۵ راهکار برای افزایش ساعت مطالعه

یکی از مواردی که دانش‌آموزان همواره درگیر آن هستند، ساعت مطالعه است. ممکن است شما بخواهید ساعت مطالعه‌ی خود را افزایش دهید یا کیفیت مطالعه‌ی خود را بهبود ببخشید؛ اما راه و روش آن را ندانید.

اگر ناگهانی و بدون آمادگی چند ساعت به برنامه‌ی مطالعاتیتان اضافه کنید، علاوه بر اینکه نتیجه‌ی مطلوب نمی‌گیرد، تازه نمی‌توانید به برنامه‌ی خود عمل کنید و دچار فرسودگی و افت تحصیلی می‌شوید.

مقاله‌‌ی (افت تحصیلی رو به پیشرفت تحصیلی تبدیل کن) را برای افزایش آگاهی مطالعه کنید.

در این مقاله ۵ راهکار برای افزایش ساعت درسی به شما می‌دهیم تا با استفاده از آنها به صورت اصولی ساعت مطالعه‌ی خود را افزایش دهید.

بدون وقت تلف کردن، سراغ ۵ راهکاری می‌رویم که به شما کمک می‌کند ساعات طولانی‌تری مطالعه کنید.

بنر تبلیغاتی آوات

  1.  هدفتان را مشخص کنید

ما برای هدف‌هایمان تلاش می‌کنیم. اهدافتان را مشخص کنید. اهداف طولانی‌مدت و کوتاه‌مدت خودتان را بنویسید. سپس یک دفتر برنامه‌ریزی بردارید و لیست کارهایی که باید انجام دهید را در آن وارد کنید. خودتان را متعهد به انجام کارهای خود بدانید.

وقتی مثلا در یک هفته تمام کارهایی که باید انجام می‌دادید را تمام کردید، به خودتان پاداش بدهید. پاداش می‌تواند یک خوراکی، کتاب، رفتن به جایی که دوست دارید یا حتی یک جمله‌ی تشویق‌آمیز باشد.

  1. بیشتر استراحت کنید

اگر قصد دارید ساعات مطالعه‌ی خود را بیشتر کنید، ناچارید بیشتر استراحت کنید تا توان مطالعه داشته باشید. با خودتان مثل یک ماشین یا ربات رفتار نکنید. بعد از هر یک ساعت و نیم تا دو ساعت مطالعه، پانزده تا بیست دقیقه استراحت کنید.

نکته‌ی مهم این است که بعد از هر پانزده تا سی دقیقه درس خواندن باید یک استراحت کوتاه داشته باشید. مثلا از جای خود بلند شوید و بدن خود را کش بدهید یا آب بخورید یا چشمان خود را محکم ببندید و باز کنید و به یک نقطه‌ی دوری خیره شوید.

این استراحت‌های کوتاه مدت باعث می‌شود کیفیت مطالعه‌ی شما افزایش یابد. پس استراحت‌های کوتاه خود را بیشتر کنید اما طولانی نکنید.

  1.  با کیفیت بیشتری بخوابید

اگر جزو کسانی هستید که نمی‌توانید ساعت‌های زیادی مطالعه کنید، شاید خواب خوبی ندارید. با وجود این که همه جا حرف از این است که انسان به ۸ ساعت خواب نیاز دارد، برخی به ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند. شاید شما هم جزو آن دسته افراد باشید. امتحان کنید ۱۰ ساعت بخوابید و توجه کنید که بر کیفیت و کمیت مطالعه‌ی شما چه تاثیری می‌گذارد.

قبل از خواب به موبایل، تلویزیون و صفحه‌ی کامپیوتر نگاه نکنید. اگر مشکل خواب دارید از شیر گرم یا گل‌گاوزبان استفاده کنید. اگر در خوابیدن مشکلتان حاد و شدید است، حتما به روان‌پزشک مراجعه کنید. فراموش نکنید برای اینکه بتوانید درس بخوانید باید بتوانید بخوابید.

  1.  سطح دوپامین خود را تنظیم کنید

ممکن است اصطلاح سم‌زدایی دوپامین را شنیده باشید. اگر نمی‌توانید ساعت مطالعه‌ی خود را زیاد کنید، شاید باید دوپامین خود را تنظیم کنید.

دوپامین هورمونی است که حس خوبی به ما می‌دهد و به ما کمک می‌کند تمرکز کنیم. مغز در پاسخ به نوعی محرک، دوپامین تولید می‌کنید. مثلا در برابر یک دیدگاه که در اینستاگرام دریافت کرده‌اید دوپامین ترشح می‌شود.

امروزه همه به گوشی موبایل و فضای مجازی اعتیاد دارند. هرچه دوپامین بیشتری تولید شود و احساس بهتری به محرکی پیدا کنید، سایر محرک‌ها خسته‌کننده‌تر می‌شوند. آخرین باری که در لحظه بدون موبایل بودید کی بود؟ آیا همیشه سر موبایل خود هستید و نمی‌توانید از آن جدا شوید؟

چند هفته‌‌ای شبکه‌های اجتماعی را ترک کنید. خودتان را متعهد به این کار کنید تا میزان دوپامین در شما تنظیم شود. بعد از اینکه دوپامین در شما متعادل شد می‌توانید مثل یک انسان عادی تمرکز کنید و ساعات مطالعه‌ی خود را زیاد کنید.

  1. روش مطالعه‌ی مناسب خودتان را پیدا کنید

اگر نمی‌توانید ساعات طولانی تمرکز کنید، شاید با روش اشتباهی مطالعه می‌کنید. شیوه‌ی مطالعاتی خودتان را پیدا کنید. هوشمندانه درس بخوانید. بهترین راه را پیدا کنید تا بتوانید با کیفیت درس بخوانید. اگر یک روشی را که با شما هماهنگ نیست مدام تکرار کنید، دچار فرسودگی تحصیلی و بی‌انگیزگی می‌شوید.

روش‌های جدید را امتحان کنید و روش مطالعاتی مناسب خودتان را پیدا کنید.

مشاوره تحصیلی آوات

کلام آخر

از این ۵ راهکار برای افزایش ساعات درسی خود استفاده کنید. ناگهانی بدون استراحت، با شیوه‌ی مطالعاتی غلط و خواب کم و بی‌کیفیت ساعت مطالعاتی خود را افزایش ندهید. خودتان را از پا نیاندازید. با هدف مشخصی درس بخوانید. سعی کنید شبکه‌های مجازی را به حداقل برسانید تا دوپامین در مغزتان متعادل شود.

به خودتان ایمان داشته باشید. بدانید که می‌توانید بیشتر و بهتر درس بخوانید.

اگر داوطلب کنکور هستید مقاله‌ی (برای کنکور چند ساعت درس بخونم؟) را حتما مطالعه کنید.

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *