برای کنکور درست خلاصه­‌نویسی کن

یکی از روش‌­های مطالعه و مرور برای داوطلبین کنکور سراسری، خلاصه‌نویسی برای کنکور است. احتمالا بسیاری از شما برای مرور از خلاصه­‌نویسی برای کنکور استفاده کرد‌ه‌­اید؛ زیرا سریع­‌ترین و نکته­‌سنج‌­ترین روش مرور، خلاصه‌­نویسی است. ممکن است از آن دسته کسانی باشید که خلاصه­‌نویسی‌­ها برایتان قابل استفاده نباشد و خیلی زیاد یا خیلی کم باشد.

برای آگاهی بیشتر مقاله­‌ی (چند ساعت تو روز برای کنکور درس بخونم؟) را مطالعه کنید.

خلاصه­‌نویسی در صورت اصولی نبودن، هیچ کمکی به شما نمی­کند. این روش برای مرور استفاده می­شود؛ پس باید نکات مطلب را جامع و کامل در خود قرار دهد.در این مقاله چند روش درست و اصولی به شما معرفی می­کنیم تا خلاصه­‌نویسی‌­هایتان بهترین بازده را داشته باشد.

بنر تبلیغاتی آوات

خلاصه­‌نویسی چیست؟

بیایید اول با چیستی خلاصه‌نویسی برای کنکور آشنا شوید.

خلاصه­‌نویسی یعنی نوشتن نکات کلیدی و مهم برای هر بخش. این خلاصه­‌نویسی باید با زبانی ساده و محاوره­ای نوشته شود. تمام خلاصه‌­نویسی‌­هایتان باید دارای نکات کلیدی مهم باشد تا در مرور مطالب اصل مطلب را سریع به یاد آوردید.

اهمیت خلاصه‌­نویسی برای کنکور

خلاصه­‌نویسی برای داوطلین کنکور در درجه اهمیت بالایی قرار دارد. شما داوطلبین کنکور می­توانید برای مرور مطالب قبلی فقط خلاصه­‌نویسی‌­ها را مطالعه کنید تا قسمت‌­های مهم و کلیدی مطالب را سریع مرور کرده باشید. خلاصه­‌نویسی به دلیل سادگی خود بهتر در ذهن شما مطالب را می­گنجاند. پس به خلاصه­‌نویسی اهمیت زیادی دهید.

روش­‌های خلاصه­‌نویسی برای کنکور

       ۱. خط کشیدن نکات مهم

این روش خلاصه‌نویسی برای کنکور بین شما داوطلبین و دانش‌آموزان عزیز بسیار متداول است. شما عبارات و مطالبی را که مهم­تر از سایرین هستند، با خط کشیدن زیر آن یا هایلایت کردن با رنگ دیگری از سایر مطالب جدا می­کنید. اینگونه موقع مرور مطالب سراغ هایلایت شده­ها و آنهایی که زیرشان خط کشیده‌­اید می­روید.

        ۲. سر فصل نویسی

در این روش شما چند مورد از مهم­ترین نکات کلیدی که درحال مطالعه هستید، انتخاب می­کنید و روی یک برگه، به صورت ستونی می­نویسید. زیر هر نکته فضای خالی قرار دهید که درمورد آن توضیحات خود را بنویسید. در این روش به صورت کلی نکات مهم را مرور کرده­‌اید.

        ۳.نقشه­ کشی ذهنی

در نقشه­ کشی ذهنی شما یک نکته­ی اصلی را در وسط یک برگه قرار می­دهید. سپس مطالب جزئی‌­تر اما مرتبط با آن را به نکته­ی اصلی وصل می­کنید. سپس به آن مطالب اضافه شده، نکاتی به صورت شاخه­ای اضافه می­کنید.

در این روش حتما از رنگ­های مختلف استفاده کنید. چند بار نقشه­ی ذهنی خود را ویرایش کنید تا به نقشه­ی ایده­آل خود برسید.

        ۴.اسلاید

نکات مهم و کلیدی را روی برگه­های کارتی شکل بنویسید. جملاتتان کوتاه و مفید باشد. جوری اسلایدنویسی کنید که با دیدن یک اسلاید یاد کل مطلب بیفتید. هرچه مطلب زیادتر باشد، تعداد اسلایدهای شما هم بیشتر می­شود.

         ۵.دسته ­بندی

این روش برای کنکوری‌­ها بسیار مفید است. شما در دسته‌­بندی مطالب را از یکدیگر تفکیک می­کنید و به راحتی می­توانید آنها را مرور کنید. روش انجام این کار بسیار ساده است. شما مطالب مختلفی را که در یک درسته جا دارند، مثل شاعران بر حسب قرن، در یک دسته قرار می­دهید و یک جا می­نویسید.

نکات خلاصه‌­نویسی

اکنون با روش­‌های خلاصه‌نویسی برای کنکور آشنا شدید. نکات زیر را در خلاصه­‌نویسی­‌هایتان لحاظ کنید تا بیشترین میزان یادگیری را داشته باشید.

  • پیش­خوانی کنید. در پیش­خوانی یک دید کلی نسبت به کل مطلب پیدا می­کنید.
  • توضیح اضافه ندهید. جزئیات اضافه هنگام مرور شما را گیج می­کند.
  • خلاصه­ی خود را بازخوانی کنید. ممکن است بعضی از مطالب را جا انداخته باشید یا زیاد نوشته باشید.
  • در درس­های تشیریحی و حفظی باید کل مطلب را بخوانید سپس نکات مهم را مشخص کنید و در یک دفتر یادداشت کنید.
  • از کلمات و عبارت­های کوتاه و ساده استفاده کنید.

مشاوره تحصیلی آوات

کلام آخر

خلاصه‌نویسی برای کنکور یکی از روش‌های مفید برای مرور و پیش‌خوانی مطالب درسی است. در نزدیکی‌های کنکور و نزدیکی‌های امتحانات، خلاصه‌نویسی به شما کمک زیادی می‌کند. سعی کنید برای نوشتن خلاصه‌های خوب و مفید و مختصر تمرین کنید. این خلاصه‌ها در آینده به کارتان می‌آید.

تندخوانی نیز از جمله ترفندهایی هستند که برای پیش‌خوانی و مرور مطالب درسی به کمکتان می‌شتابند. مقاله‌ی (روش‌های تندخوانی) را مطالعه کنید تا با انواع روش‌هایی که در آن معرفی شده است، آشنا شوید.

 

 

 

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *