آگاه‌سازی داوطلبان از جرائم سایبری

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا روز پنجشنبه ۴ خرداد ماه در نشست تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بر ضرورت آگاه‌سازی داوطلبان و خانواده‌های آنها از جرائم سایبری تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، سردار وحید مجید با تبریک دهه کرامت و سالروز آزادسازی خرمشهر، گفت:

سو استفاده از فضای سایبری توسط مجرمان در هر موقعیتی رخ می‌دهد. مجرمان مترصد سوءاستفاده از این فضا هستند. ما از سال ۱۳۹۹ با این موضوع مواجه شده‌ایم که در ساحت‌های شبکه‌های اجتماعی خارجی شاهد پدیدار شدن کانال‌ها، صفحات و اکانت‌های متعدد تحت عناوین مجرمانه فروش سؤالات آزمون، فروش سؤالات کنکور و کلیدواژه‌های متفاوت بودیم. از همان سال پلیس فتا فراجا اقدامات هماهنگ خود را با سازمان‌های ذیربط انجام داده است. تیم‌های رصدی را در این رابطه فعالیت کردیم. کارگروه‌های متعددی در حوزه استان‌ها و شهرستان‌ها فعال شده است.

بنر آوات

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا افزود:

پلیس فتا تنها به زمان‌های نزدیک به آزمون بسنده نمی‌کند بلکه در طول سال موضوع را پیگیری کرده و افرادی که در این زمینه فعال هستند را رصد و شناسایی می‌کند. اما در نزدیکی ایام امتحانات نهایی و کنکور فعالیت مجرمان سایبری تشدید می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت افرادی که مدعی تقلب با ابزارهایی همچون میکروچیپ‌ها هستند، گفت:

برابر قانون با این افراد برخورد می‌شود و در مواردی مانند استفاده از تجهیزات برای انتقال سؤال و عکسبرداری از سؤال و در مواردی که وزارت علوم و سازمان سنجش متقاضی هستند برخوردهای قانونی صورت می‌گیرد.

او بیان کرد:

در سال گذشته یک هزار قلم ابزار میکرو ارسال کننده، میکرو فرستنده، ابزارها و ریز تراشه الکترونیک شناسایی و ضبط شده است. افرادی که این ابزار خریداری کرده‌اند هم مورد پایش قرار گرفته‌اند و اقدامات لازم درباره آنها انجام شده است.

رئیس پلیس فتای فراجا در مورد نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، گفت:

برای این رویداد هماهنگی لازم صورت گرفته است و طرح عملیاتی پلیس فتا آماده شده و پلیس‌های فتا در استان‌های سراسر کشور تحت هدایت ستاد پلیس فراجا با توجه به تأکیدات مؤکد فرماندهی نیروی انتظامی قرار دارند. همه آمادگی‌های لازم برای کنترل و برخوردها با مجرمان وجود دارد.

سردار مجید با اشاره به اهمیت آگاهی و دانش سایبری داوطلبان و خانواده‌های آنها گفت:

بر اساس بررسی‌ها دلیل شکل‌گیری ۷۰ درصد مسائل نا آگاهی داوطلبان بوده است و خواهش ما از والدین و داوطلبان آزمون سراسری این است که فریب ادعاهای واهی درباره‌ی فروش سؤالات را نخورند و با آینده تحصیلی خود بازی نکنند.

مشاوره تحصیلی آوات

وی در پایان یادآور شد:

احتمال دارد در نزدیکی زمان برگزاری آزمون سراسری لینک‌هایی به تلفن‌های همراه افراد ارسال شود. به طور مثال لینک‌های آلوده با عنوان‌هایی مانند «دسترسی به سؤالات کنکور» ارسال شود تا وقتی داوطلب روی آن کلیک کند، گوشی‌های تلفن همراه را آلوده و موجبات سو استفاده فراهم شود. این موضوع یکی از پیش بینی‌ها است که مجرمان سایبری شگرد خود را تغییر داده و لینک آلوده ارسال کنند. به همین منظور تذکرات به داوطلبان و والدین داده می‌شود.

برای اینکه از اخبار جا نمونی خبر (حقایق درمورد سلامت آزمون سراسری) رو مطالعه کن.

 

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *