. درسنامه در این کتاب وجود ندارد؛ اما تست‌های طبقه‌بندی شده‌ی مناسبی دارد.

کتاب جامع زیست‌شناسی خیلی سبز برای دانش‌آموزان متوسط توصیه می‌شود. برای شروع تست‌زدن می‌توانید از این کتاب استفاده کنید. این کتاب درسنامه‌ی خوبی دارد که می‌توانید نکات مهم را از این کتاب استخراج کنید.

اگر سطح ضعیفی دارید و می‌خواهید سطحتان را ارتقا بدهید، کتاب میکرو جامع گاج برای شما مناسب است. این کتاب درسنامه‌ی بسیار خوب و کاملی دارد که می‌تواند در درک مفاهیم به شما کمک کند.

کلام آخر

درس زیست‌شناسی یک درس مفهومی است که نیاز به تجزیه و تحلیل دارد. این درس بسیار برای شما حیاتی است. انتخاب منبع را جدی بگیرید. بهترین منبع را متناسب با سطح خودتان، انتخاب کنید. مراحل روش مطالعه زیست‌شناسی را قدم به قدم پیش بروید. اگر طبق این مراحل پیش بروید، مطمئن باشید موفق می‌شوید.

برای آگاهی از روش مطالعه درس فیزیک اینجا کلیک کنید.

 

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *