روش مطالعه زمین‌شناسی

با حذف شدن زیرگروه‌ها درس زمین‌شناسی اهمیت زیادی پیدا کرده است. دیگر نمی‌توانید مانند سال‌های پیش این درس را ندید بگیرید و بیخیال آن شوید. در امتحانات نهایی نیز این درس اهمیت بالایی دارد. چون چهل درصد کنکور سراسری، سوابق تحصیلی را شامل می‌شود. پس باید نمره‌ی خوبی در این درس کسب کنید. حالا چطور زمین‌شناسی بخوانیم که هم در کنکور سراسری درصد بالایی از آن کسب کنیم و هم در امتحان نهایی بیست شویم. در این مقاله روش مطالعه زمین‌شناسی را برای شما توضیح می‌دهیم تا هم در کنکور سراسری و هم در امتحان نهایی موفق شوید.

بنر آوات

مباحث مهم زمین‌شناسی

زمین‌شناسی در نظام جدید تغییر کرده است. این درس در دو سال مختلف و در پایه‌ی یازدهم ارائه می‌شود. زمین‌شناسی تاثیر زیادی در معدل و سوابق تحصیلی شما دارد. فصل کیهان از مهم‌ترین و تست‌خیزترین مباحث کتاب است؛ یعنی بخش‌های فضا و اجرام آسمانی اهمیت بالایی دارد. در فصل دو کتاب مبحث زیر زمین و ذخایر معادن اهمیت بیشتری دارد. در این کتاب فصل‌های یک، چهار، پنج و شش اهمیت بیشتری دارد و تست‌های بیشتری از آن در کنکور سراسری می‌آید. برای امتحانات نهایی نیز با توجه به بارم‌بندی تمرکز بیشتری بر نیمه‌ی دوم کتاب وجود دارد.

روش مطالعه‌ی درس زمین‌شناسی

زمین‌شناسی یک درس توصیفی است. درس‌های توصیفی به تمرین زیادی احتیاج دارند. مسائل نیز تمرین زیادی لازم دارد. برای مثال مسائل مقیاس با یک تناسب ساده حل می‌شوند.

زمین‌شناسی مانند درس جغرافیا است. پس حتما مقاله‌ی روش مطالعه جغرافیا را مطالعه کنید. برای این درس باید تسلط شما بر متن کتاب درسی باشد. همچنین باید بتوانید رابطه‌ی همبستگی ایجاد کنید و بتوانید رابطه علت و معلولی بین مباحث ایجاد کنید. وقتی روی متن کتاب مسلط باشید به راحتی می‌توانید بین مفاهیم ارتباط برقرار کنید. بعد از خواندن هر مبحث تست‌های آموزشی حل کنید. بعد از تسلط کافی از خود آزمون بگیرد. برای امتحانات نهایی حتما نمونه سوالات سال‌های پیش را حل کنید تا الگویی را که طراح مد نظر دارد، متوجه شوید.  بهتر است این درس را در برنامه‌ی هفتگی خود جا بدهید و هفتگی آن را مطالعه کنید. سعی کنید تمرکز بیشتر خود را روی دروس فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی و ریاضیات بگذارید. اما خواندن این درس را فراموش نکنید و بیخیال آن نشوید. کتاب‌های مهر و ماه را می‌توانید در مترو، اتوبوس و مسیر رفت و آمد و در زمان‌های خالی خود مطالعه کنید. برای امتحان نهایی این درس را برای شب امتحان نگذارید. از دو روز قبل مقداری از این درس را لابه‌لای دروس خود مطالعه کنید. این‌گونه بازدهی شما بالاتر می‌رود. سپس شب امتحان یک مرور کلی بر کل کتاب داشته باشید.

مشاوره تحصیلی آوات

بهترین منابع را زمین‌شناسی

کتاب خیلی سبز و مهر و ماه برای این درس بسیار مناسب است. در این کتاب‌ها دسته‌‌بندی‌های خوبی دارد. با این کتاب‌ها درس‌های مهم‌تر را بیشتر می‌توانید مطالعه کنید. انتخاب منبع بسیار مهم است. درحدی که ممکن است با انتخاب منبع اشتباه هم هزینه‌ی بیشتری بدهید و هم از بودجه‌بندی مناسبی برخوردار نباشید.

کلام آخر

بسیاری از دانش‌آموزان درس زمین‌شناسی را نمی‌خوانند و آن را کم اهمیت می‌پندارند. پیشنهاد ما به شما این است که همه‌ی دروس را مطالعه کنید و از هیچ درسی دریغ نکنید. زمین‌شناسی مخصوصا در امتحانات نهایی نقش مهمی در معدل شما ایفا می‌کند. پس حتما این درس را خوب بخوانید و سعی کنید در کنکور سراسری درصد بالایی بزنید؛ چراکه روی رتبه‌ی شما تاثیر زیادی دارد.

برای آگاهی از روش مطالعه درس فیزیک اینجا کلیک کنید.

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *