راهنمایی و مشاوره

رشته‌ی مشاوره و راهنمایی یکی از رشته‌های پرطرفدار گروه علوم انسانی است که جنبه‌ی کاربردی دارد. دروس رشته‌ی مشاوره بیشتر در زمینه‌ی رشد، ابعاد مختلف شخصیت انسان و پیشگیری از مشکلات و اختلالات است.

یک دانشجوی فارغ‌التحصیل مشاوره به افراد آموزش می‌دهد که چه کار کنند که دچار بحران نشوند و راه پیشرفت و تکامل را سریع‌تر و راحت‌تر طی کنند. بخش دیگر از کار یک مشاور مربوط به افرادی است که دچار بحران شده‌اند. مشاور به این افراد کمک می‌کند که با بحران پیش و رویشان چطور برخورد کنند و از آن عبور کنند.

رشته‌ی مشاوره یک رشته‌ی کاربردی است. رشته‌ی مشاوره از تحقیقات رشته‌ی روان‌شناسی برای حل مشکلات افراد اطلاعات کسب می‌کند. مراجعین مشاوره افراد عادی و کودکان و نوجوانان هستند.

بنر تبلیغاتی آوات

دروس پایه و اصلی رشته‌ی مشاوره و راهنمایی

ریاضیات پایه، مبانی جامعه شناسی، انسان از دیدگاه اسلام، روانشناسی عمومی، اصول فلسفه آموزش و پرورش، آمار توصیفی، آموزش و پرورش ابتدایی، راهنمایی و متوسطه، جامعه شناسی آموزش و پرورش، روانشناسی از دیدگاه دانشمندان اسلامی، مبانی راهنمایی و مشاوره، فیزیولوژی انسان (اعصاب و غدد)، آمار استنباطی، روش ها و فنون راهنمایی و مشاوره، سنجش و اندازه گیری در علوم تربیتی، روش ها و فنون تدریس، نماد خانواده در اسلام و ایران، روانشناسی رشد، روش تحقیق در علوم تربیتی و مشاوره، مقدمات مدیریت آموزشی، روانشناسی یادگیری، تولید و کاربرد مواد آموزشی، مبانی کامپیوتر، روانشناسی شخصیت، روانشناسی تربیتی، آسیب شناسی روانی، مسائل جوانان و نوجوانان، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی و آموزش افراد استثنایی، بازی درمانی، اختلالات یادگیری، آسیب شناسی اجتماعی، بهداشت روانی.

دروس تخصصی رشته‌ی مشاوره و راهنمایی

راهنمایی و مشاوره تحصیلی، مشاوره شغلی، کاربرد آزمون های روانی (هوش، استعداد، رغبت)، کاربرد آزمون های تشخیصی و شخصیت در مشاوره، نظریه مشاوره و روان درمانی، راهنمایی و مشاوره گروهی، مشاوره خانواده، مددکاری اجتماعی در مشاوره، روش های تغییر و اصلاح رفتار، متون تخصصی زبان، پروژه تحقیقاتی، تمرین عملی مشاوره (فعالیت های راهنمایی)، تمرین عملی مشاوره (فعالیت های مشاوره ای).

مشاوره تحصیلی آوات

توانایی‌های لازم

توانایی خوب گوش دادن و خوب صحبت کردن از ویژگی‌هایی است که یک مشاور باید داشته باشد. یک مشاور باید دارای صبر و بردباری باشد تا بتواند یک فضای آرامش‌بخش ایجاد کند. همچنین برای مواجهه با همه‌‌ی افراد جامعه از گروه‌های مختلف، باید صبر و تحمل کافی داشته باشد.

یک مشاور باید بتواند ذهن خود را کنترل کند تا در جلسه با مراجع خود، مسائل شخصی خودش را درگیر نکند. مشاور باید بتواند درگیر مشکلات مراجعین خود به صورتی نشود که آزار ببیند و سلامت روانش به خطر افتد. یک مشاور باید از مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی اطلاع داشته باشد تا بتواند به مراجع خود کمک کند.

موقعیت شغلی در ایران

در دنیای پر استرس و پر تنش امروزه بحث سلامت روان اهمیت زیادی پیدا کرده است. یک مشاور می‌تواند در مراکز مشاوره، آموزش و پرورش، بهزیستی، مهدکودک‌ها، سرای‌سالمندا و… مشغول به کار شود.

با توجه به افزایش داوطلبین رشته‌ی مشاوره بازار کار فضای رقابتی پیدا کرده است و کار پیدا کردن برای مشاور دارای مدرک کارشناسی کار سخت‌تری است.

برای انتخاب رشته‌ی مورد نظر از مشاورین آوات وقت مشاوره بگیرید. مشاورین آوات رشته‌ای متناسب با علاقه‌تان و بازار کار مناسب برای شما انتخاب می‌کنند. مشاورین آوات بهترین راهنما برای شما هستند. 

برای آشنایی با رشته‌ی باستان شناسی کلیک کنید.

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *