آزمون وکالت چیست؟

برای اینکه بتوانید وکیل شوید باید رشته­‌ی حقوق بخوانید پس اگر بخواهید در این حوزه فعالیت کنید و پروانه‌­ی اشتغال بگیرید باید در آزمون وکالت شرکت کنید.

وکلای دادگستری این آزمون را برگزار می­‌کنند. آزمون وکالت دو نهاد با شرایط متفاوت صورت می‌­گیرد پس اگر می‌­خواهید در حوزه­‌ی وکالت فعالیت کنید حتما باید بدانید این آزمون چیست. پس این مقاله را حتما بخوانید.

آزمون وکالت

یکی از آزمون‌­های شغلی و حرفه­‌ای آزمون وکالت است. این آزمون در بین فارغ ­التحصیلان رشته­‌ی حقوق و رشته‌­ی فقه و مبانی حقوق اسلامی محبوبیت و اهمیت زیادی دارد. داوطلبان به امید وکیل شدن در این آزمون شرکت می­کنند. وکلای دادگستری هر ساله برای برگزاری این آزمون اقدام می‌­کنند و همچنین چند سال است که مرکز مشاوران حقوقی قوه­‌ی قضاییه هم این آزمون را برگزار می‌­کند اما نه به صورت سالیانه.

با وجود این که این دو نهاد با یکدیگر متفاوت هستند، در هر کدام از این آزمون­‌ها نمره‌­ی قبولی بیاورید می­توانید وکیل شوید.

تفاوت آزمون وکالت کانون دادگستری و آزمون قوه‌­ی قضائیه

همانطور که گفتیم این دو نهاد تفاوت­‌هایی با یکدیگر دارند. برای انتخاب باید از تفاوت­‌ها و ویژگی­‌های این دو با خبر باشید تا بهترین انتخاب را بکنید.

قدیمی­‌ترین سازمان مردم نهاد کانون وکلای دادگستری است. در ایران ۲۵ کانون وکلا وجود دارد. کانون مرکزی در تهران است. اما مرکز قوه‌­ی قضائیه تازه تاسیس است و کمتر از ۲۰ سال از تاسیس آن می­‌گذرد. تنها ۴ کانون قوه­‌ی قضائیه در کشور وجود دارد.

وکیل کانون دادگستری از امکاناتی مانند صندوق بیمه تعاون بازنشستگی، کمیسیون­‌های رفاهی و… بهره­ مند هستند؛ اما وکیل قوه‌­ی قضائیه فقط بیمه‌­ی تکمیلی دارند.

وکیلی که در آزمون قوه­‌ی قضائیه قبول می­‌شود باید کارورزی انجام دهد؛ سپس وکیل پایه دو می­‌شود؛ اما وکیل کانون دادگستری بعد از کارورزی خود پروانه­‌ی وکالت پایه­‌ی یک دریافت می­کند و همچنین حق الوکاله­‌ی وکیل قوه‌­ی قضائیه ۶۰ درصد تعرفه­‌ی وکیل پایه­‌ی یک کانون دادگستری است.

وکیل کانون دادگستری حق رای گیری در سیمنار را نیز دارد؛ اما وکیل قوه‌­ی قضائیه به صورت اسمی حق رای دارد و شرکت کننده نیست.

پس برای آزمون حتما تفاوت‌­های این دو نهاد را بررسی کنید و مطمئن شوید آزمونی را می‌­دهید که به هدف شما نزدیک‌­تر است.

شرایط ثبت ­نام در آزمون وکلای دادگستری

شرایط ثبت­ نام در آزمون وکلای دادگستری به شرح زیر است:

  • تابعیت ایرانی
  • مدرک کارشناسی حقوق، فقه، مبانی حقوق و دروس حوزوی معادل آن با تایید مرجع واجد شرایط
  • گذراندن دوره­‌ی کارشناسی و کاردانی برای داوطلبین حقوق ناپیوسته
  • سن کمتر از ۴۰ سال در حوزه­ی قضایی تهران و کنار از ۵۰ سال در سایر حوزه‌­ها

قوانین نام نویسی در امتحان وکلای قوه­‌ی قضائیه

قوانین ثبت­ نام در آزمون وکلای قوه‌­ی قضائیه به شرح زیر است:

  • تابعیت ایرانی
  • عدم داشتن سو شهرت و فسق و فجور
  • مشغول به کار نبودن در هر یک از سازمان­‌ها، نهادهای انقلابی، وزارت­خانه‌ها، شهرداری، موسسات و خدمات عمومی، ادارات و شرکت‌­های دولتی
  • داشتن حداقل ۲۲ سال و حداکثر ۶۳ سال
  • مدرک کارشناسی حقوق، فقه، مبانی حقوق و دروس حوزوی معادل آن با تایید مرجع واجد شرایط
  • عدم تایید به مواد مخدر با تایید پزشک قانونی
  • نداشتن سابقه‌­ی کیفری و محرومیت از حقوق اجتماعی
  • ارائه­‌ی کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت موقت یا دائم
  • تعهد به نظام و قانون اساسی

منابع آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری

برای آگاهی شما از منابع، در این قسمت به صورت کامل منابع را معرفی کرده‌­ایم. منابع هر سال تغییر می­‌کند و ثابت نیست. پس سعی کنید حتما خود را به روز نگه دارید.

دروس ضریب تعداد سوال
حقوق مدنی ۳ ۲۰
آیین دادرسی مدنی ۳ ۲۰
حقوق تجارت ۲ ۲۰
حقوق جزا ۲ ۲۰
آیین دادرسی کیفری ۲ ۲۰
اصول فقه ۱ ۲۰

منابع آزمون وکالت قوه‌­ی قضائیه

منابع این دو نهاد تا حدودی شبیه به یکدیگر هستند. اما در دروسی متفاوت هستند. مهم اطلاعات شما از این دروس است. پس اگر قصد دارید در این آزمون شرکت کنید این منابع را با دقت بخوانید.

دروس ضریب تعداد سوال
حقوق مدنی و امور حسبی ۲ ۲۰
آیین دادرسی مدنی ۲ ۲۰
حقوق تجارت ۲ ۲۰
حقوق جزا عمومی و اختصاصی ۲ ۲۰
آیین دادرسی کیفری ۲ ۲۰
متون فقه ۲ ۱۰
حقوق ثابت ۱ ۱۰

برای خواندن منابع به برنامه ریزی منظمی احتیاج دارید. با مشاوره تحصیلی آوات تماس بگیرید و برنامه‌ی منظمی بگیرید تا بتوانید تمام منابع را مطالعه کنید.

مشاوره تحصیلی آوات

کلام آخر

مشاوره تحصیلی آوات به شما کمک می­کند تا با بهترین برنامه­‌ریزی در آزمون وکالت قبول شوید. مشاورین مشاوره تحصیلی آوات بهترین برنامه را بر اساس تیپ شخصیت شما و شیوه­‌ی مطالعاتیتان برای شما تنظیم می­‌کنند. به صورتی که پشیمان نمی­‌شوید و حتما در آزمون نمره‌­ی قبولی را می­آورید. پس دست به کار شوید و با مشاوره تحصیلی آوات تماس بگیرید تا برنامه­‌ی مورد نظر خود را دریافت کنید.

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *