روش مطالعه دین و زندگی

دین و زندگی یکی از دروس عمومی است که اهمیت زیادی در کنکور داشته است. از سال ۱۴۰۲ به بعد دروس عمومی از کنکور سراسری حذف شدند. سنجش دروس عمومی از سال ۱۴۰۲ به بعد در دبیرستان از طریق سوابق تحصیلی دانش‌آموز صورت می‌گیرد. به همین علت در دبیرستان باید دروس عمومی را به خوبی بخوانید. درس دین و زندگی یکی از دروسی است که بسیاری از دانش‌آموزان با آن مشکل دارند. مخصوصا دانش‌آموزان ریاضی و تجربی ممکن است به این درس اهمیت ندهند. درحالی که بسیار کار اشتباهی است. در این مقاله روش صحیح درس دین و زندگی را برای شما توضیح می‌دهیم تا بتوانید نمره‌ی خوبی در امتحانات خود کسب کنید.

دین و زندگی

این درس دو قسمت اصلی دارد؛ آیات و حفظیات. قدم اول یادگیری دین و زندگی آیات است. سپس قسمت‌های حفظی اهمیت دارد. رابطه‌ی علت معلولی در بسیاری از دروس دین و زندگی وجود دارد. پس یادگیری آن نیز اهمیت زیادی دارد. در ادامه به ترتیب این قسمت‌ها را توضیح می‌دهیم.

بنر آوات

آیات

روش مطالعه دین و زندگی حول محور آیات می‌چرخد. همه چیز دور آیات می‌چرخد. همانطور که در بالا گفتیم، قدم اول یادگیری دین و زندگی آیات است. بسیاری از دانش‌آموزان این قسمت دین و زندگی را درک نمی‌کنند. به همین علت این درس سخت و طاقت‌فرسا برایشان می‌شود. اگر بتوانید ارتباط خوبی از اول سال با آیات برقرار کنید که چه بهتر. اگر نه نکات زیر به درد شما می‌خورد.

  1. معنی آیات را حفظ کنید و سعی کنید آنها را یاد بگیرید. در این مرحله آیات را بخوانید و معنی آنها را حفظ کنید. سپس معنی آیات را نگاه نکنید و سعی کنید از روی خود آیه معنی آن را به خاطر آورید.
  2. پیام آیات را یاد بگیرید. در این مرحله فقط حفظ کردن کافی نیست. شما باید معنی آیه را بلد باشید تا پیام آیه را بتوانید استخراج کنید. پیام آیه را باید درک کنید تا بتوانید آن را به یاد آورید. باید بدانید چرا پیام آیه از آیه‌ای استخراج شده است. برای یادگیری پیام آیات و درک آن لازم است مطالعه زیادی داشته باشید. هر روز پیام آیات را بخوانید تا بالاخره آنها را از بر شوید. از دبیر یا استاد دین و زندگی بخواهید کامل دلیل استخراج هر پیامی را برای شما توضیح دهد.
  3. برای پیام آیات و معانی آنها رمز بگذارید. بین این دو کدگذاری کنید. بین پیام آیه و معنی و خود آیه رمز ارتباط برقرار کنید. سعی کنید کلماتی که مهم هستند را به خاطر بسپارید و آنها را رمزگذاری کنید.
  4. بین آیه و متن درسی ارتباط برقرار کنید. شما باید بدانید دقیقا پیام آیات با چه قسمتی از متن هماهنگی دارد و مربوط به چه مبحثی است. متن درس را هم باید حفظ کنید و هم باید خوب بفهمید. اگر مدام مرور کنید به این هدف می‌رسید.

حفظیات

متن درس دین و زندگی از دو قسمت حفظیات و مفاهیم تشکیل شده است. مفاهیم را باید بفهمید و خوب درک کنید و حفظیات را باید به خاطر بسپارید. باید متن و آیات را در کنار یکدیگر بخوانید. پس هنگام مطالعه‌ی متن درس از آیات غافل نشوید.

رابطه‌ی علت معلولی

متن درس دین و زندگی تماما رابطه‌ی علت معلولی را توضیح می‌دهد. شما باید زیاد تمرین کنید تا بدانید علت هر معلولی چیست. بارها از قسمت علت و معلول سوال در امتحانات نهایی طرح می‌شود. پس توجه کنید آنها را به خوبی یاد بگیرید. جملات علت معلولی را با خود تمرین کنید و مدام جملات را با خود تکرار کنید. اینگونه الگوی علت و معلول را به خوبی درک می‌کنید.

ترتیب مباحث

دروس دین و زندگی را به ترتیب و با دقت بخوانید. مباحث دین و زندگی مرتبط با یکدیگر هستند. به همین علت باید آنها به ترتیب خوانده شوند. هر قسمت را سعی کنید به قسمت قبلی وصل کنید و ارتباط آنها را بیابید.

ارتباط‌یابی

فقط خواندن متن و حفظ آیات مهم نیستند. شما باید بتوانید ارتباط برقرار کنید. شما باید بتوانید مفاهیم مربوط به آیات را از متن کتاب استخراج کنید. کتاب‌های گاج و خیلی سبز این کار را برای شما انجام داده‌اند. می‌بینید که انتخاب منابع درسی چقدر اهمیت دارد. برای استخراج ارتباطات از بهترین منابع استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما گاج و خیلی سبز است.

مشاوره تحصیلی آوات

موضوع‌شناسی

موضوع‌شناسی به این صورت است که شما یک آیه‌ی ناشناس می‌بینید ولی سریع موضوع آیه را متوجه می‌شوید. شما به مرور با تمرین زیاد باید بتوانید روی متن و آیات تسلط کافی پیدا کنید. روی بخش عربی دین و زندگی زیاد کار کنید. وقتی موضوع آیات کتاب درسی را سریع متوجه شوید، آیات ناشناس را نیز سریع موضوع‌شناسی می‌کنید.

کلام آخر

دین و زندگی بسیار فرّار است. شما باید در برنامه‌ی درسی خود زمانی برای مرور داشته باشید. مرور روتین و روزانه به شما کمک می‌کند آیات و متن کتاب را به خوبی بفهمید و یادگیری به صورت مفهومی صورت گیرد. داشتن یک برنامه‌ی خوب برای مطالعه‌ی دین و زندگی مهم است. به علاوه باید روش مطالعه دین و زندگی را به خوبی بلد باشید تا درجا نزنید. نگذارید شب امتحان همه‌ی مباحث را بخوانید. حداقل دو روز قبل از امتحان یک دور کتاب درسی را بخوانید تا بتوانید دو یا سه دور قبل امتحان کتاب را خوانده باشید. فراموش نکنید که چهل درصد کنکور مربوط به سوابق تحصیلی است. پس مطالعه‌ی دین و زندگی را جدی بگیرید.

برای مطالعه روش مطالعه‌ی ادبیات فارسی اینجا کلیک کنید.

 

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *