درمان اهمال‌کاری تحصیلی

اهمال‌کاری تحصیلی پدیده‌ای است که تمام شما دانش‌آموزان با آن درگیر شده‌اید یا حداقل یک بار آن را تجربه کرده‌اید. اهمال‌کاری شما را از درس عقب می‌اندازد و باعث می‌شود از سایر همسالانتان، به خصوص در دوران کنکور، عقب بمانید.

پس اگر اهمال‌کاری می‌کنید، به دنبال درمان و راه‌های جلوگیری از آن باشید.

مقاله‌ی (تبدیل افت تحصیلی به پیشرفت تحصیلی) را مطالعه کنید تا از عوامل افت تحصیلی آگاه باشید تا در دام آن نیفتید.

اهمال‌کاری چیست؟

اهمال‌کاری وقتی است که شما می‌دانید قرار است درس بخوانید، اما نه الان! می‌دانید که باید درس بخوانید و خواهید خواند. اما زمان آن نامشخص است. چون حال و حوصله‌ی درس خواندن ندارید. مدام به خودتان می‌گویید: « بعدا می‌خوانم.»

بنر تبلیغاتی آوات

دلایل اهمال‌کاری تحصیلی

اصلا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا اهمال‌کاری می‌کنید؟ اهمال کاری سه دلیل عمده دارد:

  1. از درسی که قرار است بخوانید یا کاری که قرار است انجام دهید، متنفرید.
  2. هیچ پاداشی در برابر زحمتی که می‌کشید دریافت نمی‌کنید.
  3. پاداش زحمت شما خیلی دیر به شما داده می‌شود.

به این سه دلیل شما اهمال‌کاری می‌کنید و مدام درس خواندن را عقب می‌اندازید.

حالا بیایید با هم نگاهی به لیست درمان اهمال‌کاری بیندازیم. با کمک این لیست اهمال‌کاری را از زندگی خود بیرون کنید.

درمان اهمال‌کاری

  • فقط برای ۲۰ دقیقه درس بخوانید

به خودتان این جمله را بگویید: «قول می‌دهم ۲۰ دقیقه درس بخوانم؛ اما واقعی درس بخوانم.»

 به خودتان بگویید که ۲۰ عدد جادویی است. نه مثل ۵ دقیقه کوتاه است و نه مثل ۳۰ دقیقه بیش از حد زیاد. پس حتما می‌توانید ۲۰ دقیقه درس بخوانید.

این قول مغز شما را برای درس خواندن آماده می‌کند. مغز شما می‌گوید: «فقط ۲۰ دقیقه؟ قطعا از پسش برمی‌آیم.»

البته حتما به قول خودتان عمل کنید.

  • با کرونومتر درس بخوانید

یک کرونومتر بردارید و با آن درس بخوانید. مطمئن باشید این راه برای درمان اهمال‌کاری عالی است. با این کار برای خود چالش درست کرده‌اید که چقدر می‌توانم درس بخوانم. به همین علت انگیزه‌تان برای مطالعه بالا می‌رود.

کرونومتر را بگذارید و شروع کنید به درس خواندن. هر موقع درستان تمام شد یا حواستان پرت شد و دیگر امکان ادامه دادن نبود، آن را متوقف کنید.

با خودتان مسابقه بگذارید و خود را به چالش بکشید که ببینید چقدر می‌توانید ادامه دهید. مطمئن باشید این روش برای درمان اهمال‌کاری مفید است.

  • به خودتان جایزه بدهید

در این مرحله قرار است به خودتان جایزه بدهید. مغز بر پایه‌ی ارتباطات است. مغز انسان بین تجربه‌های خوب و موقعیت‌های مشابه ارتباط برقرار می‌کند. در واقع اگر موفق شوید مغزتان را برای درس خواندن شرطی‌سازی کنید، می‌توانید اهمال‌کاری را کنار بگذارید.

مثلا برای خودتان قرار دهید که بعد از یک ساعت درس خواندن، یک خوراکی خوشمزه می‌خورم. یا بعد از یک هفته کامل به برنامه‌ی خود عمل کردن، برای خودم یک لباس می‌خرم. اینگونه مغز شما درس خواندن را یک کار شیرین و لذت‌بخش تلقی می‌کند و روحیه‌تان هم بهتر می‌شود.

مشاوره تحصیلی آوات

  • بیشتر استراحت کنید

مطالعه کار خسته‌کننده و کسل‌کننده‌ای است. اگر ساعات زیادی درس بخوانید مغزتان آرام آرام بازدهی‌اش را از دست می‌دهد و کم می‌آورد. در این جور مواقع می‌خوانید ولی چیزی نمی‌فهمید.

پس بیشتر استراحت کنید. بعد از هر یک ساعت و نیم یا نهایت دو ساعت مطالعه، یک استراحت بیست تا سی دقیقه‌ای بکنید. در حین مطالعه بیشتر استراحت‌های کوتاه داشته باشید تا مغزتان از کار نیفتد. مثلا از سر جای خود بلند شوید، محکم چشمانتان را باز و بسته کنید، به دور دست نگاه کنید یا حرکات کششی انجام دهید.

البته مراقب باشید این استراحت‌های کوتاه وقت درس خواندنتان را نگیرد.

کلام آخر

لیست بالا قرار است «بعدا درس می‌خوانم» را به «الان درس می‌خوانم» تبدیل کند. کارهایی که در این مقاله آورده‌ایم است را انجام دهید. می‌بینید که چقدر مطالعه برایتان راحت‌تر و حتی لذت‌بخش‌تر می‌شود. مقاله‌ی (رفع خستگی در شب امتحان) را مطالعه کنید تا بدانید با خستگی درس چه کار کنید. اگر از پس درمان اهمال کاری خود برنمی‌آیید، از مشاورین آوات کمک بگیرید. مشاورین آوات بهترین مشاور تحصیلی در اصفهان برای شما هستند. پس حتما با آوات تماس بگیرید.

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *