روش درس خواندن در دبیرستان 

همه می‌دانند درس خواندن در دبیرستان چقدر سخت است. اگر دانش‌آموز دبیرستانی هستید بدانید که کار سختی دارید انجام می‌دهید؛ به خودتان افتخار کنید. اگر به خوبی راهنمایی نگیرید نمی‌فهمید که چطور باید روش درس خواندن را نمی‌فهمید. مشکل بسیاری از دانش‌آموزان دبیرستانی در همین است. آنها نمی‌دانند چطور و برای چه درس بخوانند. فقط می‌دانند که باید درس بخوانند.

این مقاله به شما کمک می‌کند از گمراهی درآیید و جزو دانش‌آموزان فعال و آگاه دبیرستان باشید.

چگونه درس بخوانم؟

هفت مورد برای شما در ادامه آماده شده است تا جواب این سوال را بگیرید.

  1. هر روز درس بخوانید

بهترین روش برای درس خواندن در دبیرستان این است که وقت بگذارید و هر روز درس بخوانید. هر روز که درس بخوانید، درس‌ها جمع نمی‌شود و به مرور اطلاعات کسب می‌کنید. شب امتحان از این کارتان متشکر خواهید شد.

وقتی هر روز درس بخوانید، پایه‌ و اصول درس را می‌دانید. به همین علت لازم نیست در یک شب تمام اطلاعات را وارد مغزتان کنید. شب امتحان فقط به یک مرور و آزمون از خود لازم دارید.

هر روز درس خواندن ذهن شما را باز می‌کند و باعث می‌شود باهوش‌تر شوید و مطالب را زودتر فرا گیرید. همچنین اعتماد به نفس شما در کلاس و امتحان بیشتر می‌شود.

  1. زمان مطالعه برای خود بگذارید

زمان مشخصی برای خودتان مشخص کنید که درس بخوانید؛ مانند ساعت چهار تا هشت شب. یک بازه زمانی مشخص برای مطالعه به شما کمک می‌کند که زودتر برای درس خواندن آماده شوید.

مغز انسان عاشق روزمره و کارهای روزمره است. مغز برای کارهایی که در بازه‌های زمانی مشخصی انجام می‌شوند، آمادگی بیشتری دارد.

هر روز در یک بازه زمانی مشخص درس بخوانید. بعدا نتیجه‌ی آن را در امتحانات خود می‌بینید. لازم نیست بیست و چهار ساعت شبانه روز درس بخوانید.

فقط لازم است در بازه زمانی‌های مشخص درس بخوانید. اینگونه مغزتان بیش از حد خسته نمی‌شود و بازدهی خود را از دست نمی‌دهد. از سوی دیگر شما در اوج آمادگی مغز مطالعه کرده‌اید و بیشترین نتیجه را می‌گیرید.

بنر تبلیغاتی آوات

  1. به آینده‌ی خود فکر کنید

وقتی به مقطع دبیرستان می‌روید، باید به آینده‌ی خودتان فکر کنید. باید به این فکر کنید که در چه رشته‌ای می‌خواهید درس بخوانید یا می‌‌خواهید چه شغلی را برای خودتان برگزینید.

وقتی رشته‌ی دانشگاهی و شغل آینده‌ی خودتان را پیدا کردید، می‌توانید بفهمید روی کدام یک از درس‌های دبیرستان باید بیشتر وقت بگذارید و بیشتر روی کدام درس تمرکز کنید.

اگر هنوز به اولویت‌ها و آینده‌تان فکر نکرده‌اید، وقتش است از همین الان شروع کنید. رشته‌های دانشگاهی مختلف را مطالعه کنید و بر اساس مطالعه و تحقیق انتخاب کنید.

  1. گروهی درس بخوانید

دبیرستان زمانی است که گروه و دوستانی که به آنها تعلق دارید را پیدا می‌کنید. سعی کنید با کسانی دوستی کنید که به نمراتشان اهمیت می‌دهند.

با دوستانتان در کتاب‌خانه یا یک مکان خلوت جمع شوید و با یکدیگر درس بخوانید. حتی اگر مدت زمان کمی درس خواندید و بیشتر با یکدیگر گفتید و خندید، از این روش دست نکشید.

درس خواندن گروهی کمک می‌کند با بقیه رفع اشکال کنید و دیدگاه‌های مختلف دوستانتان را ببینید. پس از این روش درس خواندن ناامید نشوید و با دوستانتان قرارهای مطالعه بگذارید.

 مخصوصا محیط کتاب‌خانه شدیدا توصیه می‌شود. چون مکانی برای درس خواندن است و ذهن شما برای آن آماده می‌شود. همچنین محیط ساکتی است و شما مجبور به رعایت سکوت آنجا هستید.

  1. روش یادگیری خود را پیدا کنید

بیشتر دانش‌آموزان دبیرستانی فقط درس می‌خوانند؛ بدون اینکه هیچ روش خاصی داشته باشند. این کار بازدهی شما را پایین می‌آورد و روی نمراتتان اثر منفی می‌گذارد.

شما باید متوجه شوید که چگونه بهتر یاد می‌گیرید و با چه روشی درس بهتر در ذهنتان می‌ماند. برای آشنایی و انتخاب روش‌های یادگیری، مقالات زیر را بخوانید:

روش یادگیری REAP چیست؟

 روش یادگیری PQRST چیست؟

تقویت حافظه در مطالعه

روش درس خواندن رتبه‌های برتر 

بعد از مطالعه‌ی مقالات بالا هرکدام را امتحان کنید. ببینید با کدام یک از آنها راحت‌ترید و کدام یک بازدهی شما را بالاتر می‌برد و نمره‌ی امتحان شما را افزایش می‌دهد. حتما روش یادگیری خود را پیدا کنید تا بهتر نتیجه بگیرید.

  1. از خودتان آزمون بگیرید

در دبیرستان باید خود را به خودتان ثابت کنید. باید اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. بهترین کار این است که از خودتان آزمون بگیرید. با آزمون گرفتن مطالب بهتر در ذهنتان باقی می‌ماند.

می‌توانید از روی مطالب و خلاصه‌نویسی‌ها برای خودتان سوال طرح کنید. یا می‌توانید از سوال‌های برگه‌های امتحانی یا سوال‌های آخر هر درس استفاده کنید. با این کار به تثبیت شدن مطالب در ذهنتان کمک می‌کنید.

مشاوره تحصیلی آوات

  1. نظم داشته باشید

کلا سعی کنید در زندگی نظم داشته باشید. امیدوارم  از آن دسته دانش‌آموزانی نباشید که همیشه چیزی را گم کرده‌اند. امیدوارم حداقل در اتاقتان شتر با بارش گم نشود.

برای هر درس در صورت نیاز پوشه و کلربوک بردارید. اگر برای هر درس لازم ندارید و تعداد برگه‌های شما کم است، در یک کلربوک درس‌ها را جداگانه علامت‌گذاری کنید. برگه‌های هر درس را در قسمت مخصوص خودش در کلربوک بگذارید.

برای هر درس یک دفتر بردارید. فکر نکنید این کار اصراف در مصرف کاغذ است. شما دانش‌آموزید و به کاغذ نیاز دارید. باید فعالیت‌های خود را خیلی جدی و منظم پیش ببرید.

یک دفترچه‌ی یادداشت همیشه همراه خود داشته باشید. در این دفترچه کارها و درس‌هایی که لازم است در آن روز انجام دهید را یادداشت کنید. این گونه چیزی را از قلم نمی‌اندازید.

کلام آخر

دوران دبیرستان دوران به شدت شاد و لذت‌بخشی برای دانش‌آموزان است. سعی کنید هدف خود را پیدا کنید. بدترین زندگی یک انسان، زندگی بی‌هدف است. هدف خود را پیدا کنید تا بدانید برای چه رشته‌ای و چه شغلی درحال مطالعه هستید.

خود ایده‌آل خود را در ذهنتان ترسیم کنید. سعی کنید برای دست رسی به خود ایده‌التان برنامه‌ریزی داشته باشید.

مقاله‌ی (برنامه‌ریزی برای کنکور) در این دوران به شما کمک می‌کند که به زندگی خود نظم بدهید و با نظم درس بخوانید.

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *