آزمون نظام روانشناسی چیست؟

سازمان نظام روان‌شناسی سازمانی غیردولتی است. این سازمان از مشاوران، روان‌شناسان و مراجعان آنها حمایت می‌کند. صدور پروانه‌ی کار و شماره نظام برای افرادی که در سازمان روان‌شناسی فعال هستند، از دیگر وظایف سازمان است.

این سازمان آزمونی به نام آزمون نظام روان‌شناسی برگزار می‌کند. افراد خاصی می‌توانند در این آزمون شرکت کنند و شرایط خاصی نیز دارد.

در این مقاله شما را با این آزمون آشنا می‌کنیم.

آزمون نظام روانشناسی چیست؟

قانون نظام سازمان روان‌شناسی می‌گوید که افراد حتما باید ۲ مدرک تحصیلی در یکی از گرایش‌های مشاوره یا روان‌شناسی داشته باشند تا بتوانند روان‌شناس یا مشاور شوند. به همین علت کسانی که مدرک روان‌شناسی یا مشاوره ندارند نمی‌توانند خدمات مشاوره و روان‌شناسی ارائه دهند.

یعنی این افراد نمی‌توانند هیچ وقت مشاور یا روان‌شناس شوند؟

کسانی که قبل از سال ۱۳۹۳ فارغ‌التحصیل شده‌اند می‌توانند در آزمون سازمان نظام روان‌شناسی شرکت کنند تا بتوانند عضوی از این سازمان باشند. اما کسانی که سال ۱۳۹۳ به بعد فارغ‌التحصیل شده‌اند باید دو مدرک تحصیلی مرتبط داشته باشند.

حالا می‌دانید که این آزمون برای کسانی که لیسانس غیر مرتبط دارند و می‌خواهند روان‌شناس شوند مفید است. البته اگر قبل از سال ۱۳۹۳ فارغ‌التحصیل شده باشند.

این آزمون دو بار در سال برگزار می‌شود. زمان برگزاری این آزمون از طریق سایت رسمی اعلام می‌شود.

اگر قصد شرکت در این آزمون را دارید، بیایید نگاهی به شرایط آن بیندازیم تا متوجه شوید آیا شرایط را دارید یا نه.

بنر تبلیغاتی آوات

شرایط عضویت در سازمان نظام روانشناسی

اگر علاقه‌مند به فعالیت در زمینه‌ی روان‌شناسی هستید باید برای عضویت در سازمان نظام روان‌شناسی اقدام کنید. برای این کار حداقل باید کارشناسی ارشد روان‌شناسی یا مشاوره داشته باشید.

اگر مدرک نامرتبط دارید باید در آزمون نظام روان‌شناسی شرکت کنید تا بتوانید به سازمان راه پیدا کنید.

شرایط ثبتنام در آزمون

آزمون سازمان نظام روان‌شناسی برای کسایی است که لیسانس مرتبط با روان‌شناسی را ندارند اما می‌خواهند در این زمینه فعالیت داشته باشند.

متقاضیان باید گواهی موقت دانشگاه را داشته باشند. از طریق سایت سازمان نظام روان‌شناسی اقدام کنید و مراحل ثبت‌نام را انجام دهید.

منابع آزمون نظام روانشناسی

این آزمون دو بار در سال برگزار می‌شود و آزمونی چهار گزینه‌ای است که بین رشته‌های مشاوره و روان‌شناسی مشترک است. سر فصل‌های آزمون به صورت زیر است:

  • روان‌شناسی عمومی
  • روان‌شناسی رشد
  • آسیب‌شناسی روانی DSM5
  • روان‌شناسی یادگیری
  • نظریه‌های روان‌درمانی
  • شرایط گرفتن پروانه اشتغال

شرایط اخذ پروانه‌ی اشتغال برای انجام فعالیت‌های روان‌شناسی شامل موارد زیر است:

  • داشتن حداقل مدرک فوق‌ لیسانس روان‌شناسی یا مشاوره
  • عضویت در سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره‌ی کشور
  • گذشتن حداقل یک سال از فارغ‌التحصیلی متقاضی
  • داشتن کارت پایان خدمت برای آقایان

مشاوره تحصیلی آوات

مصاحبهی رشته روانشناسی

این مصاحبه برای بررسی توان‌مندی‌های علمی روان‌شناس و سنجش مهارت‌های اخلاقی و صلاحیت شغلی وی برگزار می‌شود.

اگر قصد شرکت در این آزمون را دارید در دوره‌های مختلف کارورزی، پروژه‌ها تحقیقاتی، همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی شرکت کنید تا مهارت و تجربه‌ی بیشتری کسب کنید. این گونه شانس خود را برای قبولی افزایش می‌دهید.

کلام آخر

مشاوران با تجربه‌ی کلینیک تحصیلی دکتر سرای زاده می‌تونند شما را برای قدم گذاشتن در این راه کمک کنند. آنها می‌توانند با دادن یک برنامه‌ی تحصیلی مناسب تیپ شخصیتیتان شما را برای آزمون آماده کنند.

مشاوران آوات باتجربه و بامهات هستند و می‌توانند شما را برای آزمون‌های مختلف آماده کنند. پس با آوات تماس بگیرید و با یکی از مشاورین آوات یا دکتر سرای زاده وقت مشاوره بگیرید.

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
شماره موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *