روش مطالعه ادبیات اختصاصی

ادبیات اختصاصی یا همان علوم و فنون یکی از درس‌هایی است که بسیار مَی‌تواند در کنکور شما سرنوشت‌ساز باشد. علوم و فنون یکی از تاثیرگذارترین درس‌های علوم انسانی است. با یادگیری روش مطالعه ادبیات اختصاصی می‌توانید از این درس لذت ببرید و بهترین درصد را در کنکور کسب کنید. با این کار یک تغییر سرنوشت‌ساز در کنکور خود ایجاد  می‌کنید.

روش مطالعه علوم و فنون ادبی

برای آنکه بتوانید روش صحیح مطالعه‌ی ادبیات اختصاصی را فرا بگیرید، ابتدا باید شناخت کلی نسبت به این درس داشته باشید. این درس از بخش‌های عروض و قافیه، قرابت معنایی، تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی، آرایه‌های ادبی و لغت تشکیل شده است. لازم است هر کدام از این بخش‌ها را به صورت جداگانه مطالعه کنید تا بتوانید در هر بخش مسلط شوید. بهترین روش مطالعه‌ی هر بخش را در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم. اما ابتدا باید بدانید در قدم اول، باید منابع خوبی انتخاب کنید.

بنر آوات

منابع ادبیات اختصاصی

انتخاب منبع یکی از مهم‌ترین مراحل مطالعه برای هر دسی است. شما باید بهترین منابع را بشناسید تا بتوانید از درسنامه‌ای قوی بهره‌مند شوید و تست‌های سطح بالا بزنید. برای درس ادبیات اختصاصی کتاب‌های خیلی سبز و آبی قلم‌چی برای کسانی که سطح بالایی در ادبیات اختصاصی دارند، مناسب است. برای کسانی که سطح ضعیف تا متوسطی در این درس دارند، دو کتاب انتشارات مهر و ماه پیشنهاد می‌شود. این کتاب، کتابی جامع است که مباحص حفظی و تحلیلی را شامل می‌شود. برای بخش‌های تاریخ ادبیات و بخش حفظیات کتاب لقمه‌ی مهر و ماه پیشنهاد ما به شما است. اگر در بخش عروض و قافیه مشکل دارید، کتاب قرابت معنایی از نشر دریافت نوشته‌ی دکتر هامون سبطی به شما پیشنهاد می‌شود. این کتاب درسنامه‌ی خوبی دارد. اما برای تست‌زنی از کتاب‌هایی که بالاتر به شما معرفی کردیم، استفاده کنید.

تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی

برای خواندن تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی باید از سه مرحله پیروی کنید. مرحله‌ی اول خواند روزنامه‌وار است. با خواندن روزنامه‌وار یک دید کلی نسبت به کل درس پیدا می‌کنید. پس از آنکه مفهوم کلی را درک کردید، مطالب را حفظ کنید. برای حفظ کردن از تصویرسازی و رمزگذاری استفاده کنید. با این کار مطالب بهتر در ذهن شما ثبت می‌شود. اما در نهایت مطالعه‌ی روزانه است که تسلط کامل به شما می‌دهد.

برای سبک‌شناسی مطالب را به صورت مقایسه‌ای بخوانید. هر سبک ادبی را با دیگری مقایسه کنید و ویژگی‌های آنها را به خاطر بسپارید. انجام این کار کمک بسیار زیادی به شما می‌کند. اما فراموش نکنید قبل این کار باید دید کلی به سبک‌ها داشته و آنها را به خوبی حفظ کرده باشید. از خلاصه‌نویسی و حاشیه‌نویسی غافل نشوید.

قرابت معنایی

مرحله‌ی اول در قرابت معنایی، فهمیدن معنی و پیام بیت‌ها است. شما باید با مطالعه‌ی روزانه و به مرور بفهمید که بیت چه پیامی دارد و چه چیزی را می‌خواهد بیان کند. خود را به چالش بکشید و تست‌های زیادی حل کنید. روزانه تست آموزشی حل کنید و نکات آن را در دفترچه‌ای یادداشت کنید. مفهوم بیت‌ها را در دفترچه‌ای جداگانه بنویسید. دفترچه را روزانه حتی نیم ساعت هم که شده، مطالعه کنید. تک تک گزینه‌های تست‌های آموزشی را بررسی کنید و از نظر مفهومی آنها را درک کنید.

آرایه‌های ادبی

برای یادگیری آرایه‌های ادبی لازم است صبر و پشتکار زیادی داشته باشید. ابتدا تک تک آرایه‌ها را مطالعه کنید و آنها را یاد بگیرید. سپس مدام تست حل کنید و هر گزینه‌ای را جداگانه بررسی کنید. باید به تسلط نسبی به هر آرایه داشته باشید تا بتوانید تست‌ها را حل کنید. غیر از مثال‌های کتاب و درسنامه، آرایه‌ها را در بیت‌های دیگر پیدا کنید. سعی کنید برای هر آرایه چند مثال بلد باشید. سپس سراغ تست‌ها بروید و سعی کنید مرتب تست حل کنید تا به تسلط کامل برسید.

عروض و قافیه

مفاهیم پایه دهم بخش عروض را کامل بخوانید. ابتدا آنها را یاد بگیرید و به خوبی تحلیل کنید. پایه‌ی خود را برای این درس باید قوی کنید. نکات درس را به یادداشت کنید و مدام آنها را مرور کنید. سپس شروع به تمرینات تستی و تشریحی بروید. مدام تمرین کنید. آنقدر تمرین کنید تا با خواندن بیت‌ها وزن آن را تشخیص دهید. نگران نباشید. با تمرین زیاد به راحتی وزن بیت‌ها را متوجه می‌شوید.

مشاوره تحصیلی آوات

لغت

برای یادگیری لغت لازم است مطالعه‌ی مستمر و روزانه داشته باشید. در برگه‌ای آنها را بنوسید و جایی جلوی چشمتان بگذارید. هر روز لغات را مرور کنید. پس از آنکه به تسلط رسیدید، لغت روی برگه را عوض کنید. هر چند روز یک بار به برگه‌های گذشته‌تان نگاه کنید تا لغات از ذهن شما نرود. با این روش لغات بسیاری را فرا می‌گیرید.

کلام آخر

با صبر و پشتکار زیاد می‌توانید در این درس درصد بالایی را کسب کنید. یک مشاور خوب می‌تواند در تمام این مراحل پشتیبان شما باشد و شما را به موفقیت برساند. با یک مشاور خوب و یک برنامه‌ی مناسب می‌توانید مطالعه‌ی مستمر و روزانه داشته باشید تا هم به مطالعه‌ی مباحث جدید بپردازید و هم مرور کنید. پس وقت خود را با درجا زدن تلف نکنید. مشاورین آوات بهترین گزینه برای شما هستند. آنها با برنامه‌های بی‌نظیر خود به شما کمک می‌کنند که به بهترین نتیجه برسید. پس با کلیک بر اینجا وقت مشاوره برای مشاور مورد نظر خود رزرو کنید.

برای اطلاع از روش مطالعه‌ی درس عربی کلیک کنید.

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *