روش مطالعه زبان عربی

درس عربی یکی از درس‌هایی است که تا قبل از سال ۱۴۰۲ به عنوان درس عمومی شناخته می‌شد. از سال ۱۴۰۲ به بعد این درس از طریق سوابق تحصیلی سنجیده می‌شود. این درس عموما جزو درس‌های سخت و دشوار بین دانش‌آموزان شناخته می‌شود. البته اگر روش صحیح مطالعه‌ی این دروس را بدانید هرگز این درس برای شما دشوار نخواهد بود. در این مقاله روش صحیح مطالعه درس عربی را به شما می‌آموزیم تا هم در کنکور و هم در امتحانات تشریحی نمره‌ی خوبی کسب کنید.

مطالعه‌ی درس عربی

درس عربی دو قسمت قواعد و ترجمه دارد. این دو قسمت اصلی‌ترین بخش‌های عربی را تشکیل می‌دهند که در کنکور و امتحانات تشریحی مورد توجه طراحان است.

اولین قدم در یادگیری زبان عربی، انتخاب منبع درست است. کتاب‌های نردبام خیلی سبز و کتاب عربی جامع خیلی سبز درسنامه‌های قوی‌ای دارند و برای تست‌زنی مناسبند. برای مطالعه‌ی تشریحی کتاب‌های سیر تا پیاز و ماجراهای من و درسام نیز کتاب‌های خوبی برای درس عربی هستند.

قدم دوم در روش مطالعه درس عربی تعیین سطح است. باید بدانید در چه سطحی قرار دارید. اگر پایه‌تان در این درس ضعیف است، قبل از شروع کردن به تست زدن، پایه‌ی خود را قوی کنید. از تابستان و بعد از امتحانات شروع کنید به مطالعه‌ی درس عربی تا پایه‌تان قوی شود و در این درس خبره شوید. اگر برای امتحان مطالعه می‌کنید، اول مباحثی که در آن بسیار ضعیف هستید را از سال‌های قبل مطالعه کنید؛ سپس سراغ مباحث جدیدتر بروید.

قدم بعدی بررسی سوالات کنکور و سوالات تشریحی سال‌های گذشته است. سوالات سال‌های گذشته را بررسی کنید تا دید و تمرکز طراحان را پیدا کنید. الگوی مشخصی در تمام سوالات وجود دارد. اگر الگو را پیدا کنید می‌توانید طبق آن مطالعه کنید.

یکی از کارهایی که برای پیشرفت در درس عربی می‌توانید انجام دهید، این است که درس به درس مطالعه کنید و ابتدا پایه‌ی خود را قوی کنید. عربی را بر اساس سطح خودتان مطالعه کنید. اگر پایه‌ی قوی‌ای دارید مبحثی بخوانید.

بنر آوات

ترجمه و تعریب

برای مطالعه‌ی تعریب و ترجمه لازم نیست کلماتی که را که در انتهای کتاب آمده است، مطالعه کنید. اگر سطح خوبی در عربی ندارید، با مطالعه‌ی تشریحی و درس به درس می‌توانید موفق شوید و خود را ارتقا دهید. نکات مربوط به ترجمه را یاد بگیرید. ترجمه یک تکنیک است که روش‌های مخصوص به خود را دارد. زمان فعل‌ها، انواع اسم، ترتیب ترجمه، ترکیبات وصفی و اضافی از جمله نکاتی هستند که باید آنها را بدانید. در مرحله‌ی بعدی باید رد گزینه‌ها را تمرین کنید تا در آنها به سطح معقولی برسید. اگر تشریحی می‌خوانید سطح لغت خود را افزایش دهید و بیشتر تمرکزتان را روی مطالعه‌ی کتاب درسی بگذارید.

قواعد عربی

برای یادگیری قواعد باید پایه‌ی قوی‌ای داشته باشید. اول درس‌های پایه‌ای را از درسنامه‌ها یا جزوه‌ی دبیر مطالعه کنید. سپس سراغ مطالب جدیدتر بروید و تست و سوال تشریحی حل کنید. سعی کنید تمرکز اصلیتان را روی تست‌های کنکور سال‌های گذشته و سوالات تشریحی سال‌های قبل بگذارید.

درک مطلب عربی

یکی از چالش‌برانگیزترین مبحث‌های عربی درک مطلب است. برای تقویت درک مطلب باید دایره لغات خود را قوی کنید و مدام تمرین کنید. پاسخ‌گویی به این سوالات نیز فوت و فن خود را دارد که با تمرین زیاد به دست می‌آید.

مشاوره تحصیلی آوات

تحلیل صرفی

تست‌های تحلیل صرفی زیرمجموعه‌ی سوالات درک مطلب هستند. برای حل این سوالات باید سطح خوبی از عربی را داشته باشید. پس توجه کنید تقویت پایه اهمیت بسیار زیادی دارد. باید برای حل این سوالات یک برنامه‌ی روتین و روزانه داشته باشید. اگر درس به درس مطالعه می‌کنید، حتما متن اصلی را از نظر نقش کلمات و حرکت‌گذاری بررسی کنید تا بتوانید مهارت در تحلیل صرفی عربی به دست آورید.

کلام آخر

روش مطالعه درس عربی بسیار ساده و آسان است. اگر برنامه‌ای روتین برای مطالعه‌ی عربی داشته باشید، می‌توانید در این درس به موفقیت برسید. از روش مطالعه‌ی پیشنهادی ما در درس عربی استفاده کنید. درس عربی را برای شب امتحان نگذارید. عربی درسی نیست که شب امتحان بتوان آن را خواند و به موفقیت رسید. اگر این اشتباه را مرتکب شدید، بیشتر تمرکزتان را روی نمونه سوالات سال‌های گذشته و تمرینات کتاب درسی بگذارید. اما سعی کنید هرگز نگذارید عربی برای شب امتحان بماند.

برای آگاهی از روش مطالعه درس دین و زندگی اینجا کلیک کنید.

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *