خلاصه‌نویسی با آوات

خلاصه‌نویسی یکی از روش‌هایی است که برای مرور و وارد کردن اطلاعات به حافظه‌ی بلندمدت، بسیار کاربردی است. شما با خلاصه‌نویسی اطلاعات را در ذهن خود تحکیم می‌بخشید و مغز را برای گرفتن اطلاعات جدید آماده می‌کنید. پس خلاصه‌نویسی، مخصوصا در سال کنکور اهمیت زیادی دارد.

شما برای خلاصه‌نویسی فن آن را بلد باشید تا دچار سردرگمی نشوید. به علاوه باید بدانید چطور خلاصه‌نویسی کنید تا نتیجه‌ی دلخواه شما حاصل شود. در این مقاله روش‌های خلاصه‌نویسی را به شما آموزش می‌دهیم تا اطلاعات را وارد حافظه‌ی بلندمدت خود کنید و برای مرور راحت باشید.

مزایا

خلاصه‌نویسی مزایای زیادی دارد. شما می‌توانید با خلاصه‌نویسی به بسیاری از اهداف خود خیلی ساده و راحت برسید. مزایای خلاصه‌نویسی به شرح زیر است:

  • بهتر شدن یادگیری و فهم آسان‌تر مطالب درسی
  • صرفه‌جویی در وقت زمان مرور
  • افزایش کیفیت مطالعه‌ی درسی هنگام خلاصه‌نویسی
  • استفاده از خلاصه‌نویسی‌ها در شب امتحان و شب کنکور
  • انتقال مطالب درسی از حافظه‌ی کوتاه مدت به بلند مدت

بنر تبلیغاتی آوات

روش‌ها 

تقریبا همه‌ی ما تا حدودی با خلاصه‌نویسی آشنایی داریم. اما فن دقیق آن را نمی‌دانیم. اینکه چطور خلاصه‌نویسی کنیم بسیار اهمیت دارد. در ادامه روش‌های مختلف خلاصه‌نویسی را توضیح داده‌ایم.

خط کشیدن و هایلایت کردن

یکی از روش‌های بسیار متداول بین دانش‌آموزان خط کشیدن و هایلایت کردن است. این روش، یکی از روش‌های ساده برای خلاصه‌نویسی است که هنگام مرور مطالب بسیار به کار شما می‌آید. این روش برای کسانی که می‎خواهند نکات ریز کتاب را حفظ کنند، بسیار مفید است.

کلمات کلیدی

این روش یکی از مهم‌ترین روش‌های خلاصه‌نویسی برای کنکور است. در این روش شما کلمات کلیدی و عبارات مهم را یادداشت می‌کنید. اینگونه در هنگام مرور کل مطالب درسی را لازم نیست مرور کنید؛ بلکه فقط کلمات و عبارات کلیدی را مرور می‌کنید. این روش در تست‌زنی بسیار مفید است.

برای اطلاعات بیشتر مقاله‌ی روش‌های تست‌زنی را مطالعه کنید.

حاشیه‌نویسی

در این روش شما در حاشیه‌ی کتاب مطالب مهم را یادداشت می‌کنید. این روش برای مرور در شب امتحان یا شب کنکور بسیار مفید و کاربردی است. دانش‌آموز وقتی سراغ کتاب درسی خود می‌رود، خیلی راحت مطالب را به یاد می‌آورد و می‌داند کجا را مطالعه کند تا دچار سردرگمی نشود.

نقشه‌ی ذهنی

در مقالات سایت بسیار درمورد نقشه‌ی ذهنی صحبت کرده‌ایم. در نقشه‌ی ذهنی شما یک کلمه‌ی کلیدی را در وسط برگه می‌نویسید و مطالب مهم و مربوط به آن کلمه را به آن وصل می‌کنید. این نقشه باعث می‌شود که شما در یک نگاه تمام مطالب را به یاد آورید و به خاطر بسپارید. نقشه‌ی ذهنی در مطالعه برای کنکور نقش بسیار موثری دارد.

خلاصه‌نویسی عمومی‌ها

در ادامه دروس عمومی را برای شما آورده‌ایم و توضیح داده‌ایم که چگونه برای دروس عمومی خلاصه برداری کنید.

 درس فارسی

زیر لغات مهم خط بکشید و کلمات هم‌‌معنی را کنار آنها یادداشت کنید.

  • کلماتی که املای مهمی دارند را حاشیه‌نویسی یا هایلایت کنید.
  • از قسمت تاریخ ادبیات حاشیه‌نویسی انجام دهید یا برای هر شاعر یا نویسنده نقشه‌ی ذهنی بکشید.
  • قرابت معنایی هر بیت را در کنار آن یادداشت کنید یا معنی هر شعر را کنار بیت بنویسید.
  • آرایه‌های ادبی را حتما کنار ابیات یادداشت کنید.

درس عربی

  • یک دفتر جداگانه برای قواعد بردارید و در آن یادداشت کنید.
  • برای هر کدام از قاعده‌های عربی یک مثال یادداشت کنید.
  • یک سوال به عنوان نمونه در کنار هر قاعده یادداشت کنید.
  • کلیه‌ی لغات عربی را در یک دفتر جداگانه یادداشت کنید.
  • ریشه‌ی کلمات را در کنار لغات بنویسید.

درس زبان

  • قواعد را در یک دفتر جدا یادداشت کنید.
  • لغات را در یک دفتر جدا بنویسید و ریشه‌ی کلمه را در کنار آن یادداشت کنید.
  • هر روز لغات و قواعد را مطالعه کنید.
  • نکات مهم هر درس را حاشیه‌نویسی کنید.

مشاوره تحصیلی آوات

دروس تخصصی

دروس تخصصی با دروس عمومی زمین تا آسمان فرق دارند. باید بدانید که برای دروس حفظی چگونه خلاصه‌نویسی کنید و برای دروس تخصصی چه کار کنید. پس در ادامه همراه ما باشید.

دروس حفظی

برای خلاصه‌نویسی دروس عمومی، ابتدا کل مطالب را بخوانید؛ سپس به زبان خودتان خلاصه‌نویسی کنید. یا در برگه‌های جدا و یا در حاشیه‌ی کتاب نکات را به زبان خودتان بنویسید. خلاصه نوشتن نباید کپی بردرای باشد.

دروس قواعدی و فرمول‌دار

فرمول‌ها و قواعد را مرتب در دفتری یادداشت کنید. در کنار هر کدام یک مثال و یک سوال پر تکرار کنکوری بنویسید. با این کار دیگر لازم نیست برای مطالعه‌ی قواعد و فرمول‌ها سراغ کتاب بروید و وقت زیادی صرف کنید.

کلام آخر

مشاوره تحصیلی آوات به شما کمک می‌کند کاملا اصولی و درست خلاصه‌ نویسی کنید. خلاصه‌ نویسی اهمیت زیادی دارد؛ پس باید درست آن را یاد بگیرید. خلاصه نوشتن در دوران کنکور و برای امتحانات بسیار مفید است. مشاورین آوات به شما یاد می‌دهند که چطور خلاصه‌ نویسی کنید و چطور آنها را مجدد بازخوانی کنید. پس از یاد نبرید که خلاصه نوشتن اهمیت زیادی دارد.

 

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *